• Annisen

Bröllop augusti 2015

Här tänkte jag att vi som gifter oss i augusti 2015 (!) kan dela tankar, tips, idéer, pyssel och peppa varandra inför den stora dagen :)

Själva gifter vi oss den 8/8 2015 just nu står valet mellan två olika kyrkor och lokaler båda i stockholms området!

• Svar på tråden Bröllop augusti 2015
  • Linnen
    Linosa skrev 2015-02-01 22:46:16 följande:
    Herre vad billigt. Var är det? Vi kommer betala ca 600 kr per person där vi är. Förvisso sittande middag men ändå.
    Stubben heter stället, ligger i Örebro :) Dom rekommenderade buffé just för att sittande middag drar iväg så i pris. Vi ville ha buffé i vilket fall så det blev kanon. Alkohol får vi ta med själva. 
  • AnnaHJ

Hörrni, hur tänker ni kring mingeldrink och tilltugg till den?

Vår vigsel blir kl 14, kan man tänka sig att det är rimligt med middag vid 18 då? Festlokalen ligger nära kyrkan, men det ska ju fotas och fräschas till och minglas också. Tänker att folk blir hungriga och att det kan vara trevligt med drink och nåt att tugga på medan vi fotas och sedan minglar.

Snittar är väl trevligt, men lite tråkigt tycker jag. Jag skulle kunna duka upp ett bord med popcorn, ostbågar och andra snacks i fina skålar Skrattande Helst ska det ju vara rätt enkelt att fixa tänker jag. Hur gör ni?

• Linnen
    AnnaHJ skrev 2015-02-04 19:16:46 följande:

Vår vigsel blir kl 14, kan man tänka sig att det är rimligt med middag vid 18 då? Festlokalen ligger nära kyrkan, men det ska ju fotas och fräschas till och minglas också. Tänker att folk blir hungriga och att det kan vara trevligt med drink och nåt att tugga på medan vi fotas och sedan minglar.

Snittar är väl trevligt, men lite tråkigt tycker jag. Jag skulle kunna duka upp ett bord med popcorn, ostbågar och andra snacks i fina skålar Skrattande Helst ska det ju vara rätt enkelt att fixa tänker jag. Hur gör ni?

Vi tänkte nog duka upp med lite snacks bara :) Annars är ju snittar väldigt uppskattat, 
  • stresso

vi valde ursprungligen bort snittar, för det är inte SÅ lång tid att gå hungrig från att gästerna äter lunch innan vigseln till att förrättens serveras kl 18.30. jag menar, det är inte ofta vi kan äta kl 18.30 en helt vanlig dag och då fungerar vi ju fint ändå- kliver upp tidigt, jobbar, tränar, ärenden och gud vet vad innan det är dags att äta middag.
    alla cateringfirmor vi varit i kontakt med hittills vill gärna pusha på oss snittar, det kommer antagligen bli en förhandlingsfråga (såtillvida att de får bjuda på snittarna om de vill tjäna pengar på oss Tungan ute), men vi har heller inte planerat särskilt lång tid för mingel: vigsel kl 16, gästerna anländer festlokalen strax efter kl 17, vi kommer ca 17.30 och middag serveras 18.30. Så 1½ timme mingel för gästerna ungefär, det klarar man ju gott utan mellanmål... men vi får se! mousserande vin kommer i vilket fall att flöda för att få igång festen från start Glad
  • Nightrod

Snittar är väl trevligt, men lite tråkigt tycker jag. Jag skulle kunna duka upp ett bord med popcorn, ostbågar och andra snacks i fina skålar  Helst ska det ju vara rätt enkelt att fixa tänker jag. Hur gör ni?

Vi gör följande.

Vigseln är  mitt på dagen, den kommer vara mellan 13-14 (30-45min) vi kommer skriva att de skall vara där en bra stund innan typ senast 12:30, Vi kommer då ha en trubadur som sitter utanför ruinen (vilken kommer va avstängd för ingång)

Vi kommer då buda på lite bubbel och tilltugg , typ snittar men mer wraps stuk bitar (olika mjukostar med purjo, skinka osv inlindat i mjukttunnbröd tex) Så att alla kan hälsa på varandra i släkterna, minga lite till tonerna av musik, sedan kommer toastmadame bjuda in dem att sätta sig, och vigseln börjar.

Efter vigseln ligger lokalen någon minuts avstånd från ruinen. Där kommer huvudrätten serveras direkt efter att alla satt sig på plats

Live free, ride free
  • igz

Jag hänger också på här Glad

Vi gifter oss i Uppsala den 15/8-2015

Kyrka är bokad (S:t Pers), lokalen är bokad och där ingår all mat och dryck.. Vi ska ha ett klassiskt tema, färger vitt, blått och silver. 

