Glamour, mon amour!
Skål och välkomna.
Skål och välkomna.
Hej Lapinette
Jag ska flytta till Tokyo om två månader tror du att det är svårt att lära sig japanska?
ahhh jag hittade hit!! :)
Nu har jag inte hunnit läsa nagra inlägg än, men men...!!
Halloj Izunia! Inte så svårt att hitta hit va?
Bunni - du kommer säkert lära dig speciellt när du är på plats. Jag gick en kurs (en termin, en gång i veckan) på Medborgarskolan här i Sthlmi vuxen ålder och jag lärde mig otroligt mycket. Hade en japansk lärarinna och vi pratade (hör och häpna) enbart japanska på lektionerna. Det som är det jobbiga är att inte tänka förnuftigt dvs hur vi i Europa bygger upp meningarna. Annars är grammatik (på den basic nivå som jag var på) och uttal enkelt.
zea - nej, för mig är norrort en gråzon. Jag är en söder om söder böna.
Lapinette,
Tack det låter som att det kanske ska gå vägen även om man kommer känna sig som "Lost in Translation" ett tag.
Har hört talas om kurser där dom bara pratar japanska, ska tydligen vara effektivt även om det tar lite längre tid.
Lite nyfiken , har du japansk släkt?
lapinette- jag aker till st anton den 23...gud sa skönt det ska bli med lite avkoppling! Och skidakning!!! Vädret har börjat lätta...snöade konstant i 10 dagar...1,5 meter snö! Inte kul för de som semestrade da! Ingen sol!!
Nu maste jag iväg och jobba!
Bunni - rätt gissat! Min far och hela släkten på den sidan. Han bor utanför Tokyo men bodde under 30 år i Stockholm.
Izunia - jag var ju en av dem som kämpade mig fram i snöovädret i Österrike. Det kom en halvmeter på en natt! Det var som att åka off pist fast i pisten. Trodde min stackars man skulle dö (han har ju bara åkt i 3 år).
Bunni - förresten, varför flyttar du till Japan?
Jag har ju resfeber ju... får inte plats med alla skor och allt smink, och så ska jag på gala ikväll. Och så jobbar jag samtidigt. Och i morgon bitti måste jag till ambassaden och hämta visumet... snacka om att vara ute i sista minuten. Åker i morgon vid 14-tiden. Puh!
Kram, G
Lapinette:
tack för hälsningen; håller med dig om att maj är en fin månad - den vackraste månaden tycker jag nog. låter härligt med Cannes och Nice nu; roligt för din mamma! själv var jag första gången i Nice på min första tågluff när jag var 16 - vi var i Cannes först och träffade roliga killar där, tyvärr hade vi dock stämt träff med min reskompis pojkvän med kompis i Nice så vi fick överge vårt roliga äventyr i Cannes och det blev inte lika kul de dagar Marias pojkvän fanns med i bilden... blev lite nostalgisk jag också - som kanske din mamma blir!
Gemma: stort lycka till med alla dina sista bestyr. fick lite flash-back från ett annat ambassadbesök för mig samma dag som resan - ett land som nekade mig businessvisering i våras men till slut fixade det sig med en turistdito några timmar innan planet skulle gå...
hoppas galan var kul och festlig! vad hade du på dig?
kram M
Ha, ha, nu sitter jag har och tjuvlaser igen och kanner mig MYCKET skyldig... Sa nu far jag val lagga mig i iallafall! Jag har inte foljt alla tradar, men Gemma jag tror att jag sett bilder fran ert brollop i en trad forut. Snygg och stilren hemsida i beige/offwhite, eller hur? Och du i axelbandslos spetsklanning? Hursomhelst, ar det den spetsen som blir klippt? Och far vara med pa ett brollop till!
Apropa era man som lar sig svenska, min blivande akta halft och jag flyttar till Sverige i juni och da tankte jag att det ar dags for honom att lara sig mer an bara "ost", "tack" och "bil". Var har era man tagit kurser?