Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Gud så härligt för er att få komma ner! Min tur i maj, och även om jag kommer att sakna älsklingen något förskräckligt så ska det bli så skönt att få kommat till värmen, maten, dofterna, språket.
Jag är faktiskt född i Nice (fast bott i Sverige sedan tonåren), kan ni tänka er, och franska är mitt modersmål. Förstår ni nu varför jag fryser hela tiden i detta iskalla land som jag annars trivs väldigt bra i?
Jag vill också åka till Kina! I Japan har jag bara varit en gång (Tokyo) och det var en fantastisk upplevelse.
Varför kan inte jag vinna 82 miljoner? Just ja, man måste spela då...
Kaisa: Hehe, jag skulle aaaaldrig kunna läsa utan att lägga mig i. Önskar jag kunde det men jag tänker med munnen.
Lapinette, roslagsbrud: Yeah, right, jag är så hemlig av mig hehe... men troskyldighet funkar också, jag var faktiskt SKITBRA på att få folk att snacka när jag journalistade. Var ju typ arton då också, med långa flätor och glittersmink. Inte osynlig men definitivt "oskyldig".
Lapinette, min man lärde sig svenska så fort han kom till Sverige, men han gillade inte skånska (morr!) så han har rikssvenska "r"! När vi träffades trodde jag att han var östeuropé eller möjligtvis österrikare. Gissade på allt utom fransman. Det skojigaste var när han jobbade på fabrik i eslöv och plockade upp en del slanguttryck. "Hallå ditt åla-rens" kunde det eka i kontoret på kvällarna när han pratade med sina anställda.
Ååååå så mysigt med Cannes och din mamma och promenaden och allt.
Internetdejting: Jag har haft 2 dejter med romantiska förtecken och ytterligare cirka 5 med heltigenom vänskapliga förtecken (två av dem var bjudna på vårt bröllop!), för mig känns det klockrent att kommunicera både live och i skrift, tror att jag har hyfsat lätt att läsa av människan bakom texten, åtminstone har mina intryck stämt hittills. Ett stort problem är emellertid DOFTEN. Om man ska dejta romantiskt måste man gilla den andres doft och det kan bli helt fel! Man är ju till syvende och sidst ett djur som reagerar på ferromoner.
Roslagsbrud: Hur funkar det när du får smyckena gjorda speciellt för dig? Jag gick ju till den galna kvinnan i england för min hårmojäng, men hon gör bara på beställning.
Betr. din svärfar kan jag bara säga att jag förstår honom. Du verkar ju vara en guldklimp (som till 30% består av cheesecake från Gateau). Kan villigt erkänna att mina föräldrar pröjsade det mesta av vårt bröllop, mannens föräldrar betalade nästan inget av princip (de har inte gjort det för sina andra 2 barn och allt ska vara millimeterrättvist) men i gengäld jobbade de halvt ihjäl sig för att minska våra kostnader. De sparade på olika sätt cirka 30.000:- åt oss genom att mixtra med olika skatter, åka runt och fixa vin et c. En superbra kompromiss! Själv betalade jag hela min outfit inkl. 2 Londonresor med boende och mat, min man betalade sin (inkl. Parisresa, I know, vi är helt jäkla galna). Blommor och busstransport, fotografens resor, rum och utgifter, 2 extra rum på hotell i stan där folk kunde göra i ordning sig samt allt som rörde invitationerna delade mannen och jag på, fifty-fifty.
zea: Eller hur var det rätt lätt att hitta tråden ;)
Nu ska jag göra ett tråkigt översättningsjobb för en hemsida för ibland måste man jobba också. Sa hon uppfordrande till sig själv.
Sen ska jag kela lite med Gerlinda. Hon och jag ska gå på party ikväll.
Kram, G
Så långt det blev.
Roslagsbrud: Kom och hälsa på i Shanghai! Faktum är att det kostar hur lite som helst att flyga dit. Min ToR-biljett med SAS kostade t ex 5200:-
kram, G
roslagsbrud - så jag kanske ska anlita dig för översättningar från svenska till franska? Vi har själva vigselprogrammet kvar att pula med. Fast där kom ju självfallet Gemma med en massa tips till vigseln så vi får se om vi behöver något vigselprogram.
