• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • Anna-Maja

la fille,

egentligen så kan jag också tycka att det är ett bra förslag. För att nå jämlikhet. Men tex i vårt fall skulle det innebära att vi måste flytta om det blir lag. Vi skulle helt enkelt inte ha råd att bo kvar i huset. (Nu har vi som tur är inte flyttat än och väntar nog med det). Jag vet inte hur det ser ut i andra städer men om jag tittar på våra kompisar så är det nästan alltid så att männen tjänar mer än kvinnorna (dels pga av ålder också), vilket gör att det blir ekonomiskt ohållbart att mannen tar ut halva ledigheten. Det är många som gärna skulle vilja dela lika, men som inte kan det för att det ekonomiska bortfallet blir för stort.

Jag tycker att taket ska höjas oavsett. De som tjänar mer betalar ju också mer i skatt och ska således kunna få mer tycker jag. Det finns självklart situationer där kvinnor tjänar mer och de ska självklart också får ut mer och ha ett höjt tak. Det ska ju gälla alla.

Så visst, om de höjer taket så får de gärna lagstifta om mer jämlik föräldraledighet.

• Anna-Maja

En till sak. Om vi inte behövde betala så mycket skatt utan själva fick förfoga över en större del av pengarna skulle jag kunna se en större anledning att lagstifta. Skrota högkostnadsskydd, barnbidrag, bostadsbidrag. Privatisera sjukhus mm. Då skulle vi ha mer pengar kvar och kan själva välja vart pengarna ska gå. I vårt fall till delad föräldraledighet och ett hus.

• ztar

Hallonsylt!
    Du tog orden ur munnen på mig, det självklara vore ju förståss att lägga ihop den gemensamma inkosten å få ut samma vare sig det är mamman eller pappan som är hemma.

Då kan ju föräldrarna iallfall inte längre skylla på att det är pga det ekonomiska som de inte tar ut pappadagar...

Dessutom har Aftonbladet gjort en undersökning (hur vetenskaplig den är kan man ju diskutera,,,) om att endast 13% av mammorna VILL dela mer lika på föräldraledigheten... Så det handlar inte bara om ekonomi utan också att kvinnorna motarbetar sig själva då de anser att de är den mest lämpade småbarnsföräldern och bör vara hemma när barnen är små. Våga rucka på kösnrollerna för h***vete!

Men kom inte och gnäll sen när ni inte har samma lön som Kalle på samma avdelning fast'än ni varit anställda lika länge... Är man mammaledig i säg 1 år halkar man ohjälpligt efter..

• Georgina

tycker det är JÄTTEKONSTIGT att skriva att "storebror ska inte bestämma" etc. I många andra länder har man inte ens hälften av Sveriges längd på föräldraledigheten! Staten ska väl inte lägga sig i hur ni löser det när ni får barn ALLS. Nej, låt marknaden och företagen ni jobbar på bestämma allt om föräldraledighet så får vi se hur lång den skulle bli...

• Lilac

Jag tycker att ALLA borde ha MÖJLIGHETEN till att vara hemma med barnet hur de vill. Alltså om då pappan vill vara hemma med barnet, så får han vara det eller v.v.
    Men nu handlar det ju faktiskt om att det lagstiftas så att man INTE får själv bestämma hur länge mamman ska stanna med barnet. Varför ska alla tvingas in i samma mönster? Undersökningarna visar ju tydligt att de flesta mammorna inte alls vill dela, utan att de vill istället vara hemma med barnet.

Jag vet med mig att JAG inte vill gå ut och jobba medan jag har ett litet spädbarn hemma. Jag har så starka moderskänslor (redan nu innan jag har fått barn) att jag absolut inte skulle kunna koncentrera mig på jobbet, utan troligtvis skulle bli sjuk av ångest just för att jag tvingas tillbaka till jobbet och lämna min lilla baby hemma.

I vår släkt har det alltid varit så att de kvinnor som gjort karriär varit ute på jobbet, medan en barnflicka tagit hand om barnet och de kvinnor som velat vara hemma med sina barn har varit det till dess att de känt sig redo att gå ut och jobba igen. Varför skulle jag vilja gå ut och jobba om jag inte jobbar med något superviktigt eller gör karriär, när jag ändå är behövd hemma?

Om jämnställdhet betyder att jag som kvinna tvingas frångå min naturliga mammaroll, så är jag totalt mot hela grejen. Låt mig vara en kvinna som älskar att vara hemma med mina barn och baka bullar!

• Lilac

En liten grej till.. Jag bryr mig inte om pengar eller vad Kalle på min avdelning har för lön! För mig är familjen A och O. Det är något som mina föräldrar alltid satte främst i sina liv, vilket betydde att vi barnen fick mycket tid med både mamma och pappa. Kanske fick vi inte alltid "senaste prylarna" men vem bryr sig? Vi fick all tänktbar kärlek i världen och den värderar jag i alla fall högre än alla pengar i världen.

• la fille

Men i familjer där båda tjänar långt över nuvarande tak så förlorar man ju jättemassor oavsett vem som är hemma, men det är sällan nån som klagar i de fallen.

Det jag hänger upp mig på är att jag ALDRIG hört en familj där mamman tjänar mest klaga över att hon inte har råd att vara hemma, oavsett hur mycket man förlorar på att mamman hemma så är det likt förbaskat hon som får vara hemma mest.

DN hade några räkneexempel häromveckan där de tittade på hur mycket det kostar att dela på ledigheten i olika familjer. Det mesta någon familj i deras exempel förlorade var ca 1100 kr efter skatt.

• Pa´sHeffaklumpan

Jag tycker inte att "staten" ska bestämma hur vårt familjeliv ser ut, är man mogen att skaffa barn tillsammans tror jag absolut att man är mogen att tillsammans bestämma hur man delar föräldraledigheten.

Kan bara svara för mig och min m2b, vi skulle få ett ekonomiskt bortfall på drygt 25.000:- i månaden (efter skatt) om han "tvingades" vara hemma. Vilket bland annat skulle innebära att vi skulle vara tvugna att flytta ifrån vårat hus.
    Dessutom har han egen firma och kan omöjligt vara "ledig" i ett halvår = inga kunder kvar. Han har inga anställda utan det är hans tjänster, kunskaper & erarenhet som hans kunder efterfrågar.
    Tror inte för ett ögonblick att han skulle bli en bättre pappa till vårt blivande barn av att vara "hemmapappa".
    Kontakten pappa-barn hänger inte enbart på om pappan är hemma under barnets första år utan på pappans enggemang i övrigt. Kvantitet är inte alltid lika med kvalitet

• la fille

Lilac,
    det är klart att det är viktigt att de barnen kärlek, men tror du inte att deras pappa kan göra det lika gärna?? För det vi diskuterar är ju inte om man ska göra karriär eller ta hand om barnen, utan om man ska låta mamman och pappan ta lika ansvar för barnet, eller om det fortsatt ska vara mammans ansvar.
    Det är väl din ensak om du inte bryr dig om Kalles lön, men det faktum att kvinnor är hemma i så mycket högre utsträckning än män påverkar inte bara dessa kvinnors löner, utan ALLA kvinnors löner, och jag vill då inte ha mindre i lön för att du vill vara hemma!

Dessutom undrar jag om du verkligen tror på allvar att det är "naturligare" för kvinnor att baka bullar än för män??

• Georgina

heffaklump: Varför ska staten _överhuvudtaget_ bestämma om föräldraledighet då? Det borde väl var och en förhandla sig till isåfall. (om nu de inte ska lägga sig i familjelivet)

Svar på tråden pappaledighet