• Vilda_

    Vestibulit

    Nu är det dags att vi alla hjälps åt!!!!!

    Har sett att det är många som skriver in om smärtor i underlivet, om vestibulit och torra slemhinnor. Man ska inte behöva ha ont vid sex. Så är det bara.

    Ska vi inte ta och samla all vår kunskap på samma tråd.... Alla tips och idéer, alla upplevelser och vad ni fått veta av läkare osv.

    Det kan ju alltid hjälpa någon! :)

    Åsa

  • Svar på tråden Vestibulit
  • Vilda_

    Är det någon som fått bukt med vestibulit som kan dela med sig??? Skulle vara skönt att höra att det går att bli bra!

  • rebecca81

    Vilda_:

    Jag blev av med det två år efter att jag slutat med hormoner såsom p-piller. Har redan skrivit om det tidigare, nu är det hursomhelst inga problem längre.

  • miss Nina

    Hej,
    miss nina här igen.

    Pickolina skriver att det trots allt är farligt att börja och sluta med p-piller.
    Jag tror att man måste väga vilka besvär som är värst, så att säga. Det är säkert inte helt toppen att börja och sluta, men jag ångrar personligen, för min del, att jag inte slutade under de år då jag var singel. Jag tror själv att jag har "torkat ut" mina slemhinnor under långvarit bruk av p-piller, men det är bara min egen teori. De som inte har problem med torra slemhinnor, kanske upplever att det vore värre att få problem med hormonomställningarna.

    Det är nog tyvärr så, att det där med p-piller användande, börjande och slutande, verklgien har sina för och nackdelar. Men - om man har just torra slemhinnor, så är min erfarenhet att det är bra att äta så lite p-piller som möjligt.

    Men tydligen verkar det finnas lite med forskning, så man måste nog känna efter själv.

    kram nina

  • LindyLou

    Nu kastar jag mig in i tråden också - har varit hos gynekologen idag nämligen, inte världens roligaste besök...

    Har haft brännande smärta och trott att det "bara" berott på torra slemhinnor, ev med anledning av att jag bytt till Nuva Ring (som f ö är kanon!) men efter att ha varit utan 6 ett år, smörjt med jordnötolja, tvättat med bara vatten alt olja utan att det blivit det minsta bättre, snarare sämre var jag till gynekologen idag som sa att det knappast kunde se bättre ut! Inga sår, ingen irritation, inga sprickor, ingen bakterieobalans MEN en brännande smärta precis där man är som mest känslig. Hon medgav att det gått lite "inflation" i pratet om vestibulit (lite som det här med "utbrändhet") men i det här fallet kunde hon inte se att det skulle kunna vara nåt annat...

    Nu har vi bestämt att jag skall kasta ut ringen och varje kväll i c:a 2 månader ska jag smörja med Xylocain för att s a s "lura" nerverna som signalerar smärta. Eftersom jag haft kondylom kan viruset ha typ retat nerverna att bli överkänsliga och nu reagerar de på minsta lilla; tampongbyten, p-ringsbyten och gynundersökningar är uthärdliga men inte mer - och dåliga dagar kan det t o m vara svårt att använda toalettpapper... Och då ska jag ändå tilläga att jag inte haft något 6-liv det senaste året...

    Jag hoppas verkligen på det här med att smörja med Xylocain som en kur och om nån annan testat det vore det roligt att höra hur det funkat för er? Nån som fått bukt med vestibuliten och HUR?

  • Nessie

    Jag provade Xylocain men det sved och brände som F-N för mig, och bedövade inget. Så jag fick istället Emla utskrivet. Det svider lite i början, men den bedövar iaf, och den sveda jag ibland kan känna är lättare att ignorera än vestibulit-känningarna. Det verkar vara individuellt vad som fungerar bäst, Xylocain eller Emla.

    När det svider/bränner för mycket använder jag Emla eller Idomin-salva, och är jag torr smörjer jag med olja (vegetabilisk eller örtolja), ACO's intimcreme eller fuktgel. Käkar även Membrasin och just nu zink-tabletter.

    Annat man kan prova är att smörja med Ovesterin (östrogenkräm som finns receptfritt på apoteket).

    Får man svamp bör man se till att få tablett (t.ex. diflucan) utskrivet, och inte behandla med receptfria krämer eller vagitorier.

  • LindyLou

    Tack Nessie!

    Mot svamp kör jag i fortsättningen bara naturell yoghurt dock; det var det som hjälpte bäst för min del (eh, det enda som hjälpte) och det känns inte lika "farligt" som andra svampmedel.

    Måste bara fråga: Xylocain/EMLA - använde du det som "kur" (vilket jag ska göra: varje kväll i 6-8 veckor) eller bara "vid behov"..? Tack på förhand för svar :)

  • pickolina

    Hoppas ni blir bättre tjejer!!! :) *håller tummen*

  • Malin22

    Hej! Kommer in lite sent i den här debatten men men... hoppas någon läser det iaf! Har själv haft vestibulit och har därmed läst mycket om det, deltagit i undersökningar och samtalsgrupper och fastnat för ämnet som studieobjekt. Jag är ännu i början av min undersökning men har en huvudsaklig teori som går ut på att vestibulit ursprungligen till stor del beror på antingen psykisk eller fysisk stress. Inte den stress som används i vardagstal då man talar om en specifik situation (t.ex. arbetet), utan jag menar den stress som kroppen kan reagera med vid livskriser som t.ex. en skilsmässa (både egen eller föräldrarnas) tidig utveckling som barn, ätstörningar, höga prestatonskrav osv. Smärtan yttrar sig då som en signal om att något är fel, precis som spänningshuvudvärk eller annan stessrelaterad smärta. Har man väl upplevt denna msärta sätts den "onda spiralen" igång som ju i stort sett går ut på att smärta leder til spänning som leder till ökad smärta osv.
    Jag kom fram till denna teori eftersom det var den enda gemensamma nämnaren jag kunde finna hos alla dem jag talat med eller läst om. Om ni inte håller med får ni gärna säga det, annars hoppas jag att jag väckt lite nya tankar hos någon =)

  • LindyLou

    Malin22:
    Det är samma teori som min gynekolog tog upp med mig. Lycka till!

  • SYL

    Laste vad ni skrivit tjejer och jag maste saga att jag tycker snarare att det ar Pickolina som ar ute o cyklar an Rebecca i detta fallet. Denna traden handlar om vestibulit och det kan val anda sagas vara "allmant kannt" i vestibulitsammanhang att, manga tjejer blivit hjalpta av att sluta med p-piller. Det brukar vara ett av de forsta stegen pa vagen. Ett annat steg ar att komma till ratta med ev svamp- el urinvagsinfektioner, som ocksa verkar forekomma/ha forekommit mer frekvent hos tjejer med vestibulit. Aven vid dessa besvar ar p-piller ofta med i handlingen, och ofta far tjejerna radet att sluta m p-piller o i forsta hand prova svagare hormonmedel, alt sluta helt.

    Huruvida p-piller kan hjalpa vid mensvark och eller pms (ja, det kan det alldeles sakert!) ar ganska ovasentligt i just denna diskussion tycker jag.

Svar på tråden Vestibulit