Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.
nu kom jag rätt...
nu kom jag rätt...
Tänkte jag kanske kunde få vara med på ett hörn i den här tråden. Själv ska jag inte gifta mig förrän 12 jan 2008 så jag har väl en del tid på mig att gå ner de kilona jag skulle vilja förlora, men jag tycker ändå att det är hög tid att börja lägga om kost och motion. I dagsläget rör jag inte på mig någonting *harkel* Har svårt att hitta motivationen och framför allt så tycker jag oftast att det är jätte tråkigt också. Mitt största "mat"-problem är att jag sedan några år tillbaka sen jag drabbades av ångestattacker börjat att tröstäta något fruktansvärt. Upplever att ångesten dämpas efter att jag stoppar något gott i munnen :) Förstår att det där sitter mest i huvudet på mig och nu tycker jag verkligen att det är dags att ta mig själv i kragen och göra något åt saken. Eftersom min älskling har om möjligt ännu sämre karaktär än jag så hoppas jag att kanske jag kunde få lite inspiration av er duktiga tjejer istället. Min första fundering över ätandet är hur ni resonerade över val av mat-metod? Självklart förstår jag att metoden är väldigt personlig och att vissa saker funkar bättre för andra. Men hur resonerade ni när ni valde? Egna för- och nackdelar. Jag tycker bara att det där är en hel djungel och blir jätte stressad bara över att fundera på det...
Oj oj nu blidde det jätte långt. Förlåt :)
Mysan98, hej och välkommen! Jag och rätt många till på den här tråden kör enligt GI, dvs utesluta onödiga kolhydrater, typ vitt bröd, pasta, mjöl, socker mm. Jag kör GI rivstart som innebär att jag i stort sett äter grönsaker, kött, fisk, fågel, ägg och vissa mejeriprodukter som ost, mellangrädde och andra lågkolhydratlivsmedel. Dessutom har jag uteslutit lightdrycker och fusksocker för att inte bli lika sötsugen.
För och nackdelar: Nackdelarna är att man första veckan och en bit in i andra är otroligt trött och orkeslös då kroppen vänjer sig av kolhydrter. Detta försvinner sen och då blir man lika pigg som vanligt om inte piggare.
Fördelarna är att man går ner i vikt hyfsat fort ca 1-1,5kg per vecka. Dessutom försvinner sötsuget i stort sett helt efter ett tag. Man kan äta ute bara man utesluter potatis, pasta, bröd och liknanade. Äta typ sallad eller kött/fisk och grönsaker. Ytterligare känns det inte som att banta utan snarare som att lägga om kosten till ett hälsosammare alternativ.
Jag tycker att denna metod är super, ursäkta om det blev långt:)
jag har valt en kombination. GI så till vida att jag tar bort vitt mjöl och kör fullkorn. sen har jag tagit den klasiska tallriksmodellen och modifierat den. så antar jag kör GI om jag kollar noga. jag har halva tallriken grönsaker, den andra halva delas upp i två halvor, en med kött/fisk och en med ris/pot/pasta (då fullkornsris el fullkornspasta.) sen har jag en dag i vecka som är som miafina kallar en ätardag. då är det ok att äta feta såser och godis och dricka vin om jag skulle vilja el ta en drink el nåt. men jag kör fortfarande fullkorn och halva tallriken grönsaker.
att äta regelbundet ät viktigt för mig. Jag äter tre gånger om dagen. frukost, lunch och middag. lägger min dag så gott det går så jag försöker låta bli att äta middag efter kl 18.30. på kvällen kan jag ta en frukt om jag blir sugen.
minst en gång om dagen ska jag ut om så bara för en kvart. och minst tre gånger i veckan blir det långa promenader på ca 1-2 timmar. eftersom jag är mamma ledig så funkar promenader bäst just nu. men cykling el simning har jag kört förrut.
finns massor med sätt men du måste hitta en modell som passar dig. det är det svåra!! lycka till och tänk på att du är vacker!!! att du går ned för din skull för din hälsa inte för att bli vacker för det är du redan!!! underskatta inte din mentala styrka.