Frisör och fotograf bokades redan förra året, vi skickade också ut Save the Dates då, eftersom augusti verkar vara en så populär månad...! Solist har vi också bokat i form av en av mina brudtärnor =) Där återstår bara att välja sånger... Jag har en idé om att det vore fint om vi valde en låt var, som den andre inte är medveten om förrän på vigseln. Men min blivande tycker att han inte är tillräckligt kreativ för att välja en låt så jag kanske får vika undan på den punkten. 

Just nu ligger fokus på inbjudningar (går och väntar på pappret som jag har beställt) samt bröllopstårtan!

Hur ska ni andra göra med tårta (eller liknande)? Går ni åt det traditionella hållet eller mer nyskapande? Jag har hela tiden haft en tanke om cupcakes, eftersom det är trevligt och enkelt att räkna utifrån hur många gäster vi har.. 

• stresso
    igz skrev 2015-02-05 10:24:33 följande:

Jag hänger också på här Glad

Vi gifter oss i Uppsala den 15/8-2015

Kyrka är bokad (S:t Pers), lokalen är bokad och där ingår all mat och dryck.. Vi ska ha ett klassiskt tema, färger vitt, blått och silver. 

Frisör och fotograf bokades redan förra året, vi skickade också ut Save the Dates då, eftersom augusti verkar vara en så populär månad...! Solist har vi också bokat i form av en av mina brudtärnor =) Där återstår bara att välja sånger... Jag har en idé om att det vore fint om vi valde en låt var, som den andre inte är medveten om förrän på vigseln. Men min blivande tycker att han inte är tillräckligt kreativ för att välja en låt så jag kanske får vika undan på den punkten. 

Just nu ligger fokus på inbjudningar (går och väntar på pappret som jag har beställt) samt bröllopstårtan!

Hur ska ni andra göra med tårta (eller liknande)? Går ni åt det traditionella hållet eller mer nyskapande? Jag har hela tiden haft en tanke om cupcakes, eftersom det är trevligt och enkelt att räkna utifrån hur många gäster vi har.. 

vi struntar i tårtan och kör på dessert istället. ingen av oss är några särskilda gottegrisar, eller ens dessertfantaster (trots att han är bagarson) så vi satsar på nåt lite lätt och syrligt så att gästerna vaknar till inför dans och fest Glad
  • Nightrod
    igz skrev 2015-02-05 10:24:33 följande:

ICA tårtor från deras egna bagerie, Mouseetårta osv, NOM NOM NOM NOM de har ju semeltårta med, vi kommer blanda hej villt på våra tårtställningar.
    Live free, ride free
  • bebillen

Snittar är väl trevligt, men lite tråkigt tycker jag. Jag skulle kunna duka upp ett bord med popcorn, ostbågar och andra snacks i fina skålar Helst ska det ju vara rätt enkelt att fixa tänker jag. Hur gör ni?

Vi tänkte ha vår vigsel vid 14 och middagen lite senare vid 18. Direkt efter vigseln tänkte vi köra lite mingel med bubbel och faktiskt funderar vi på att bjuda på tårtan då och satsa på lite mindre söt-snacks till kaffet efter middagen istället. Vad tror ni om det? Då piggnar folk till lite och kanske värdesätter tårtan mer än efter en mastig middag... Plus att det är gott med fika vid tretiden :)

(Vi kommer köra en guidad tur på bruket för de som önskar mellan mingel och middag, att stå och vänta flera timmar är ju ingen höjdare men vi vill gärna ha lite tid till foto med familj osv!)
  • Nightrod
    bebillen skrev 2015-02-05 20:51:57 följande:
    Vi tänkte ha vår vigsel vid 14 och middagen lite senare vid 18. Direkt efter vigseln tänkte vi köra lite mingel med bubbel och faktiskt funderar vi på att bjuda på tårtan då och satsa på lite mindre söt-snacks till kaffet efter middagen istället. Vad tror ni om det? Då piggnar folk till lite och kanske värdesätter tårtan mer än efter en mastig middag... Plus att det är gott med fika vid tretiden :)

(Vi kommer köra en guidad tur på bruket för de som önskar mellan mingel och middag, att stå och vänta flera timmar är ju ingen höjdare men vi vill gärna ha lite tid till foto med familj osv!)
    Min systers kompis gjorde precis så, för de ville att de skule komma ihåg tårta och middag innan alla fyllnade till, så de bjöd på tårtan efter vigseln, och de var väldigt nöjda och likaså gästerna.

Vi kommer ha mousse tårtor som vi båda älskar och de är inte mastiga alls utan väldigt lätta och man blir inte fet-trött efteråt så vi kör på dem efter middagen, men vi skall inte ha fest eller starksprit så folk kommer förhoppningsvis va relativt ok.
    Live free, ride free
Svar på tråden Bröllop augusti 2015