• Strulan

Missundsamhet!

Jag förstår inte vad det är med folk här inne ibland???
    Så fort det är någon som har köpt en dyr klänning, ring eller har en stor budget och vill dikutera det med likasinnade så börjar det sticka i ögonen på folk och klia i fingrarna så att dom bara måste skriva och meddela att man måste tänka på dom andra som inte kan slänga 100000 på sitt bröllop...
    Varför då?

Det är så typisk svenskt att det är fult med pengar och råkar man ha pengar så får man absolut inte visa eller prata om det.

Varför kan vi inte bara gläjas åt andras lycka, eller enbart hålla kä*ten om man inte kan det.

Om en trådstartare frågar efter andra med stor budget så är ju den inte intreserad att höra på alla som inte har det och tycker det är dumt att slänga så mycke pengar.

Det vore mycket trevligare om dom som tycker att man inte ska "slänga" pengar diskuterar det i egna trådar i stället för att sänka stämningen för oss som gillar lyx och onödigheter.

Kram på på er alla och jag tar gärna emot kritik

• Svar på tråden Missundsamhet!
  • Lippi

BlueTopaz

Vad skönt det hade varit om livet var så enkelt.

Idag finns det så många faktorer som styr din ekonomi som du själv inte kan råda över. Arbetslösheten är skyhög och antalet högt utbildade studenter som arbetar med annat än vad de är utbildade för likaså. I andra änden så är utgifterna också höga. Även om räntorna är låga så är bostadspriserna högre än någonsin.

Avundsjukan kommer nog inte från de som "sitter på sin rumpa hela dagarna", utan från de som försökt ta sig uppåt, men som hela tiden lider nederlag av faktorer de inte kan göra något åt.

• Zozo

Lippi.. hmm, jo jag tycker inte heller om skryt, men jag har kommit fram till att det är ngt väldigt svenskt det där med att framhalla priset av saker hela tiden. Hade aldrig funderat pa det förrän jag flyttade utomlands!
    Ta tex nan som köpt ett klädesplagg billigt pa rea - det nästan första personen säger är hur mkt hon betalat för det! Och det är det sista man tala om för ngn här i Frankrike.
    Sedan har folk svart att tala om pengar generellt i Sverige - det är som om pengar vore nat fult.

JAG har ocksa svart att lägga sa mycket pengar pa en klänning.. även om jag kan. Den jag hittat kostar tex 7500 kr och det tycker jag är jättemycket pengar oberoende av vad min manadslön är. Min bästa kompis lade över 20 000 pa sin klänning och tyckte det var ok. Min syster sydde sin själv och det gick väl pa 1000.. och jag kan absolut inte säga att den ena klänningen var vackrare än de andra - helt olika alla tre och personen var underbart nöjd (nja, jag har ju inte köpt min än)..

• Juli-2006

Lippi: Jag är en av de där högutbildade arbetslösa som fått benen undanslagna gång på gång. Jag håller trots det med BlueTopaz. Jag kämpar på och ger inte upp och är glad för de som lyckas även om jag känner mej jäkligt nere och deprimerad.

• Lippi

Juli-2006

Vad roligt att höra. Jag är glad för dig att det inte påverkat dig negativt. Men du om någon måste väl förstå att det finns många som blir bittra av de situationen.

• Muriel

Jag är sån person att om jag vore snuskigt rik skulle jag tycka det vore underbart att köpa utan att titta på prislappen. Det betyder INTE att jag nödvändigtvis skulle köpa det dyraste, utan helt enkelt skulle köpa det jag helst av allt vill ha! (För den dyraste klänningen är ju inte alltid den finaste i mina ögon).

Med det resonemanget så är jag också frågande till det här med att basunera ut exakta summor på vad allt kostar. Vad spelar det för roll liksom? Jag avundas ju dem som slipper tänka på priset, vända på varje krona och inte behöver titta på prislappen. De människor som vitt och brett talar om hur mycket pengar de lagt på ditten och datten tolkar jag endast som osäkerhet och ett sätt att hävda sig.

