• Elsa-Lee

Frukost utan kolhydrater?!

Vad äter ni som kör Atkins, eller bara drar ner på kolhydrater, till frukost?

Tacksam för förslag! Ska kanske tilläga att jag är vegetarian...vilket inte gör det hela lättare precis..:)

• Svar på tråden Frukost utan kolhydrater?!
  • Jennie med ie

Äter du ägg och mjölkprodukter? Då kan du t ex äta ägg, du kan äta kesella (om du äter sånt med löpe) med bär eller frukt, du kan göra proteinshaker....

• f.d. Svart brud

Fil, Youghurt, Keso... (om du äter mjölkprodukter)

• Jennie med ie

Fil och yoghurt har betydligt mindre andel protein och större andel kolhydrater än t ex kesella.

• Norrbottensbrud

Elsa-Lee: Blev bara lite nyfiken på hur du kombinerar Atkins och det faktum att du är vegetarian. Vad jag har förstått så äter man mest kött, istället för kolhydrater när man går på Atkins-dieten. Hur gör du?

• Keri

Sill och ägg kan man ju äta till frukost, passar bra nu i juletider :)

• Elsa-Lee

Norbottensbrud: det är precis det jag upptäckte oxå när jag läste på om Atkins-dieten...:D

Så jag kör inte med Atkins, däremot så skulle jag vilja prova att minska kolhydratsintaget lite för att se om det blir nån skillnad. Jag tycker nämligen att jag äter väldigt nyttigt och bra, men ändå så har jag stor mage hela tiden.

Jag har redan minskat ner på sockerintaget rejält och äter bara godis på lördagar. Men ändå så finns den där förb... magen där ;)!

• linea alba

Elsa-Lee

Mitt tips är att tänka på vilka kolhydrater man äter, undvik vitt mjöl socker, vitt ris (och potatis säger vissa) ät istället mer fibrer tex mörkt bröd. Själv äter jag fiberberikad havregrynsgrör till frukost. Detta är nog tyvärr inte så mkt Atkins utan mer Montignac och lite eget tänk.

• Bristow

Min bästa frukost är fruktsallad med naturell yoghurt. Fräscht och nyttigt, bara lite jobbigt att halla pa och skala och skära frukt...

• fruSolli

jag har ätit atkins men går på gi mat nu och försöker äta lite åt viktväktar hållet. minpojkvän tyckte det var för jobbigt att laga atkins, jag tyckte det var super!man ska ju inte äta så mycket mjölkprodukter och absorlut inte grönsaker och frukt (man får spara det till ev ätar dag).

så atkins blir svårt för dig vad jag vet.
    när vi gick på atkins åt vi mycket hanbugare, och de som var bäst atkinsmässigt var eldorado för de innehöll mindre kolhydratter än andra märken vi tittade på! man får ju äta lite kolhydrater, för det är nästa oundvikligt! så en god atkins frukost var 4eldoradohanburgare med ceddar och lite ketsup! mums!

det var kanske tips till andra! atkins är svårt utan kött! jag går på gi mat nu, det kanske du skulle prova istället!

när vi åt det så gjorde jag mycket kakor finns endel resept på atkinshemsida innehllande bla mandelmjöl vissa riktigt goda men de höll inte ihop då det ijtne fanns nå gluten med! ni som äter atkins prova de recepten! :)

det som är farligt att kombinera är ju kolhydrater och fett och aldra helst skitsnabba kolhydrater och fett.
    gi går ju ut på att äta just långsamma kolhydrater!

angående potatis så är vanlig kokt potatis väldigt snabb och allså dålig gi mässigt. men därimåt så är gårdagens kokta potatis jättebra! för potatisens fibrer har kletat ihop sig mycket mer och tar längre tid för magen att bryta ner = jätte bra!

förlåt att jag gled ifrån ämnet lite ;)

• Silje21

Hmmm, jag är så skeptisk till sådana dieter som inte tillåter frukt och grönt. Jag var inne på cancerrisk . info, och där står det att för att minska sin risk för att drabbas av diverse cancertyper ska man äte minst tre portioner grönsaker och tre portioner frukt varje dag (1 portion = 2,4 dl okokta grönsaker, eller 1 hel frukt). Så att följa en diet som inte tillåter så nyttig kost tycker jag personligen låter hemskt. Visst blir man smal, men till vilket pris? Och fett som t.ex i hamburgare ökar kolesterolet och risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdommar. Som blivande sjuksköterska blir jag orolig om någon berätter för mig att de går på atkinson dieten, och försöker genast förklara hur dårligt det är för kroppen, även fast det är en diet som funkar... Kanske man kan följa atkinson, men utesluta det dårliga fettet? Och kanske man kan fuska lite med grönsakerna, det är ju inte så himla många kalorier i dom!

Lycka till iaf!

