• sweet saint

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

nu kom jag rätt...

• Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.
  • Utpala

Haha, jag skrev här för miljoner år sedan och kan tillägga att jag bara är på -1kg än så länge.

Har dock tränat ok denna vecka så långt. Tyvärr så skippade jag benstyrketräningen idag, men tar den imorgon istället. Kroppen var helt slut idag. Annars har jag styrketränat en gång och promenixat en gång (om man kan kalla det promenad, för jag rusade fram.)

Har haft svårt att motivera mig själv tidigare, tills jag hörde att BMI >22 betyder ökad risk för diabetes typ 2 för kvinnor. Så nu hoppas jag det lossnar. Kan tillägga att jag i vuxen ålder knappast haft så lågt BMI (med undantag för förra sommaren.) Har dessutom dåliga kolesterolvärden trots att det totala kolesterolet är

• Utpala

Tillägg: Har alltså gått upp över 13kg sedan förra sommaren (förstår ej hur, har ätit en pizza här och en godispåse där, vilket jag även gjort tidigare utan dessa förödande konsekvenser. Hm, har nog helt enkelt vräkt i mig mer än jag trott.) Ligger på ett BMI 26 ungefär. Tyvärr så är grejen den att även då jag var lättare, så hade jag såpass stort midjemått att jag nog har lite för mycket fett kring inre organen också.
    Vilket kanske betyder att jag måste gå ner ännu mer, vilket inte känns rätt, för jag har aldirg varit smal. Då jag var 13 år vägde jag 59kg och att vara smalare än då låter minst sagt sjukt! Visserligen så har väl kroppssammansättningen ändrat sen dess, men ändå...

• Miafina

Det är väl tyvärr så att det är det där med lite här och lite där som ger den där vikten som smyger sig på...

Eller iofs den kan ju komma som ett jehu också.. men det är ju rätt få som är överviktiga som medvetet har ätit upp sig...

Det är beklagligt att man inte vaknar tidigare och ser vad som håller på att hända.... Jag menar, själv sov jag under 50 kilo... =/

Hmm.. hur mkt förhöjt skulle risken vara med BMI på över 22?
    Det finns ju så många olika påståenden om gränser.... och skulle man hamna inom alla ramar så skulle väl alla människor se precis likadana ut.. och det gör vi ju inte....

För mkt i midjan.. då antar jag att du menar 88 cm, eller vad det nu är som gäller... Ett BMI på 26 låter ju ändå inte så farligt....

Har ingen aning om vad jag ville med det här inlägget, antar att jag bara svamlar... Men jag tror inte att du behöver väga mindre nu är du gjorde när du var 13 år.... Vet iofs inte hur lång du är, men ändå....

Lycka till iaf!

• Carma

8o cm i midjan gäller för kvinnor. Enligt mig allt som är över 24 BMI är onyttigt för kroppen.

Håller med att det är trist att man inte märker det förrän man sitter där med >10 kg övervikt. Antagligen eftersom man inte mår bra. Så var det med mig i vilket fall. Jag är 17 kg lättare sen 3 år tillbaka & har nått min idealvikt. Det magiska ordet för mig är "Balans"!

Kämpa på!

• Miafina

Fast enligt de flesta sjuksköterskor och liknande som jag har hört så är mellan ca 20-25 ok... !?

Visst, sedan tror jag också att det är bättre att ligga på 23-24 än 25.. absolut... Men jag tar det som lite "marginal" för hur kroppen är konstruerad... Om man har lite muskler så är väl säkert 22 bättre, men med mkt muskler/och eller grov benstomme så är det säkert inte farligt att ligga på 24-25....
    Tror det är pga sådana saker som det ändå spänner över såpass många kilon...

Men oavsett, med 26 i BMI så skadar det högst troligt inte att gå ner ett par/några kilon...

