• Strulan

Missundsamhet!

Jag förstår inte vad det är med folk här inne ibland???
    Så fort det är någon som har köpt en dyr klänning, ring eller har en stor budget och vill dikutera det med likasinnade så börjar det sticka i ögonen på folk och klia i fingrarna så att dom bara måste skriva och meddela att man måste tänka på dom andra som inte kan slänga 100000 på sitt bröllop...
    Varför då?

Det är så typisk svenskt att det är fult med pengar och råkar man ha pengar så får man absolut inte visa eller prata om det.

Varför kan vi inte bara gläjas åt andras lycka, eller enbart hålla kä*ten om man inte kan det.

Om en trådstartare frågar efter andra med stor budget så är ju den inte intreserad att höra på alla som inte har det och tycker det är dumt att slänga så mycke pengar.

Det vore mycket trevligare om dom som tycker att man inte ska "slänga" pengar diskuterar det i egna trådar i stället för att sänka stämningen för oss som gillar lyx och onödigheter.

Kram på på er alla och jag tar gärna emot kritik

• Svar på tråden Missundsamhet!
  • fru C. fd frk S.

Håller helt med TS.

Birgittabruden - hade Du haft planer att köpa en ring för 100.000 kronor hade Din ekonomi fö förhoppningsvis tillåtit detta - men har man råd varför köpas en billig sak som man ska ha på sig varje dag i resten av sitt liv då man inte behöver? Tycker ändå att det är fråga om avundsjuka...

• Birgittabruden

fru C. fd frk S.
    För att kunna betala 100 000 kr för en ring så måste det väl i princip vara en stor diamant i, alternativt vara handgjord av en känd designer. Det är inte min stil. Den ringen som jag har hittat som är finast och passar min personlighet bäst kostar 4000 kr.
    Och nej, jag är inte avundsjuk på de som lägger en (för mig) förmögenhet på ringar.
    Däremot kan jag bli avundsjuk om någon åker på en resa som jag skulle vilja åka på, för det är något jag själv skulle lägga pengar på om jag kunde. Jag unnar alla att lägga pengar på vad de vill och har råd med. Tycker du att någon som lägger 100 000 på en ring nödvändigtvis är avundsjuk på någon som lägger 200 000? Varför tar du för givet att jag tycker att dyrare är bättre?
    Det viktiga för mig är att jag får en fantastisk dag med min man och våra vänner, om jag skulle vara ruinerad efteråt så skulle det inte vara värt pengarna för mig.

• November06

Håller med Strulan!

Låt folk göra som de vill. Finns pengar att spendera så varsågoda. Tyvärr är det så "fult" att ha pengar i Sverige, av nån skum anledning. Trist! Man vill ju inte behöva skämmas för att man bjuder på en dunderfest över 100 000 kr!

• EL1

Har (hastigt) ögnat igenom de inlägg som skrivits i denna tråd och har sedan ett tag följt de inlägg som bland annat finns i tråden där TS efterlyser dyrare bröllop.

Jag tycker mig se ett mycket intressant mönster...

de som har synpunkter på antalet kronor som läggs ut skriver gärna i trådar där någon efterlyser lyxinspiration, men icke här. Min högst personliga reflektion kring detta är att det nog mister sin tjusning att klaga i en tråd som denna - det handlar mer om att väcka känslor och knäppa lyxsökare på näsan och det görs bäst i lyxtrådar!

Tål absolut kritik (om det ens behöver tilläggas...)

• Swedie

Jag håller med!! Det är hemskt hur folk fryner på näsan när de inser hur stor ens bröllopsbudget är!

• tärnabrud

Tycker det är trist att folk överhuvudtaget ska lägga sig i vad man är beredd att betala för sitt bröllop, eller vad det än må vara. Det räcker att man köper en dyrare bil t.ex för att vissa ska bry sig och tycka...

Vi kommer INTE ha något dyrt bröllop, även om vi skulle kunna ha det, vilket de flesta faktiskt kan ha. Har man inte pengar på banken, så får man väl helt enkelt spara tills man har den budgeten man vill ha till sitt bröllop.

Vi är inte beredda att spara flera år, och speciellt mycket pengar på banken har vi inte heller, så vi gör den prioriteringen.

MEN vad jag vill ha sagt, är att tyvärr så spelar det ingen roll om man försöker hålla nere budgeten, för då kan man uppfattas som snål istället.
    Så, ja det är väl kanske typiskt svenskt, att det banne mig ska gnällas hur man än gör.

Låt för sjutton folk göra som de vill! Jag vill inte behöva försvara mig för att jag kanske väljer en riktigt billig klänning, och köper en tiara på H&M osv, precis som jag inte heller skulle vilja det om jag köper en riktigt tjusig drömklänning, och en tiara i guld t.ex

Jag tror nog att de flesta faktiskt drömmer om att kunna ha ett bröllop där inte pengarna styr. Jag skulle då inte ha något emot att lägga en 100.000:- på mitt, skulle inte vara några problem att sätta sprätt på!
    Men som sagt, så blir det ett billigare, för 30.000 och det kan bli bra med mkt hjälp och fantasi.

Kram på er alla och lycka till!!

• Tiger10

Håller helt med!! Vi är inte gjorda av pengar någon av oss men jag har ändå köpt en klänning för 13000:- och min sambo (som ej har sett den) tyckte definitivt att jag skulle köpa den. Man får spara in på annat helt enkelt... Och folk ska strunta i andras val och prion.

• Lippi

Själv är jag en av de där som tycker att människor som disskuterar t.ex en ring för 100.000kr eller en klänning för 13.000kr är ganska dryga.

Till saken hör att jag själv har mer pengar än vad många tjänar på en hel livstid.

Varför jag tycker att de människorna är dryga? Jo, jag tycker att det är fruktansvärt att man kan vara så självisk och egocentrisk, att man kan lägga så mycket pengar på onödiga saker och sen tillika trycka upp det i ansiktet på de som inte har råd. Det är inte fult att ha pengar, men det är otroligt fult att dömma ting efter dess pengavärde. Och det är det man gör i vissa trådar här på BT.

Alla skriver att man ska vara glad för de som har råd. Varför ska man behöva glädjas åt att någon har råd att lägga 13.000kr på en klänning. Vad och vem hjälper det?

Pengar är inte allt!!!!

• Tiger10

Lippi -
    Men herregud, vilken sida har du vaknat på egentligen? Jag tycker faktiskt att det är VÄRT att lägga 13000 på en klänning som jag ska ha EN gång. Och det är min ensak. Du verkar ju inte förstå vad vi pratar om här. Alla har rätt att lägga hur mycket de vill på vad de vill och det handlar definitivt inte om att trycka ner någon. Det vi pratar om här är att ingen ska dömma någon oavsett om de lägger 500 eller 20000 på någonting.

• Lippi

Jag menar inte beteendet i just denna tråden. Men i en del andra, där man till exempel söker efter folk med lyxbudgetar.

Det är väl ändå bara för att visa upp att vi kan, men inte ni.

Svar på tråden Missundsamhet!