• Decorist

Linköpingsfruarna!

Hej fruar!

Nu har den andra tråden stängts så jag startar en ny så vi kan fortsätta hålla kontakten. =) Som sagt så skulle det vara jättekul om ni vill komma ut till oss på landet nån gång under hösten. Har inte helt klart för mig hur det ser ut i kalendern än för hösten, men jag är rätt flexibel. Jag lagar gärna nån mat och så får vi se vad vi hittar på...!

Ha det så bra! Kram Caroline

• Svar på tråden Linköpingsfruarna!
  • Thindris

Kan också tillägga att på livgr.mässen så har de också en musikanläggning man får låna. Där behöver man bara ta med sig musiken själv.

• Fru Cinderella

Thindris

Tack så mycket för ditt långa o välutvecklade svar. Synd att livgrenadsmässen är så dyra. Plus att de ligger i garnisonsområdet är tyvärr inte så lockande för mig. Själv tycker jag att Gamla Linköping är så mysiga.

Har själv vart inne lite på Wärdshuset också, istället för Mjellerumsgården. Men när jag såg deras festlokal blev jag lite besviken. Den verkar så instängd, med fönstrena högt i taket. Det såg i alla fall ut så på deras hemsida. Borde väl besöka dem o titta efter också antar jag.

O jag håller fullständigt med dig om Mjellerumsgårdens telefonattityd så den behöver du inte ursäkta dig över.

• Fru Cinderella

Thindris

Hur bra koll har du på Wärdshuset föressten?

• na76

Hej

Aniara och Tindris:

Jag hade festen på Mjellerumsgården och jag tyckte det var kanon och mina gäster likaså. Servicen flöt på kanon och det var inget strul. Vi hade med egen dator och högtalare som vi skötte musiken från.

Tyckte faktiskt servicen var alldeles utmärkt och ringde dit flera gånger i omgångar med mina olika funderingar. Man ska prata med Anneli för det är hon som har hand om bröllopsplaneringen.

Tindris, du kanske bara hade otur när du ringde och dom var mitt i matserveringen eller nåt. Vi bestämde en tid med Anneli en söndag och gick igenom lite olika funderingar på plats.

Lokalen är inte så stor och till mig sa dom att har man närmare 75 gäster så finns det bara ett sätt man kan duka för att få in borden.

• Fru Cinderella

na76

Hur dukade ni då?

Vad åt o drack ni o vad slutade summan på?

Kan man få plats med en synth o två mikrofoner?

*nyfiken*

• Thindris

na76

Jo, det var något om dukningen som de sa till mig också. Men vi blir troligtvis "bara" 50 gäster så jag behövde inte oroa mig sa hon. Jag ringde en söndag och fick höra att Anneli precis satt och hade genomgång med ett brudpar så först fick jag prata med en kille. Han var trevlig, men visste inte så mycket och de uppgifter jag fick av honom stämde tyvärr inte riktigt visade det sig senare. Sen ringde jag upp och pratade med Anneli... och, ja det gick som det gick. Hon var väldigt kortfattad,och inte särskilt tillmötesgående. Annars har alla jag pratat med varit så himla trevliga och förstående så jag blev lite paff över samtalet med henne... tyvärr... Men jag hoppas på nästa samtal Det blir säkert bättre!

_Aniara_

Jo, livgr.mässen är dyrt... det är därför i har börjat tveka lite... men vi får se vad som händer.
    När jag ringde de på Wärdshuset möttes jag av en trevlig kille som gärna svarade på mina frågor... fast jag kan inte svara på hur mycket av det han sade som stämde. Får väl ta reda på det om det blir aktuellt De verkade iaf ha samma priser som Mjellerumsgården. Dock stänger de kl 24. Han sa att det vanligaste är att folk hyr en av deras lokaler o äter där. Sen fortsätter man festen nere i deras festlokal. Där får man stå för dricka o allting själv.
    De har flera olika matsalar och när han försökte beskriva hur de såg ut så blev jag ännu mer förvirrad... bäst är nog att åka dit tror jag för de hade tydligen 4 olika matsalar eller hur det var... berodde på hur många man skulle vara... Lite rörigt som sagt jag håller med dig, Wärdshusets hemsida är inte särskilt bra tyvärr och de skulle nog kunna lägga ut lite bättre bilder, då gärna med text så man vet vad man tittar på... Kanske ska föreslå det för dem

Jag är jätteförvirrad vad det gäller festlokal nu... Vi vet inte vad vi vill längre och det är lite jobbigt att fixa allt såhär på distans. Vi hinner ju iten se något utan får ju boka på magkänsla... lite tråkigt. Har bokat fotograf nu iaf. Det blir JFalk. Han är supertrevlig och väldigt tillmötesgående!!! Så det ska nog bli bra...

Någon som kan rekommendera en bra och prisvärd frisör och sminkös?

Samt, vart kan man hyra frockcoat???