Tokyo - Jag hoppas det är dit vi åker i höst på vår "stora bröllopsresa". Två veckor med att dyka ned i den japanska kulturen och hälsa på släkten.
Betalning av vårt bröllop - halva var. Dock så har min mor lovat mig en summa på 40 000 då hon redan har gett dessa pengar till min bror som hjälp till hans insats i hans hus och sen så har min mans mor sagt att hon vill ge 15 000 för de gjorde hon till hans bror. Även här har vi otroligt principfasta föräldrar. Har den ena fått så ska den andra även få. Dessa summor gör att vi kan betala själva middagen på Gripsholms Värdhus.
Gemma du lovar väl att titta in här under din vistels i Shanghai?!! Hur ska vi annars klara oss? Sen så får vi bestämma tid och plats för nästa date (middag). Denna gång ingen blinddate.
Gemma: jag kanske tar dig på ordet faktiskt! Fast först ska vi spara ihop till New York i höst - det blir vår bröllopsresa. Jag vet att det låter helt otroligt, men vi har aldrig varit i NY!
Apropå cheese cake - den godaste jag ätit här i Stockholm är faktiskt på Söder. Ni vet det där fiket i Söderhallarna, på markplan med utsikt över Medis. Helt otrendigt men med en underbar cheese cake.
Hum, vet inte om jag är en Guldklimp men jag tror att svärfar är lite mallig för att det var på sätt och vis han som skyndade på processen, när han kom förbi en midsommarafton och bjöd in mig till älsklingens stuga på sill och nubbe. Det var min första midsommarafton som singel och jag hade inga speciella planer. Och på den vägen är det...
Han hade väl gett upp hoppet om att det någonsin skulle bli ordning på sonen när jag kom in i bilden och började styra och ställa
Ja herregud - skulle kunna skriva en roman om mitt liv.
Saknar du inte journalistiken Gemma? Även jag hade det som yrke ett tag och jag älskar fortfarande att skriva - märks det kanske?
Jo, att få smycken gjorda för sig innebär egentligen bara att jag själv väljer färgkombinationerna (tack för tipset om vinrött förresten - vilken skillnad det blev när den färgen kom in! ) och stenarna. Sedan provträr de några varianter så jag får det som jag vill. Och låset väljer jag själv också.
Beträffande doften så håller jag helt med dig. Det var nog där skon klämde - fel doft!
Lapinette: Hjälper gärna till om det behövs!
Själv hoppar jag över vigselprogrammet - ska ju bli ett rätt så enkelt bröllop, även om det knappast syns på prislappen...
Tror att hela kalaset (inklusive smycken men exkl. resa ) kommer att sluta på nästan 100.000 innan vi är klara. Då är det givetvis mat och dryck som är den största kostnaden.
Bröllopet kommer att sluka hela glamourkontot men det får det vara värt! Är så barnsligt glad över att få gifta mig med en man som är allt jag alltid önskat mig!
Gemma, du får INTE lämna oss utan nyheter när du är i Shanghai!
Lapinette: Beträffande smultronställen i Stockholm - ta mannen till Vaxholm och Sigtuna också!
Lapinette: pratar du japanska också?
Jag önskar jag kunde japanska. Jag läste det som hemspråk i 6 år och är en jäkel på japanska barnsånger. Kan läsa två av deras alfabet men fattar inte vad jag läser. Trist men sant! Önskar att min far hade velat föra traditionerna vidare men han ville att jag skulle vara svensk, så det är jag!
Själv har jag precis blivit avtecknad av en söt liten farbror. Vi ska ha dessa teckningar på våra dörrar så kunder vet vart vi sitter. Han talade även om att han tecknar bröllop så nu försöker jag få in den idén hos min kära. Vi har lyckats dra ned budgeten så varför inte spendera lite extra nu??!! Han kommer då ut och tecknar vigsel, middag, gäster...vad vi önskar. Det vore skoj och lite annorlunda. Hmmmm....
Lapinette:Är du uppvuxen norr om Stockholm?