• Juanita

Lippi! Det dyker väl iofs alltid upp detaljér i alla trådar som intreserar/irriterar en mer eller mindre.
    Jag personligen skulle aldrig slänga ur mig en summa bara för att "skryta" som du kallar det.
    Men i vissa trådar där det faktiskt diskuteras vad saker och ting kostar så måste ju även de med en något större budget än genomsnittet få fråga/svara/lämna uppgifter/ utan att det per automatik genererar påhopp eller idiotförklarande av ens agerande vad det gäller vissa kostnader.

Att skriva summor i trådar som handlar om budgetalternativ anses ok;
    "Jag ska göra min egen brudbukett med rosor som jag köpt på Hötorget och hjärtan-på-tråd som jag odlat själv och det kommer bara kosta 150,-" t.ex.
    Men att skriva "Jag har köpt en vacker Engelbert-ring för 85000,-" anses inte av gemene man på BT som ok.
    Känns som om man bara får nämna summor när man fyndat...

Men men... Jag ska varken göra min egen bukett eller köpa nån Engelbert-ring så jag hoppas inte jag irriterat de som ska?!

• Lippi

Helt ärligt så bryr jag mig inte hur mycket saker och ting kostar. Och för mig är det OK att berätta om prislappen om det är motiverat i tråden. Jag har själv berättat om priser på saker jag köpt, MEN EFTER ATT NÅGON UNDRAT.

Som sagt tusen gånger, så är det, det omotiverade "skrytet" som irriterar mig. Jag kommer särskilt ihåg en tråd om ringar, för cirka ett år sedan. Det handlade om design och hur andras ringar såg ut. Ändå var det en tjej som gång på gång i sina inlägg lade till att hennes ring kostade närmare 50.000kr.

Det var inte priset det handlade om och ingen hade frågat vad den kostade. Så det kallar jag omotiverat skryt.

• Juanita

Lippi! DET håller jag med om! Men i ett sånt fall kanske det är ännu mer troligt att det handlar om lögner/önsketänkande än om skryt...

• sherlock

Zozo

Håller med om att det är väldigt svenskt att jämnföra pengar hela tiden, har bott i England i 6 år och det tog mig flera år att vänja mig med att de har en annan attityd till pengar här.

Tror att det beror på att Sverige traditionellt har haft mindre klass skillnader efter krigs åren(social klass) även om det tyvärr är så att den vidgas rejält de senaste åren. Detta innebär att folk kan potentiellt tjäna mer eller mindre samma lön och ha mer eller mindre lika ställt ekonomiskt oavsett social backgrund. Universitets utbildingar är gratis, intag är baserat på betyg och vem som helst kan söka. Här i England måste man gå på intervjuv och det är delvis personlighet och intresse som räknas när universiteten bestämmer vem som får en plats.

Här i England är det naturligtvis helt annurlunda, här har skilnaden mellan rik och fattig alltid varit vid. Tog mig ett tag innan jag insåg hur olika folk levede i det här landet.
    Uppvuxen under "sötebröds dagararna" vi hade i Sverige under 80 talet så hade jag aldrig sett riktig fattigdom förrän jag flyttade hit.

Hursomhelst så tror jag personligen att detta kan vara anlednigen till att folk kan diskutera pengar så öppet i Sverige medans här i England så kommer det liksom inte på fråga.

(TS - hoppas jag inte startar en socio-ekonomisk diskution på din tråd men jag ville gärna dela med mig)

• Zozo

Lippi, men i DET fallet haller jag med dig. Men sedan är min enda tanke att tjejen är lite korkad om hon tycker att priset är ngt att skryta med.. Jag blir alls inte ledsen för att JAG inte kan lägga 50 000 pa en ring (Hade inte gjort det även om jag kunnat, men det är ju jag det.)

• tärnabrud

Men, vem är det som avgör hur mkt ett "vanligt" svenssonbröllop får kosta, och vad ett "lyxbröllop" får kosta?
    Någon skrev att det är taskigt att skriva vad bröllopet kostar om det går på en 100.000:- Varför skulle någon bli mer ledsen över det, än att vi som har en budget på 30.000:- blir ledsna över de som skriver att de har en budget på 50.000:- som inte är allt för ovanligt.
    Jag tycker det är intressant att läsa om vad andra betalat för mat,dryck, kläder osv. Dessutom så kan man ju få inspiration och så från dyrare bröllop, som anlitat hjälp. Jag menar att man kan göra liknande saker själv eller med hjälp av släkt och vänner.

