• sweet saint

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

nu kom jag rätt...

• Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.
  • Miafina

Jag kör inte på GI, men svarar på den första frågan... vilket som är bäst...
    Svar - INGEN ANING =)

Men varför är de emot VV kan man ju fråga sig, det är ju vanlig mat - enligt kostcirkeln - fast man får ta de olika bitarna i vettiga mängder.

Men det var väl ungefär så de menar genom att "festa" på helgerna också.. att man får äta allt, fast inte hela tiden ?

Emot GI, tja jag vet inte nog för att svara på det, men att äta fullkornsprodukter och dra ner på socker skulle de flesta må bättre av oavsett så...

Tanken de har är väl bra, men förstår inte varför de sågar andra dieter som ändå menar att man skall äta riktig mat.

Pulver finns ju en anledning att såga.. Även om dem är bra för det snabba (men kanske inte så hålllbara) resultatet...

Min gissning..... rätt eller fel, vem vet ?

• Meddelande borttaget
  • Miafina

Att sockerjakten är absurd kan jag ibland hålla med om.. men de allra flesta av oss (och även dem som inte är överviktiga) äter FÖR mkt socker.... Så att tänka på det är ju bra, men att bli helt vanvettig och inte kunna äta melon låter ju rätt dumt (i ett längre perspektiv)

Att folk går upp efter att ha slutat viktväktarna beror troligen i regel på att man går tillbaka till sina gamla vanor. Och det klart man går upp då, eftersom man gjorde det sist...

Håller med helgonet - OM man äter husmanskost och festar på helgerna, då kommer man få gå hungrig för att gå ner i vikt.

• Miafina

lebrah - men även om man går ner mkt i början så avtar ju oftas effekten efter ett tag... eftersom det finns mindre att ta av, kroppen vänjer sig osv.

För egen del... första veckan 4,4 kilo, andra veckan 1,8... och troligen kommer jag inte att gå ner mer än max 1,5 denna tredje vecka.... Isf blir jag glatt överraskad =)

Jag vet hur det är att vara otålig... sååå mkt, men å andra sidan så sägs det ju att en hälsosam viktnedgång som ger möjligheter att bibehålla sin vikt efteråt är 0,5-1 kg per vecka..... Så allt över det borde man väl se som en bonus....

Men jag vet, jag är lika "girig" som du =)

• tvillingsjäl

Problemet med dom flesta är att man äter mer kolhydrater än man behöver, förr i tiden arbetade man mer med kroppen tex och behövde större mängder..så är det inte nu..alltså behövs inte samma mängd kolhydrater.

Sen är ju den verkliga boven sockret, det finns gömt i det mesta så man får se upp!

Atkins jämförs ofta med GI vilket är otroligt fel! Atkins är såååå mycke mer extrem under en lång period!

• sweet saint

ja. det här med sockerjakten har ju riktigt blossat upp! Men jag tycker det är bra då man får insikt om hur mycket socker det finns imaten.. Barn som äter olika flingor exempelvis får ju i sig massor av onödigt socker.. Inte undra på att barn blir hyperaktiva och senare vill ha mer sötsaker.. Likaså när det gäller läsk... Det är klart att det står typ " ger en energifylld start på dagen" på allt sådant!
    Jag är positivt inställd till detta eftersom det leder till bättre hälsa!! (tänderna, diabetes, jämt humör osv)

Sen kan man ju ta den här hysterin ang att frukt och dyl ska innehålla fel saker med en klackspark.. Men man vaknar ju till iallafall!

• lebrah

Hej igen ÅÅHH jag blir så trött på alla dieteister och viktigpettrar!!! Detär så lätt att säga "följ tallriksmodellen så går du ner i vikt". Det är ju bullshit rätt igenom. Okej sett under flera års tid med få felsteg så går man säkert ner i vikt. men man vill ju inte bli smal om tre år. Det måste ju ske under en överskåddlig framtid. Håller med sweet saint att dessa personer har med största sannolikhet aldrig varit överviktiga. Ovh självklart går man upp igen efter avslutad kur eftersom de allra flesta börjar äta som innan igen. Har själv gått hos en dietis på Sahlgrenska och det enda råd hon gav mig var"ät frukost lunch och middag". NO SHIT. Det menar du inte. Slutade gå till henne efter två gånger då jag är övertygad om att jag vet mer om viktminskning och kostcirklar och tallriksmodeller änn vad den tanten gjorde! Sedan dess har jag gått ner cirka 10 kg. Blir bara så arg att sådana okunniga personer skall få råda människor med stora problem

Var tvungen att skriva av mig lite ilska...

Har inte sagt hur mkt jag väger eller vad jag tänker gå ner så för de som vill veta så står vågen nu (i förrgår) på 84 kg. Som mest vägde jag 104 ( fast då hade jag en liten kille på 3,6 i magen). Mitt mål är att komma under 70 gärna närmare 65 tills mitt bröllop den 2 september. Vet inte riktigt hur lång tid jag har på mig eftersom klänningen skall beställas att tag innan.

• sweet saint

lebrah:

Ja.. det här med dietister verkar vara intressant! Hade en kompis som var rejält överviktig förr så hon gick till en dietist.. Den personen sa då åt henne att bara äta sallad och soppa (knorrs pulversoppor) och sen inget mer.. JO visst serru!! Ibland verkar det som om de inte vet något om övervikt och dieter.. Att de inte tar en på allvar typ... "Överviktiga är dumma i huvet och äter pizza till frukost och chips till middag.. och ett paket smör innan de lägger sig om det är hungriga." Man kanske har tur om man får tag på en som riktigt tar tag i allt och faktiskt VILL hjälpa en! Ja.. hälsovården över huvudtaget är jag otroligt negativ till, av erfarenherer att bedöma..

• Meddelande borttaget
  • linele1

jag äter efter kostcirkeln enligt 70 tal, hälften av tallriken grönsaker och andra halvan delas upp i en halva kött/fisk och en halva ris/potatis/pasta, dessutom viktigt med tre mål om dagen och två mellanmål altså frukt. detta ska hålla ämnesomsättningen igån. nu plockar jag in gi eftersom jag äter hårt bröd till frukost och gärna fullkornspasta och ris. eftersom det är så mycket grönsaker så blir jag mätt.

söt suget finns ibland, det vet ni jag har pratat om på lördagar så äter jag godis och dricker nångång vin, det konstiga är att sen jag började äta så här så behövs det inte så mycket godis, de smakar inte efter en stund. förr kunde lungt vräka i mig rätt mycket.
    jag har dessutom sen årskiftet minskat mina mått och gått ned 10 kg.
    så jag tror man ska köra på det man tror på!! man ska inte underskatta den mentala faktorn!!

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.