• Strulan

Missundsamhet!

Jag förstår inte vad det är med folk här inne ibland???
    Så fort det är någon som har köpt en dyr klänning, ring eller har en stor budget och vill dikutera det med likasinnade så börjar det sticka i ögonen på folk och klia i fingrarna så att dom bara måste skriva och meddela att man måste tänka på dom andra som inte kan slänga 100000 på sitt bröllop...
    Varför då?

Det är så typisk svenskt att det är fult med pengar och råkar man ha pengar så får man absolut inte visa eller prata om det.

Varför kan vi inte bara gläjas åt andras lycka, eller enbart hålla kä*ten om man inte kan det.

Om en trådstartare frågar efter andra med stor budget så är ju den inte intreserad att höra på alla som inte har det och tycker det är dumt att slänga så mycke pengar.

Det vore mycket trevligare om dom som tycker att man inte ska "slänga" pengar diskuterar det i egna trådar i stället för att sänka stämningen för oss som gillar lyx och onödigheter.

Kram på på er alla och jag tar gärna emot kritik

• Svar på tråden Missundsamhet!
  • Juanita

Visst 17 är det så i jante-Sverige att man ofta måste förklara/försvara sig om man har gott om pengar, speciell om man jobbat och tjänat ihop pengarna! Har man däremot vunnit pengar på Bingolotto så anses det inte lika "fult" att ha gott om pengar!?
    På samma sätt som jag som röstar blått ofta blir ifrågasatt "HUR kan du göra det?!". Inte lika vanligt att man måste försvara en medelinkomst och en röst på socialdemokraterna...

Här på BT klappas ju alla på ryggen och får beröm för att de sparar pengar genom att göra en massa saker själva, och det är ju bra! Men jag som i allra högst grad anser att tid är pengar skulle inte få samma "beröm" om jag säger att vi anlitat en konsult som fixar i princip allt inför vårt bröllop så att vi ska kunna spara tid...

Nåväl, hoppas innerligt att alla, oavsett budget och önskemål, får/har fått SITT drömbröllop!

• Lippi

Zozo

Tja, vad jag sett i andra trådar så verkar du normalbegåvad. Men kalla dig vad du vill. ;)

Jag tror att alla människor förstår att pengar väcker avundsjuka. Och som jag skrev innan så hänger avundsjuka ihop med så många andra känslor att det inte bara går att avfärda med "det är bara avundsjuka och missunsamhet".

Det handlar inte om att vara beskyddande, bara om att vara ödmjuk.

• Lippi

Juanita

Jag tycker inte att det är fel att du berättar att du tagit in en konsult i bröllopsfrågan. Men om du skulle berätta för mig hur mycket du betalt för det utan att jag frågat, så hade jag nog undrat om det var för att skryta du sa det.

• Juli-2006

Har inte orkat läst hela tråden. Men måste bara få säga en sak. Det klagas på att det bara finns en massa trådar för de som har liten budget(inte just i den här tråden). Bara för det behöver det ju inte det betyda att man klankar ner på de som har stor budget. Men det är ju klart att det är ett mycket större problem att ha lite pengar och få de att räcka till än att ha mycket pengar.

/en med mellanbudget

• Maria

Var och en får väl bestämma över sin egen bröllopsbudget. Däremot blir det fel om några med stor budget låter som om de tycker att en stor budget är en förutsättning för att bröllopet inte skall bli misslyckat. Detta blir särskilt tydligt eftersom det då går hand i hand med den kommersiella bröllopsindustrin som ju just vill få ut det budskapet. Här i Sverige märks det inte lika tydligt men tittar man på en del kommersiella amerikanska bröllopssiter så är ju budskapet klart att under så där en $ 20,000 så får man ju inget vettigt bröllop och sedan spär man på med massor av extra utgifter som anges som "måsten", typ presenter till gästerna, specialdekorerade glas och en massa sånt. Då blir det fel, amn kan ha stor eller liten budget men i båda kategorierna går det alldeles utmärkt att få ett fint bröllop !

