• Annisen

Bröllop augusti 2015

Här tänkte jag att vi som gifter oss i augusti 2015 (!) kan dela tankar, tips, idéer, pyssel och peppa varandra inför den stora dagen :)

Själva gifter vi oss den 8/8 2015 just nu står valet mellan två olika kyrkor och lokaler båda i stockholms området!

• Svar på tråden Bröllop augusti 2015
  • AnnaHJ
    Linnen skrev 2015-02-12 16:17:33 följande:
    För att citera min mammas man som är polis "det är inte helt lagligt att beställa alkohol på nätet, om man inte hämtar och kör hem det själv". Man måste egentligen betala svensk alkoholskatt på det då. Jag hade inte vågat beställa iaf. 
    Har läst om det på Skatteverket och åker du och köper alkoholen och kör hem det själv behöver du inte betala skatt. Beställer du däremot på nätet, vilket är fullt lagligt om du ordnar transporten själv, är det skattepliktigt. På i princip alla sidor på nätet så beställer du alkoholen och sedan slussas du automatiskt vidare till att boka frakten som då kommer stå på dig och då blir det lagligt. Då måste man dock anmäla till Skatteverket först då tullen kan beslagta beställningen tills man kan visa upp godkännande från Skatteverket.

Vi får se hur vi gör. Känns krångligt med skatten.
  • AnnaHJ
    Eriikah skrev 2015-02-12 18:13:08 följande:
    Skönt för er =) Det som dessutom är halvstörande är att jag inte vet vad jag har panik över. Hade jag vetat det så hade nog varit lättare. Alla säger ju att det är så bra att planera i god tid för det är mer än man tror. Det är nog det där "mer" som känns stressande eftersom jag inte vet vad det är =)
    Jag känner lika! Jag är stressad, inte för att jag har mycket att göra, utan för att jag inte riktigt har koll på vad jag borde göra. Fast jag vet med mig själv att jag inte kan börja bestämma allt för mycket så här långt i förväg för jag kommer hinna ändra mig om en massa saker flera gånger om Flört
  • Eriikah
    AnnaHJ skrev 2015-02-12 19:11:25 följande:
    Jag känner lika! Jag är stressad, inte för att jag har mycket att göra, utan för att jag inte riktigt har koll på vad jag borde göra. Fast jag vet med mig själv att jag inte kan börja bestämma allt för mycket så här långt i förväg för jag kommer hinna ändra mig om en massa saker flera gånger om Flört
    Oh exakt så känner jag med. Fast än så länge har jag varit ganska bra på att ta beslut och inte ändrat mig. Är en sån som tänker rätt mycket, så jag vill gärna få bort det jag tänker på så nåt nytt kan få plats. Hur det än är så är så är ju kyrkan. lokalen, bandet, fotografen och kocken bokade och klara så gifta kommer vi ju bli iaf =)
  • Linnen
    AnnaHJ skrev 2015-02-12 19:02:46 följande:
    Har läst om det på Skatteverket och åker du och köper alkoholen och kör hem det själv behöver du inte betala skatt. Beställer du däremot på nätet, vilket är fullt lagligt om du ordnar transporten själv, är det skattepliktigt. På i princip alla sidor på nätet så beställer du alkoholen och sedan slussas du automatiskt vidare till att boka frakten som då kommer stå på dig och då blir det lagligt. Då måste man dock anmäla till Skatteverket först då tullen kan beslagta beställningen tills man kan visa upp godkännande från Skatteverket.

Vi får se hur vi gör. Känns krångligt med skatten.
    Ja ska man betala skatt så kan man lika gärna handla på systemet. Blir ju ungefär samma pris då :) Därför åker vi ner och handlar själva. Det kan ju bli ganska kul också. 
  • Nightrod
    Eriikah skrev 2015-02-12 18:13:08 följande:
    Skönt för er =) Det som dessutom är halvstörande är att jag inte vet vad jag har panik över. Hade jag vetat det så hade nog varit lättare. Alla säger ju att det är så bra att planera i god tid för det är mer än man tror. Det är nog det där "mer" som känns stressande eftersom jag inte vet vad det är =)

ja du folk är ju olika.

Men jag har ganska stressande jobb emellanåt så jag har väl lärt mig att kan man inget göra så är det ingen ide att stressa upp sig i onödan. Vi har koll på allt än så länge och det är ju strax under sex månader kvar så vi har gott om tid att göra saker, klart allt kan gå åt helvete med. Tråkigaste är väl om det regnar den veckan så vi inte kan va ute på havet eller i ruinen som är tänkt, Men det är inget vi kan kontrollera så därför stressar vi inte över det.

