• Ess.

Det här med vaxning/rakning

En stilla undran...
    Är det många av er därute som vaxar/rakar sig på de intima delarna?
    De som gör det, är det för det är sexigt, bekvämt, praktiskt eller vad?
    Själv rakar/vaxar jag "endast" bikinilinjen, under armarna och benen.
    Vad tycker grabbarna? Föredrar de kanske en "renrakad" kvinna även på de intima ställena? Jag har ingen aning. Intressant tycker jag det är iallafall.

• Svar på tråden Det här med vaxning/rakning
  • Saline

Hejsan!
    Jag är hårig återigen efter en tids exprimenterande. Jag fick svampinfektion i takt med att jag rakade av mig allt hår samt ökade flytningar. Jag fick slidkramp och ett förstört sexliv för en tid. Jag gick till barnmorskan som gav mig fyra uppgifter.
    1. Låt håret växa ut igen
    2. Skaffa bomullstrosor och släng stringen
    3. Bära kjol och släng syntet/ stretch byxorna.
    4. Tvätta dig inte med tvål i underlivet.
    Så nu vaxar jag benen och bikinilinjen, har bara snygga string vid utvalda tillfällen och bär kjol i högre grad. Jag mår utmärkt och känner mig fräshare. Man kan också använda trimmer för att korta håret så det är 1- 1,5 cm högt. Det är ganska snyggt. Kolla in 70 tals porren där är kvinnorna snygga nertill. de har bikinilinje och trimmat hår.
    Lycka till!

• Sibella

Man får hår på mufflan när man blir könsmogen. Håret fyller en funktion både som skydd för det heligaste och som signal på att man är könsmogen.

Är det bara jag som tycker att det är en lite obehaglig kombination att vuxna kvinnor plötsligt skall vara rakade och se ut som barn för att anses som sexiga och "fräscha", samtidigt som det marknadsförs stringtrosor och andra utmanande kläder till småflickor?

• Ei saa peitää

Fast om håret är till för att fungera som skydd så borde man ju fått det när man föddes... Och vad har det för skyddseffekt för män kan man undra??? Jag tror snarare att det är en signal att man är könsmogen.

• Sibella

Ei saa peitää: Könsorganen utvecklas i puberteten på både män och kvinnor. Innan dess behövs inte skyddet, men när man är vuxen och utvecklad fungerar håret som "luftspalt", så att det inte blir för tätt runt, och som skydd mot friktion och smuts (ungefär som ögonbryn och fransar skyddar ögonen). I killarnas fall är det också viktigt att det finns luft runtom så att de små simmarna får rätt temperatur (de är ju så känsliga de små liven). Fast visst är det mest signaleffekten som gör att jag tycker trenden är obehaglig.

Men av ditt nick att döma är du inte så mycket för att hålla saker å ting övertäckta

• Ei saa peitää

Hahaha!! Ja det har du nog rätt i Sibella. Fast det var inte det jag tänkte på när jag valde namnet.

• jennyli

Haha Sibelle, den var grymt rolig!

• Ettolrach

Jag håller med du Sibella, tycker också det där med rakning ger konstiga signaler.

Vuxna kvinnor har kroppsbehåring, vad är det för ofräscht med det?

Men vill man raka sig så ska man väl göra det om det känns bra. Själv tröttnade jag på mina eviga svampangrepp...

• Snart gift kille

frågan varför borde vara lika enkel som varför man skaffar sig en viss frisyr på huvudet-man trivs med det, man känner sig fräsch och snygg. Och självklart, allt är upp till var å en-en pung är ofta inte särskillt hårig utan temperaturen av förvaring av små spermier sköter faktiskt pungen själv. Är den för varm så hänger den mer o tvärtom....

• Linnea G.

Jag rakar bara armhålorna, benen och bikinilinjen nu förtiden. Jag var helrakad där nere också tidigare, man jag fick utslag och det var inte alls trevligt. Nu trimmar jag strängen så att håret blir 0,5 -1 cm. Känns mycket bättre.

• Maica

Om man ska behålla håret för att inte se ut som en liten flicka (håller inte med!)borde man ju också behålla övrig kroppsbehåring som signalerar vuxenhet.
    Jag rakar(har slutat vaxa) bort i princip allt för att jag tycker att det är så otroligt mycket fräschare och snyggare. Skulle dock aldrig lägga mig i någon annans val att behålla sitt hår, vart det nu än må vara.

Svar på tråden Det här med vaxning/rakning