• Strulan

Missundsamhet!

Jag förstår inte vad det är med folk här inne ibland???
    Så fort det är någon som har köpt en dyr klänning, ring eller har en stor budget och vill dikutera det med likasinnade så börjar det sticka i ögonen på folk och klia i fingrarna så att dom bara måste skriva och meddela att man måste tänka på dom andra som inte kan slänga 100000 på sitt bröllop...
    Varför då?

Det är så typisk svenskt att det är fult med pengar och råkar man ha pengar så får man absolut inte visa eller prata om det.

Varför kan vi inte bara gläjas åt andras lycka, eller enbart hålla kä*ten om man inte kan det.

Om en trådstartare frågar efter andra med stor budget så är ju den inte intreserad att höra på alla som inte har det och tycker det är dumt att slänga så mycke pengar.

Det vore mycket trevligare om dom som tycker att man inte ska "slänga" pengar diskuterar det i egna trådar i stället för att sänka stämningen för oss som gillar lyx och onödigheter.

Kram på på er alla och jag tar gärna emot kritik

• Svar på tråden Missundsamhet!
  • Birgittabruden

Stulan: Verkar vara en tråd som poängterar både det du menar och det jag menar.
    TS frågar efter lyxiga bröllop och det blir en diskusion kring:

1: Oansvarigt att lägga så mycket pengar
    2: Ni som inte har mycket pengar är bara svartsjuka

Jag blir irriterat på båda dessa. Har man pengar får man göra vad man vill med dem. Väljer man billigare alternativ så innebär det inte automatiskt att man är svartsjuk på de som har mer pengar.

• Birgittabruden

Stavade fel till ditt namn STRULAN sorry!

• *picoliiina*

hmm jo jag kan hålla med ts. men jag kan förstå varför tråden om jag ska köpa en ring för 100,000 kr skapade lite irritationer. skulle nog säga irritation mer än avundsjuka. han skriver ju ändå, vill inte ha två halvdanna ringar. o enligt mig tycker jag då att man kanske är lite nedlåtande mot andra människor som köper "billigare" ringar.

• Strulan

Birgittabruden
    Jag kan nog överse med stavningen den här gången

Det som jag tycker är så konstigt med den tråden är ett TS skriver att hon vill höra om andras lyxia bröllop och som svar får hon hur kan folk vara så dumma och slänga så mycket pengar

• Gable

Visst är det tråkigt att man inte kan vara ärlig här om hur mycket man lägger på sitt bröllop och skulle man mot förmodan berätta, får man sen sitta och försvara sina beslut.

Jag tror inte att vårt bröllop blir så otroligt mycket bättre än ett budgetbröllop. Skillnaden består mest i att vi betalar för att slippa göra saker själva, därför blir det dyrt för oss. Vi har råd att lägga en massa pengar på vårt bröllop och vi har valt att göra det. Det här kommer att bli vårt livs fest och då vill vi kunna bjuda på en god 3-rättersmiddag med fina viner och gratis bar efteråt.

Vi kommer även att ha en DJ, bara för vi orkar inte hålla på och mecka med egenbrända cd-skivor.

Det är val som vi har gjort och som vi därför får betala för. Inte för att vi vill imponera på andra eller att det ska verka flashigt och häftigt. Det finns ingen, förutom jag o blivande maken, som kommer att veta exakt hur mycket pengar vi lägger ner på det här.

Jag är faktiskt djupt imponerad av alla här som orkar och har lust till att fixa allting själva. Jag skulle inte klara av det.

• karolina78

han menade nog inte så illa som det låter, många killar har den förmågan att låta värre än de menar.... han vill nog helt enkelt lägga 100 000 på EN fin ring....vill ha tips, inget annat...som alla andra här med alla sorts plånböcker!!! ska vi med lite större plånbok då inte få vara med i genenskapen och är vi inte värda lika respektfulla svar som andra med lite mindre plånböcker?!!

• karolina78

det var till picolina....

• elliebubban

Jag håller med TS. Även om jag själv hade ett bröllop med liten budget så tycker jag att de som inte har det också måste få diskutera sina tillställningar. Jag kan också tycka det är roligt att läsa om bröllop som går på fantasisummor (i min värld) och titta på ringar för hundratusentals kronor. Var och en gör väl som de vill?
    Och precis som alla som ska ha ett budgetbröllop får tips av varandra måste väl personer som har ett påkostat bröllop få söka råd av andra?

Sen att jag personligen har svårt att tänka mig att jag skulle lägga 100 000 på en ring även om jag hade pengarna är ju en helt annan sak. Det handlar ju också om inställning till pengar. Eftersom jag inte är uppvuxen med silversked i mun (menar inget påhopp, bara ett uttryck :)) så har jag en helt annan inställning till pengar och spenderande än en person som ÄR uppvuxen med silverskeden :) Det tror jag i alla fall...

• *picoliiina*

karolina78

jo absoult det tycker jag! men jag kan förstå att vissa tycker det är helt otroligt att man lägger 100tusentals kronor på en ring. en "normalinkomstare" kanske tycker att en ring på ca 10tusen är huur mycket som helst! och det är det man måste förstå, vi har inte samma syn på pengar när vi lever med olika tjocka plånböcker.

Svar på tråden Missundsamhet!