Chillaxa och ta det lugnt, gör det du kan och oroa dig inte förrän ?the shit hits the fan?

Live free, ride free
  • yasminb
    AnnaHJ skrev 2015-02-12 19:11:25 följande:

Haha, samma här! Stress men ingen aning om varför.. Vi har ju redan skickat ut inbjudningarna, och satte osa ca 1,5 månad innan dagen D, så nu vill jag bara att alla ska svara så jag kan planera mer utifrån hur många det blir..

Vill typ kunna spika alla detaljer, trots att jag vet att det är en omöjlighet såhär långt ifrån.. Samtidigt så går ju 6 måander förjäääävla snabbt Förvånad haha

• Nightrod
    yasminb skrev 2015-02-13 13:47:41 följande:

Haha, samma här! Stress men ingen aning om varför.. Vi har ju redan skickat ut inbjudningarna, och satte osa ca 1,5 månad innan dagen D, så nu vill jag bara att alla ska svara så jag kan planera mer utifrån hur många det blir..

Vill typ kunna spika alla detaljer, trots att jag vet att det är en omöjlighet såhär långt ifrån.. Samtidigt så går ju 6 måander förjäääävla snabbt Förvånad haha

Vi håller på med den secundära inbjudan nu, där all info kommer om bröllopet, de skall eldas, och skitas ner ordentligt med fingeravtryck och kaffekoppsringar

Sedan komemr vi påbörja placerignskorten i lugn takt. De skall vikas, klistras kugghjul på sedan skall namnen skrivas i blyerts, efter det kommer vi ha en "embosspenna" som vi skriver över sedan embosar vi handskrivna namn på alla.
    Och placeringskorten skall skitas ner och brännas lite de med så de passar temat.

Live free, ride free
  • Nightrod

Känns i övrigt ganska så lugnt.
    Vi har köpt mycket saker på BT så vi har alla basgrejer till middagen och serveringen. det som är kvar är de saker vi skall tillverka själva, och det är inte hela världen om inte det hinns med. Dessutom har vi en massa olika döskallar av olika slag hemma samt en massa stora och små kugghjul och egengjorda ljushållare av skrot som komemr smälta in bra. har mycet småfix kvar men det är sådant som gör det bättre men man kan klarar sig utan :)

Live free, ride free
  • yasminb
    Nightrod skrev 2015-02-13 14:09:24 följande:
    Vi håller på med den secundära inbjudan nu, där all info kommer om bröllopet, de skall eldas, och skitas ner ordentligt med fingeravtryck och kaffekoppsringar

Sedan komemr vi påbörja placerignskorten i lugn takt. De skall vikas, klistras kugghjul på sedan skall namnen skrivas i blyerts, efter det kommer vi ha en "embosspenna" som vi skriver över sedan embosar vi handskrivna namn på alla.
    Och placeringskorten skall skitas ner och brännas lite de med så de passar temat.

Supersnygg!

Så fort alla har osat tänkte jag fixa med resterane "trycksaker" och "dagen-efter-påse" till gästerna.. Blir väl som en typ av favor eller hur man vill se det, inget måste men vi tänker mer som en kul grej med en liten påse innehållandes typ en Alvedon, en resorb, en minttablett/tuggummi och en liten päron-mer eller liknande..

Var förövrigt ute och kollade på klänning i måndags, tyckte jag var ute i god tid men tydligen inte! Förvånad Beställningen måste typ vara inne vid månadsskiftet om den ska hinna levereras i tid.. så blev jag sjuk och har legat hemma och i princip sovit hela veckan så inte hunnit ut, känner lite stress kring det också..

• Nightrod
    yasminb skrev 2015-02-13 14:30:03 följande:

Supersnygg!

Så fort alla har osat tänkte jag fixa med resterane "trycksaker" och "dagen-efter-påse" till gästerna.. Blir väl som en typ av favor eller hur man vill se det, inget måste men vi tänker mer som en kul grej med en liten påse innehållandes typ en Alvedon, en resorb, en minttablett/tuggummi och en liten päron-mer eller liknande..

Tack

Hahahahahaha en bakispåse, riktigt bra ju. det komemr nog gillas.
    Äsch långt kvar av månaden, du hinner..

Live free, ride free
Svar på tråden Bröllop augusti 2015