• hexentanzer

jag resonerar som så att dieter är till för att kombineras lite som det passar en själv.. själv tycker jag inte om tanken på att utesluta någon viss produkt för att den är dålig i just den dieten. Jag tror att det mesta behövs i viss utsträckning så om man äter måttligt av allt så ordnar det nog sig... sen är det givetvis aldrig fel att röra på sig.. =)

• Gulla

OK! Möjligtvis Atkins för en kortare tillfällig bantning, men det är vansinne att hålla på och inte äta kolhydrater. Ät rätt sorts kolhydrater och rör på dig. Kroppen är byggd för att vi ska äta proteiner, fett och kolhydrater men mängden och typen spelar förståss roll!

Silje21: Du har så rätt- självklart måste man äta frukt och grönt! Om man försöker gå ner i vikt hoppas jag det framförallt är av hälsoskäl och då bör man ju tänka på helheten.

• Zyrzan

Bara ett litet inlägg. Det heter Atkins dieten och innebär inte att man inte frö äta grönt. Tvärtom menar atkins att i princip alla kolhydrater man äter skall komma från grönsaker. Själv äter jag ordentliga portioner grönsaker 2-3 gånger om dagen,vilket är mycket m,er än innan och mycket mer än vad som är vanligt tror jag. Jag ersätter ju potatis och ris med grönsaker.

• Underbar 050312

Man behöver ju kolhydrater för att förbränna fett effektivt! Bättre att lära sig äta rätt kolhydrater (GI) än att utesluta. Allt handlar om balans!

• Miss_Frida

Hej ni som går på atkins diet!
    Jag undrar om nån vet hur länge man ska köra den första fasen innan man ska börja öka det dagliga kolhydratintaget?
    Och nån som har förslag på vad de kan vara.
    Hur räknar man hur mycket kolhydrater saker innehåller..hmm tycker de där är lite krångligt?

• Zyrzan

Sorry underbar, jag håller inte med,man behöver inte kolhydraer för att förbränna fett, det är ju jag och otaliga beviset på. Däremot behöver hjärnan ett visst mått kolhydrater för att må bra.

Kroppen bränner i första hand kolhydrater sedan fett. Därför talar man om effektiva morgonpromenader då man bränner mer fett eftersom man har tömt sina kolhydratdepåer, enligt alla träningsrekomendationer, bekant eller hur?

Det fiffiga är att jag som går på atkins befinner mig i det tillståndet hela tiden och förbränner det fett jag intar och kroppsfettet etfersom det är mitt primära bränsle.

Sen erkänner jag, att jag inte tror atkins passar alla, men det är en diet ypperlig för viktminskning vilket allt fler forskningsrön visar på.

Miss-frida

Två veckor är induktionsfasen. vad du kan äta och inte finns tydligt på www.atkins-se.com på en lista. Räkna kan man göra på olika vis, men listor eller en bok är tvunget. Atkins böcker, fitday som är en onlinedagbok, programmet Hälsovakten eller via livsmedelsverkets hemsida. Man lär sig snabbt även om det är bökigt i början, men det är inte svåarare än att slå i VV listor.... = )
    Kolla in atkins myshörna för fler länkar

• Underbar 050312

Zyrzan:
    Från Paulun.com, för jag kan inte skriva det bättre än han

"Du måste ha kolhydrater i musklerna för att fettförbränningen ska bli riktigt effektiv. Man brukar tala om att "fettet brinner i kolhydraternas låga". Dessutom blir det mycket svårt att träna hårt, särskilt under en diet, då energiintaget är lägre än normalt. Sjunker träningskapaciteten kan du räkna med att din fettförbränning också sjunker. Det finns dessutom en smart metod för dig som vill få alla fördelar med kolhydraterna, men ändå slippa nackdelarna. Metoden kallas GI-metoden, som baseras på det glykemiska indexet, vilket är ett mått på hur snabbt ett livsmedel tas upp och höjer blodsockret. Detta är nyckeln till att kunna äta kolhydrater, men ändå slippa en stor utsöndring av insulin och dess fettbildande effekter."

Finns ingen anledning att vara rädd för kolhydrater, snabba JA men inte långsamma!

• mormallis

Jag äter:ägg,keso,skinka,kassler,och sallad till frukost..
    Grovt bröd går oxså bra!!

• SYL

Elsa-Lee, fortsatt skara ner pa pastan och brodet, jag marker sjalv jattestor skillnad pa min mage nar jag ater mkt el lite av det (och godis etc forstas axa). Om du ar vegetarian kanske du ater mkt bonor? Sant kan man ju fa gaser av = svullen mage.. Salta mindre pa maten axa..
    Prova at grovbrod till frukost, kanske med ra gronsaker pa typ tomat el gurka, morotter.. Annars tror jag axa att havregrynsgrot ar tipptopp!!

Svar på tråden Frukost utan kolhydrater?!