• BlueTopaz

Zozo: Om du nu säger så här; "Jag blir alls inte ledsen för att JAG inte kan lägga 50 000 pa en ring" varför bryr du dig då så mkt om denna tjej som skröt om sin dyra ring!? Låt henne skryta om hon mår bra av det! Och använd forumet till det det är till för, att utrycka tankar och fråga om hjälp!
    Jag kan iaf omöjligt förstå varför man irriterar sig så på andras inlägg så länge det inte handlar om personangrepp eller påhopp o det ser man ytterst sällan här på bt, el aldrig tom?
    Om någon tycker att det är så viktigt med en dyr ring, låt henne tycka det då o tyck att det är bra eller tyck synd om henne för att hon tycker att det är så viktigt, men måste man verkligen uttrycka det??? Snälla kan vi inte använda forumet för det det är till för?

• Lippi

Men denna tråden är ju till för att ventilera sånt. Jag skrev inget om det i den tråden där tjejen nämnde priset 100ggr.

För det var jag "Lippi" som irriterade mig på hennes inlägg och det var "Zozo" som skrev att hon inte blev ledsen för att hon inte kunde lägga 50.000kr på en ring.

Du har blandat ihop våra inlägg.

• BlueTopaz

Sorry.. =( Klantigt av mig..

Jag menade bara att det var onödigt med sådana här diskussionstrådar..

Men jag drar mig ur nu, annars går jag ju emot mina egna "råd".. ;)

• EL1

Lippi

På tal om att inte "såra" någon... så skriver du ut att du har mer pengar än många skulle tjäna på sin livstid, i samma tråd som du beskriver hur "sårade" vissa blir av att läsa om "dyra" bröllop.

Kan du förklara tänket?

Håller förövrigt med om att vissa tycks roa sig med att skylta med priser snarare än innehåll... (inte i denna tråd) så det är på intet sätt i sak som jag är fundersam över ditt meddelande.

• Lippi

EL1

Jag förstår att det citatet blir stötande om det är taget ur sitt sammanhang. Men jag tror att de flesta här har förstått att jag berättade om min ekonomi för att folk skulle förstå att jag inte är en av människorna som är "avundsjuka" på de som har pengar.

Utan att berätta om min ekonomi hade det varit svårt att visa exakt vad det är jag tycker är fel. Och vad min ståndpunkt är. Jag ansåg att det i denna tråden var befogat att berätta att jag minst sagt inte har några ekonomiska problem.

Det är som sagt alla obefogade prislappsreleaser som jag ställer mig frågande till. T.ex. om jag i en tråd som handlar om ringdesign skriver ut att jag köpt min ring för 50.000kr.

Jag tycker att man måste tänka igenom om det är nödvändigt att berätta priset (eller inkomsten för den delen). Alla människor inser nog att ett högt pris kan verka stötande för andra.

• Juli06

Har varit på bröllopar som kostat 30.000 kr och de som kostat 1 miljon (skämtar inte). De var lika roliga båda. Det är inte pengarna som ska räknas det är hur roligt man har det. Jag tycker att om man tillfrågad om hur mycket det kostar så kan man berätta. Det kan vara bra att jämföra kostnaderna så att vi som ska gifta oss inte blir lurade.

• Lippi

Men om man blir tillfrågad så är det befogat att svara, naturligtvis. Det är inte det jag menar.

När ingen har frågat och det handlar om helt annat på tråden, så finns det ändå tjejer som mer än gärna skriver exakt vad allt kostar. Det är det jag tycer är lite onödigt.

Värre än så var det inte!

• insideharmony

Jag har häller ej fattat varför det är sån avundsjuka över huvudtaget i detta landet. Jäntelagen är de värsta jag vet. Ja föredrar den nya varianten:

Du skall tro att du är någon.

Du skall tro att du är lika god som alla andra och alla lika goda som du.

Du skall tro att du är lika klok som andra, ibland klokare.

Du skall veta att du är lika bra som andra. Om du vet att du gör ditt bästa, kan du uppskatta de som är bättre.

