• mjukglassen

Hur mycket förstör en frossar-dag/vecka då man dietar?

Jag har ca 20 kilos övervikt som jag precis börjat försöka dieta bort med hjälp av bra mat/inget godis/promenader.. Min fråga är-eftersom tankarna på godispåsen/onyttiga maten osv rullar i min hjärna titt som tätt, kan jag då, för att stilla min lust, äta detta en dag i veckan? Rent psykologiskt känns det som om jag då tex på onsdagen-om jag känner ett frossar-sug, kan trösta mig med att jag om några dagar kan äta det & det.. Det som skrämmer mig är dock att en dietist sa åt mig att det förstör otroligt mkt om man har det & att en gång i MÅNADEN var bra.

Hur gör ni andra som bantar? & vad har ni för erfarenheter med hur mkt en ätardag förstör/inte förstör?

• Svar på tråden Hur mycket förstör en frossar-dag/vecka då man dietar?
  • ztar

Jag tyckte att en frossar dag då och då (alltså inte käka tre pizzor+ godis+chipsdag) satte fart på förbränningen då det gick segt! Kanske hade en sån dag varannan vecka eller så, det funkade bra för mig, särkilt när man hamnat på en "platå" och stod still.

• mjukglassen

ja dom säger var 3.e till var 4.e vecka.. det är bara det att det känns så SVÅRT & långt borta att se fram emot att få äta ngt speciellt då man vet att det är typ 2 veckor kvar....elr mer :(

• Mrs. Robinson

Va? En gang i manaden? Usch. Det kommer jag aldrig att klara.

Jag som trodde att det var en gang i veckan. Suck....

• mjukglassen

hur går det för dig? har du en dag/v?

• Carma

Jag äter en bit mörk choklad när jag känner för det. Då får man aldrig den enorma suget efter ngt onyttigt.

Mkt svårare är när man är redan sockerberoende. Men å andra sidan att ha "allt det goda förbjudet" hjälper inte heller så mkt.

Frossardagar är inte bra. Men om du menar med det att man äter lite av "det föbjudna" så är det nog inte så farligt :D

Lycka till med din bantning!

• Pumpkin

Jag är med i Viktklubben och pratade med deras dietist just om det här med frossardagar. Hon sa då att 1 dag i veckan går bra, så länge man inte överdriver det och "tvingar" i sig så mycket som möjligt bara för att man "får" den dagen. Så jag kör på det.

• Mrs. Robinson

Knepigt det dar...

Detta ar min 2a vecka pa viktvaktarna. 1a veckan gick jag ner 1,5 kilo. Denna veckan gick jag upp ett halvt kilo. Jag hade hemsk frossardag i lordags med BBQ, OL, Chips, Corn bread, usch. Frossar dagar har jag liksom ALDRIG haft innan, men nu pa VV ar jag helt fixerad vad jag far och inte far ata.

Iofs, jag fick mens idag, samma dag som invagningen. Kanske berodde det pa det. Annars har jag skott mig val. Men jag blev ledsen over att jag inte gick ner nagot denna veckan. Mycket sorgligt fast jag antar att det ar mitt eget fel....:(

Jadra BBQ

• Pumpkin

Precis som du själv sa så kan mensen spela in en hel del när det gäller vikten. Min mor hävdar t ex att det kan skilja uppemot 2kg på henne när hon har/ska ha mens och när hon inte har/ska ha det.

• Millemo

Jag väger oxå mycket mer när jag ska ha mens, så förhoppsningsvis kommer du att se stora resultat nästa vecka, när du gåt ner "mensen-vikten" och det vanliga du kämpar med. Dubbel lycka!!

Jag har oxå tidigare varit med i viktväktarna, tre ggr tror jag, och precis som ngn skrev tidigare så blir jag helt fixerad av vad jag inte får äta - så det är inte riktigt min grej.

Men till frågan om frossar-dagar. Jag skulle vilja ha 31 dagar per månad ;) - om det vore ok. Men denna gången (försöker ytterligare en gång för alla att tappa ett par kilo) så försöker jag att inte äta socker, och då är jag inte stenhård utan jag hoppar allt godis, kakor och bullar, men sådant socker som jag får i mig via bröd, yoghurt etc det är ok. Första veckan var fruktansvärd, nu vet jag hur rökare har det när de ska sluta... men nu har det gått fyra veckor, och jag klarade mig t o m över påsken när ALLA åt påskägg.. Ett litet tips som jag brukar äta istället; nötter - det finns hur många olika smaskiga nötter som helst i olika varianter, och om man har oturen att vara allergisk så finns det ju massor olika lyxiga frukter man kan äta, frukter man inte äter i vanliga fall. Jag brukar köpa vindruvor, melon, och massor med nötter. Så får jag oxå lite lördagsgott när de andra frossar i onyttigheter. Kan bara tillägga att när det väl gått ett par veckor så är det inte lika jobbigt längre att vara utan alla onyttigheter.
    Lycka till!

• Ellte

Jag tror aldrig man ska ha FROSSARdagar ;) På de kurser jag gått rekommenderas dock en ÄTARdag en gång i veckan...när man är klar med viktminskningen :D En dag när du äter sånt du låter bli annars...en påse smågodis ELLER en pizza ELLER chips *fniss*

Medan man försöker gå ner i vikt ska man nog försöka undvika allt onyttigt så mycket som möjigt..och begränsa sig även dagar när det inte är så lätt. Dvs. om du bestämmer dig för att på LÖRDAG ska jag äta godis...så köper du inte en 3 hektos godispåse utan kanske tio-tolv bitar. Det räcker faktiskt :)

• pickolina

Inte läst hela tråden men....

Min bror rasade i vikt när han gick på VV för en massa år sedan. När han sedan nådde en platå så hände inte så mkt mer på länge... Då började han med 1st ätardag/veckan och då började han rasa igen.

Alla fungerar olika och det kan vara både bra och dåligt med ätardagar men jag tror på att chocka ämnesomsättningen + då även kanske hålla igång motivationen. Tror inte att det skulle vara en dum ide´att testa med en ätardag i veckan.

• lolabe

Det beror ju på hur mycket man äter. Även om man tillåter sig att äta lite mer/annat under en sådan dag, ska man knappast frossa, då lär man ju inte gå ner.. Men som Ellte säger, _några_ bitar godis eller vad det nu kan handla om är helt ok.

• pickolina

Sant sant.. Jag tänkte mera på att kanske en dag i veckan äta den mat man skulle vilja, med vissa undantag och kanske tillåta sig lite snacks osv... Ingen överdriven frossa, det är aldrig att rekommendera.

• mjukglassen

jo det är visst att rek frossa då man har låg fettvikt, för att undvika katabolism.

• pickolina

Varför måste allt vändas och vridas på så fruktansvärt på detta forum??? Var det inte ganska uppenbart att jag pratade om att det aldrig är rekommenderat att frossa för en normalviktig, framförallt en överviktig person som detta handlade om???? Det finns alltid undantag men om allt man skriver ska inkludera precis alla undantag som existerar så kan vi ju lika gärna lägga ner att yttra våra åsikter över huvud taget! Man pratar oftast om normen när man svarar lite allmänt på ett inlägg.

• Carma

Ja, nu pratas här om ätardagar & bantning, faktiskt. Inte ätardagar & underviktiga

Svar på tråden Hur mycket förstör en frossar-dag/vecka då man dietar?