• Fru Cinderella

Thindris

Jag pratade med Wärdshuset nyss. De sa så här:

* Många äter först middag i någon av deras salar o sen hyr festlokalen under egen regi. Då får man ha den till kl: 12.00 dagen efter. O där städar man m.m, då kostar den 950:-

* Hyr du enbart festlokalen under egen regi kostar den 1500:-

* Dit får man ta med egen musikanläggning också.

Lät lite intressant faktiskt

Angående frisörer. Jag sammanställde en lista på frisörer i linköping som jag tänkte ringa o kolla priset på, här har du den:

Hårateljén
    S:t Larsgatan 3
    013-141440

HairStyle
    Drottninggatan 19
    013-100013

Hårfixarna
    Klostergatan 26
    013-144343

Hårslong Ruth Hedén
    Lotta
    Repslagareg. 19
    013-121889

Studio e-hair
    Nygatan 36
    013-353353
    Pris
    - Uppsättning: 1400:- (2,5h + 0,5h konsulation), därefter 400:-/h
    - Makeup: Makeup+ provsmink 600:- (Utan provsmink: 400

Modefrisören
    Nygatan 34
    013-121816

Salong Silk
    Make-up/Manikyr
    Storg. 3
    013-120445

Ellens Salong
    Brudmakeup
    Hospitalstorget 3
    013103266

JFalk..
    har han hemsida o vad tar han?
    *nyfiken*

• na76

Hej

Aniara:
    Vi hade inget honörsbord för det ville jag inte ha utan vi hade borden ställda som ett T ungefär fast det var mellanrum mellan borden eftersom det satt folk på bägge borden. Vi satt så vi såg alla gäster. Innan jag gjorde bordsplaceringen definitivt testade Anneli att ställa borden som vi ville ha så att vi visste att det gick att duka på det viset.

Vi var ju 38 st och min nota slutade på var ca 18000 kr. Tårtan tog vi från Schelins så den är ej inkluderad i priset. Det är min text du hänvisar till tidigare i denna tråd och i den andra tråden du hänvisade till finns det mesta att läsa om vår fest där. Innan dansen dukades borden bort och det sattes småbord runt väggarna där folk kunde sitta under dansen. Då riggade vi också stereon. Hur god plats det finns för en synth under middagen beror säkert helt på hur mycket gäster ni har. Vid dansen däremot borde det inte vara något problem med en synth.

Thindris: Dom har ju söndagsbuffe så dom kan ju ha varit mitt uppe i den när du ringde. Anneli säger nog inte så mycket själv utan du får leda samtalet och ställa frågorna så svarar hon. Jag frågade också en hel del om hur andra brukar göra och vad som är vanligast.

Måste säga igen att dom gjorde verkligen våran bröllopsdag minnesvärd. Det var jättefint dukat, maten suveränt god och rikliga portioner. Inget strul och dom kollade regelbundet med toastmastern så att serveringen skulle komma i rätt läge med tanke på tal mm. Jag och min man fick särskilda stolar att sitta på, speciella glas (annorlunda mot de övriga gästerna). Gillar man en gammaldags lokal så passar Mjellerumsgården. På övervåningen har dom smårum med gammaldags soffor och bord och där tog vi fördrinken (pga regn så vi inte kunde vara ute). En del väljer också att ta kaffe/tårta där men vi åt den därnere.

När det gäller frisör var jag på Studio22 och fick håret uppsatt och blev sminkad. Jag var innan på Make up store på konsultation och gjorde en bröllopssminkning där och köpte smink som vi sen använde på bröllopsdagen.

Fotograferad blev jag hos Tomas Kihlman. Bilderna blev kanonbra.

• Fru Cinderella

Vad kostade tårtan från Shellins? *nyfiken*

• Thindris

Tack Aniara! Ska nog börja kolla upp frisörer imorgon tror jag

JFalk har en hemsida, adressen är: www.jfalk.se/jfalk05.html

Både jag och min m2b föll för hans bilder. Dock känner jag att jag msåte ringa igen och fråga vad som ingår i priset. I år tog han 5000 kr, får nog räkna med en höjning till nästa år... Men jag förstod aldrig riktigt vad som ingick i det priset, så det ska jag kolal upp imorgon

na76

Det där med T dukning har jag också funderat på. Var på ett bröllop som var dukat så o tyckte det var trevligt! hur fungerar det rent praktiskt? Hur gjorde ni med bordsplacering osv?
    Jag tror säkert jag ringde vid ett dåligt tilfälle när jag pratade med Anneli. Blir säkert ett bättre samtal nästa gång Låter väldigt mysigt det du beskriver! Tycker huset ser mysigt ur också. Dessvärre avr det redan perl.bokat det datum vi ska gifta oss och vi skulle få veta denna vecka om paret innan har bestämt sig... Får se vad det blir
    Vad kostade din håruppsättning och sminkning?

Svar på tråden Linköpingsfruarna!