• Zozo

Lippi, jag hänger med pa vad du menar men jag haller inte med..

Varför skulle jag vara ödmjuk för att jag kan/vill lägga en viss summa pa mitt bröllop? Vem vet hur mitt liv är? Jag har kanske sparat hela livet för att kunna göra en hejdundrande fest? Eller vunnit pa Lotto? (Neh, tyvärr inte!) Eller kanske helt enkelt tjänar bra efter studier och engagemang? Jag pratar inte om just mig. Kan man inte bara antingen lata bli att bry sig eller vara glad för den personen?

Vissa lägger ner pengar pa bil - vi har ingen bil! Ska de som har bil lata bli att säga det da för att jag inte ska bli ledsen för att jag inte har bil? Neh, för jag bryr mig inte. Hade jag brytt mig hade jag ansträngt mig för att kunna skaffa bil.

Vad gäller bröllop borde man väl i sa fall vara mer avundsjuk pa dem som haft världens lyckligaste bröllop (oberoende av om det kostat 500 kr eller 500 000)?

Jag utgar för

• BlueTopaz

Herregud.. att man ens ska behöva starta en sådan här tråd!! Det är klart att människor i ett samhälle har olika inkomst hur skulle samhället annars fungera?? Är man avundsjuk på dem som har pengar får man väl se till att plugga, skaffa sig ett bra jobb o tjäna mer pengar o inte sitta på sin rumpa o klaga på dem som orkat göra just det!! Gör något åt saken om du är missnöjd med ditt liv!!
    (har ej läst tråden)

• Lippi

Zozo

Jag håller helt med dig i ditt senaste inlägg. Man ska få lägga hur mycket man vill på vad man vill.

Men vad jag reagerar på är HUR man berättar för omvärlden att man lägger en månadslön på en klänning. Eller en årslön på en ring.

Många här är villiga att berätta priserna innan någon frågat och då undrar åtminstonde jag vad syftet är att offentliggöra prislappen.

• Juli-2006

Bra skrivet BlueTopaz!! Var på väg att skriva samma sak men hann inte.

• Lenchen

Jag tycker att det viktigaste ar att man respekterar varandra. Ar det en trad om folk med lag budget sa bor man kanske inte komma in och beratta om sin budget pa 200 000... Pa samma satt kanske man inte behover ga in i en lyxbudgettrad om man kanner pa sig att man blir ledsen av att lasa om manniskor som har hogre budget an andra. Och framfor allt tycker jag inte att man bor vardera det ena eller det andra. Om det nu ar nagon som vill lagga ut mycket pengar pa sitt brollop, lat de gora det da!

Men, nagot som jag ibland forvanas over ar att det finns manga som, i mitt tycke omotiverat, anger hur mycket de lagger pa sin ring, sina klader osv. Ibland kan jag fa en kansla av att vissa garna vill skryta lite med sin budget. Det finns manga som har det knapert med pengar, och som garna skulle lagt ut mer pengar pa sina brollop. Darfor kanske det vore bra att tanka pa i vilka tradar man basunerar ut sin budget. Jag personligen skulle aldrig i vanliga livet beratta att vi har riktigt gott med pengar, helt enkelt av respekt for andra. Inte for att jag ar radd for en svensk jantelag. Jag bor inte ens i Sverige. men for att det faktiskt kan gora folk ledsna som maste vanda pa varje slant att hora att andra inte alls maste tanka pa en budget.
    Darfor undviker jag ocksa att gora det pa Brollopstorget.
    Men som sagt var, det ar ju heller inte speciellt snallt att kritisera folk som vill ha en lyxig fest for att "skamma bort" sina nara och kara. Speciellt inte om de faktiskt gjort det i en "specialtrad" dar man kan valja att inte lasa.

Svar på tråden Missundsamhet!