Ibland vet du mer än andra.

Du är inte förmer än andra, men du är enanstående som alla andra.

Du duger till mycket.

Skratta åt dig själv och din värld, det gör dig fri.

Du skall tro att många bryr sig om dig.Du skall tro att du kan lära andra en hel del och lära av dem.

Varför? För att du är någon, en som behövs

Själv har vi en budget på 15000 för bara festen å vi ska ha 100gäster. Låter helt sjukt i mångas öron kanske men bra planering å vänner som kan laga mat köttet direkt från bonden som vi känner osv. Vi ska ha medeltidsfest det hade jag haft oavsätt hu mkt ja skulle kunna lägga el ej. Men jag får mitt drömbröllop å mina vänner jublar fö de tycker det ska bli jätte kul med en sådan fest. Våra vänner uppskattar detta mkt högre än en fin fest nånstans där man måste tänka på vett å ettikett å de är stelt. Å vi har ingen dålig inkomst nån av oss, men vi vill ej lägga mer pengar på det å det är ej snålhet för vi bjuder på full grillbuffe som kommer att vara godare än många fina rätter vi kommer oxå ha hembakad tårta som ja oxå tycker är absolut bäst. Ja ska sätta eget mjöd å resten ska vi handla i tyskland så gästerna får fri dricka. Det är inköps ställena som avgör vårt pris. Men sen tycker ja att vill man slänga pengar på sitt bröllop så gör man det. Ofta handlar det ju om preoriteringar vissa tar lån för att få lyxa lite på sitt livs största dag (de tänker inte vi) Men har man pengar varför ska de då ligga på en bank varför ej leva för dem när man har. Bränner man dem ej på sitt bröllop så gör man d ju på ngt annat. Å ha man råd att lägga 400.000 som ja sett endel kommit upp i nästan så va e d fö fel att lägga de om man vill, fö då är man antagligen ekonomiskt oberoende om man nu lägger det å den pers är lycklig för den får vad den vill ha å drömt om. Å vi som ej har de summorna tjänar faktiskt oxå på att de som har pengar spenderar sina. De gynar ju alla de ställen som de gör sina inköp på, de som försörjer sig på att de handlar. Som i sin tur handlar andra saker av andra det blir ju en kedja som skapar arbetstillfällen för andra som behöver det osv. Vad klagar vi på??? Sen kan väl ja me tycka att hela sammhället är orätvist men d e hela världen. Hade den varit rättvis hade alla kunnat äta sig mätta osv. Men många som har pengar har faktiskt jobbat ihop dem så varför klaga på folk som jobbar å sen kan spendera. Nu lever vi i detta sammhället å då får vi ju anpassa oss. Var glada åt varandras lycka å framgångar istället. Ja kan ju säga att vi var inbjudna på en invigning som bara den kostade 2-3milj. Visst de var en trevlig fest. Ja hade varit med å byggt detta som invigdes. Men hade jag fått välja så hade ja ändå valt min medeltids fest för det är ej lika stelt. Ta vara på denna sida istället ja är jätte tacksam att få veta vad folk betalt om man köpt en brudkläning fö många 1000 nånstans så behöver ja ju inte gå dit i onödan. Ja spar både tid å pengar på denna sida å det hoppas ja alla som vill gör, å de som blir lyckligare av att spendera hittar ju å får råd om vart de kan spendera ännu mer å alla få vi våra lyckliga bröllop som vi vill ha dem.
    Ja önskar alla lycka å välgång oavsätt va ni lägger i pengar på eran stora dag, huvudsaken är att ni blir lyckliga. Å till er som andras lycka sticker i ögonen på, synd för er då. Ha d bäst å hoppas att alla ännu viktigare får ett lyckligt äktenskap ;)

• Dröm

Spelar ingen roll om man lägger 15000 eller 100.000 på sitt bröllop..huvudsaken det blir ett lyckat bröllop för den som gifter sig! Har man mycket pengar att spendera eller har sparat länge för detta, så är ju det bara roligt! Sen prioriterar vi ju olika på vad vi vill lägga pengarna på, det är upp till var och en tycker jag!

Svar på tråden Missundsamhet!