• Strulan

Missundsamhet!

Jag förstår inte vad det är med folk här inne ibland???
    Så fort det är någon som har köpt en dyr klänning, ring eller har en stor budget och vill dikutera det med likasinnade så börjar det sticka i ögonen på folk och klia i fingrarna så att dom bara måste skriva och meddela att man måste tänka på dom andra som inte kan slänga 100000 på sitt bröllop...
    Varför då?

Det är så typisk svenskt att det är fult med pengar och råkar man ha pengar så får man absolut inte visa eller prata om det.

Varför kan vi inte bara gläjas åt andras lycka, eller enbart hålla kä*ten om man inte kan det.

Om en trådstartare frågar efter andra med stor budget så är ju den inte intreserad att höra på alla som inte har det och tycker det är dumt att slänga så mycke pengar.

Det vore mycket trevligare om dom som tycker att man inte ska "slänga" pengar diskuterar det i egna trådar i stället för att sänka stämningen för oss som gillar lyx och onödigheter.

Kram på på er alla och jag tar gärna emot kritik

• Svar på tråden Missundsamhet!
  • Lippi

Sen har jag väl ingen förståelse för att man lägger 13.000kr på en klänning som ska bäras en gång.

Men det hör inte hit. Det var missunsamheten vi diskutterade.

• Zozo

Nej Lippi jag tror inte alls att det är för att "visa".. (utom nagra fa undantag kanske), men för att slippa allt klankande just.. Om vi nu tänker pa samma trad?

• Lippi

Varför startar man en sådan tråd, som man vet (om man är normalbegåvad) kommer att göra många ledsna och upprörda? Om vitsen är att slippa bli klankade.

Det är denna okänslighet som gör mig lite ledsen. Inte priserna på grejerna i sig.

• Tiger10

ha, ha jag tycker inte riktigt denna diskution leder någon vart. Mycket handlar nog om "jantelagen" vi dessvärre har här i Sverige tillskillnad från USA där det gäller "sköt dig själv och skit i andra". Kanske vore en blanding av detta vara det optimala?

I vilket fall, önskar jag er alla lycka till och att ni får en helt underbar dag.

• KCsMama

Folk verkar inte förstå att vi alal vill olika med våra liv. Jag kan mycket välf röstå de som kan tänka sig att lägga 13.000kr på en klänning. Det är inte bara "en dag" det är DEN dagen, dagen då de gifte sig.

Om folk söker andra med lyxbudgetar är väl EXAKT samma som de som söker folk med låg budget?? Vad är egentligen skillnaden??

Nä, inse att folk är olika och vill olika. En del har råd andra inte.

• Zozo

Jag haller med Tiger lite där..
    och Lippi, jag tror att man skapar en san trad helt enkelt för att i samma budgetklass kan man lättare fa idéer etc som kan passa. Precis som de som startar en "lagbudgettrad" eller en "10 000 kr trad" eller ngt annat. Da borde kanske ALLA som ska ha bröllopsfest tänka pa att inte skriva det för att de som inte hittar ngn att gifta sig med ska bli ledsna? Ok lite överdrivet, men fragan är varför man gar in pa en san trad om man tror att man kan bli ledsen?

• Zozo

och kommentarer om (normalbegavad) kan man ju utesluta om man inte vill göra ngn ledsen..

• Lippi

Jag menar att alla normalbegåvade människor förstår att sådana trådar upprör. Menar du att de inte förstår att en sån tråd upprör andra?

Jag tror också att ursprunget till att den startades var att ge varandra idéer. Jag har aldrig påstått annat.

Men oavsett varför den startades, så gör den andra människor ledsna. Avundsjuka är ingen isolerad känsla, utan den kommer från den som är ledsen att den själv inte kan, från den som känner sig besviken på att det inte blir som i drömmen och från den som mår dåligt av sitt eget tillkorta kommande.

En lågbudget tråd har aldrig sårat någon, därför känns dessa OK. Men en lyxbudgettråd väcker starka känslor.

Det är OK att vara rik. Se bara till att dina pengar inte sårar andra.

• Zozo

Tja, jag är väl inte normalbegavad enligt din skala da, men ärligt talat bryr jag mig inte

Jag "förstar" nämligen inte att en sadan trad upprör andra. Om jag ser en trad med en titel som kan tänkas uppröra mig sa gar jag inte in pa den.

Jag menar inte att man ska ga ut för att sara eller göra andra ledsna här i livet, men det finns gränser för hur beskyddande man kan vara. Jag tar alls inget ansvar för huruvida andras drömmar uppfylls eller inte!
    Som nagon sa, ett dyrt bröllop är inte heller alltid det bästa bröllopet.. Lycka har inget med pengar att göra.

Svar på tråden Missundsamhet!