Men oavsett att krypa neråt i BMI, så länge man inte passerar vid 20 skadar ju inte så.... Jag själv är glad för varje steg jag kommer närmare 30 =)
    För det känns ju bättre att vara "bara" överviktig än att klassas som fetma =)

Men men... Nu har jag tränat... Så nu känns det som jag skall dö igen... tränade hårdare idag än jag gjort tidigare.... så blev 8 km, fast snabbare =)

• solstickan

Tillbaka! Efter en rejäl svacka tänkte jag nu ta tag i saker och ting igen. Allt började så bra, körde GI + OT och gick ner 3 kilo på en vecka. Sen gick jag upp dem igen följande vecka...

Skippade GI och skulle köra "vanlig nyttighets diet" vilket slutade med kakor, kinamat och glass... Blev helt deperimerad och la av med OT. Helt ologiskt, men jag funkar så. Blir så arg och besviken på mig själv när jag äter onyttigt att jag går ner mig totalt.

Men idag kände jag att nu får det vara nog! Körde precis 6 km på OT och har skickat sambon att köpa lightglass till schlagerfestivalen istället för chips och dip som det var tänkt.

Mitt nya mål är att väga 80 kg sista mars och 75 sista maj. Det borde jag vl klara?
    Har så svårt att hitta motivation ibland, bara... Har ni några knep?
    Vill verkligen inte hamna i en sån svacka igen...

• Miafina

Solstickan - Hur mkt skall du gå mer till slutet av mars då ?

5 kilo på 2 månader låter väl rätt vettigt, inte oöverkommligt alls =) *man får väl hoppas*

Gha.... Jag har min vecka vägning imorgon, som alltid på söndagar..... Det intressanta blir väl egentligen att se på tisdag när jag ätit såhär i en vecka.. men det är bättre att hålla sig till söndagarna - som vanligt - så jag får se vad det blivit då...

Jag hoppas att jag iaf börjar närma mig bottennoteringen... Att den bara ligger 1 kilo bort eller så.. *håller mina egna tummar*

God natt på er.. Har blivit sittandes här och pysslat med hemsidan.. men nu blir det nanna =)

• Uller

Jobbar som sjuksköterska.
    Ett BMI på mellan 20-25 är helt ok. Men ligger man på 25 skadar det inte att gå ner några kg. Det finns inget belägg i att ett BMI på mer än 22 ger ökad risk för diab. Dock om man ligger närmare 30

• Miafina

Uller - Ja men vad bra då.. har man fått veta det igen =)

Men det där är väl sådant som man bäst känner själv.. vart ens kropp vill ligga på skalan... så länge det håller sig inom ramarna förstås.. Vart ens egen "balans" finns =)

Men då kan man med god min satsa på att gå ner till BMI 25 och sedan ta det sista för att gå under lite långsamt.... (om jag nu någonsin ens kommer till 25 då förstås).

Återkommer senare... Skall mäta och dant innan jag rapporterar =)

• Miafina

Så rapportdax.....

Blir lite svårt att jämföra nu eftersom jag började på nytt i tisdags.. så har ju inte gått en hel vecka ännu.. men det är ju söndag så...

Idag stod vågen på 106,1 - dvs 10,9 mindre än från början... och på 2,4 mindre än i tisdags.... Alltid ngt ju =)

Måttmäsigt... hmm eftersom jag har mätt mig lite sporadiskt, och inte mätt cm utan med snöre, och klippt bort...
    Så det har nog gått lite upp och ner, men totalt har jag klippt bort 9 cm i midjan och 10 cm runt höften under dessa 6 veckor...

Nu har jag gjort upp ett schema att fylla i ordentligt vecka för vecka, och satt upp mål för varje vecka.. får se hur väl mål och verklighet stämmer överens... Men då har man det på papper ju.. blir mer "verkligt" då....

OM det sedan visar sig att målen är orealistiska så blir det till att justera.. men man måste ju börja någonstans...

Just det.. testade ett annat par 46 byxor, och de liksom de första paret går på... Problemet är att man antingen får en tudelad mage, eller att man liksom får göra som gubbarna och "hänga upp" hullet ovanför linningen... Mindre snyggt men funkar om man har stor bylsig tröja iaf =)
    (gäller båda paret)

Blir till att träna magen ordentligt så det stramar upp sig.. är det som är största problemet nu.. *gruff*...

Nåväl nu har jag svamlat nog för ett tag...

Trevlig helg och kör hårt med er alla =)

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.