Vad gäller ångestätning så vet jag hur du har det. jag var där en gång, åt när jag var glad, åt när jag var ledsen, åt när jag hade tråkigt och åt när jag hade kul. krävde en rejäl titt innåt på min syn på mig själv för att komma på problemmet. mitt problem var att jag gjorde allt jag kunde för att vara den jag trodde andra ville att jag skulle vara. Till slut glömde jag mig själv och omedvetet straffade jag mig och slutade älska mig!
ha det nu så himla gott alla!!
kram
förresten, jag ber inte om ursäkt för det blev långt!!
Nu har jag suttit och surfat runt lite och läst om GI och det låter ju ganska vettigt. Pulver och sånt känner jag går bort omedelbart. Inte för att jag tror att det inte fungerar utan snarare att jag tror på en metod som är något man håller sig till resten av livet och på ett enkelt sätt. Vet inte om jag skulle kunna klara av att äta pulverprylar resten av livet bara för att hålla vikten :) Jag tror att jag faller för grupptrycket och testar. Kan inte bli mer än fel och att jag upptäcker att det inte passar mig.
Är så imponerad av hur duktiga ni är!!! Hoppas att det går lika bra för mig och om inte får jag väl gnälla av mig lite och hoppas på lite pepping.
Hmmm pratade nyss med en av mina extremt UNDERVIKTIGA vänner, och han har tillslut lyckas nå UPP i vikt... Så nu får jag bita ihop ännu hårdare och verkligen fortsätta att nå ner.....
Hon får vara ngn sort motsatsinspiration. Om hon kan gå upp så skall väl jag kunna gå ner... eller ngt...
Tänk att det finns sådan problem också.. att gå upp i vikt... TÄnk vad glad man skulle vara (som läget är nu) att det var det man skulle göra.
Nu var det dött igen.... =(
Drakdal - hur gick vägningen, för det var väl idag?
Och ni andra, hur går det?
Känns för jävligt på här dessa dagar, så lite rörelse vore trevligt... finns ju inte en kotte i min närhet som är överviktig, så att man kan prata med ngn.. Jo min syster, men hon bryr sig inte om det nämnvärt, och har så fullt upp...
Vill höra att det går bra för er, så man får kraft att hänga i....
Blä.. lektion idag också =(... Nåväl, då äter jag inte iaf.... alltid ngt ;)
JippI! minus 1,5 kg!! Det känns så bra! Ibland är det en riktig sporre att väga sig:D Nu hoppas jag att jag kan gå ner 2,6kg till på två veckor för det är ett av mina delmål och då kommer mamma och hälsar på.
Bra början på dagen:D nu ska jag ut och gå en timme.
Drakdal - GRATTIS =)
Kul att höra att det går bra =)... Ja visst är det bra att nå sina delmål... och att få visa upp dem.... Extra roligt =)
Jag har bestämt mig för att satsa stenhårt dessa två veckorna nu, till vi skall upp till svärföräldrarna... Jag skulle sååå himmelens gärna vilja ha nått ner till 100 jämt då.... Det kan nog bli svårt tyvärr, men jag får ge järnet, och komma så nära jag kan iaf..... Är så nära att kunna ha mina gamla älsklingsbyxor nu.. så vill gärna komma i dem också...
Träningsmaskinen kommer i slutet av veckan eller i början på nästa förhoppningsvis, så man får väl så på den som en tok om inte annat =)
Vill vill vill...... Fast de kommer väl bli rätt paffa om jag lyckats få bort 17 kilo på 5 veckor, sedan de såg mig sist.... Men jag behöver ju inte tala om hur mkt det är =)
Ha en trevlig dag och kör hårt, nu skall jag snart till skolan... jippie.. eller ngt =)
Får jag var med här??
Jag vill gå ner ca 12kg innan vårt bröllop i juni. Sedan i november har jag gått ner 6 kg så det är 6 kg kvar men det går trögt nu.... Jag använder mig av (aftonbladets) viktklubben för att ha koll på kalorierna.
Det är många som påpekar hur smal jag blivit så det känns kul iaf. Nu har jag knappt kunnat träna sedan i jul pga en massa småförkylningar (som min dotter drar med hem från dagis) men jag hoppas att viktminskningen ska ta fart nu när jag kan börja träna ordentligt igen. Jag gillar att äta och då krävs det att jag tränar för att bränna alla kalorier som jag äter upp (som tur är så gillar jag att träna med ).
Jag har bestämt att jag ska gå ner tre kilo till innan jag "får" prova klänning så det närmar sig med stormsteg.