• meb

Missöden på bröllop

Alla verkar ha fantastiska bröllop vilket är roligt. Jag och en kompis funderade dock på att det är ju jättemycket saker som kan hända. Att man vaknar med magsjuka, dödsfall i släkten, att klänningen blir förstörd vid fotograferingen.... Detta är en tråd för alla som vill dela med sig av oväntade händelser som inträffat på bröllop och hur det gick. Kanske kan den stilla nerverna på oss som inte ännu gift sig. För vet man att ibland går det fel men det kan bli bra i slutändan ändå så tror jag man släpper kontrollen lite.

• Svar på tråden Missöden på bröllop
  • Skivbaren.nu

har en kompis som skulle gifta sig, de ville så gärna gifta sig innan hon fick barn så de planerade in bröllopet när hon hade 6veckor kvar innan de var dax.
    men när de stod där framme så gick vattnet, de avslutade vigselakten ganska så omgående och fick fara iväg till förlossningen, detta var på förmiddagen, på kvällen var pojken född. liten men frisk.
    De blev ju gifta, men de hade en ny cermoni i samband med pojkens dop och fick avsluta den i lugn och ro.

• madelyn

Ojojoj.. prästen som var full är väl iof en sån sak som man kan skratta åt efteråt men det där med vännerna som skulle laga maten etc- inte kul alls tycker jag!

• Marlean

Min mamma satte klänningen i bildörren så den blev aldeles svart på kjolen och prästen gifte bort henne med Inger... *min pappa heter Ingemar i andranamn*. Lite minnesvärt.

• Senvinterbrud-06

Det var väldigt nära att vi glömde hämta tårtan på bröllopsdagen. De ringde från bageriet precis innan vi skulle åka till vigsel och frågade om vi skulle hämta den, eftersom de skulle stänga...Tur att bageriet ringde när dom gjorde, eftersom jag just skulle stänga av mobilen då... Där hade man planerat tidschemat så noga, så glömmer vi att nån måste hämta tårtan. Så pappa och en kompis fick åka iväg och hämta dem, innan han skjutsade oss till kyrkan. Så kom ihåg tårtan, alla ni som ska gifta sig! ;)

• meb

Ha ha, tur att man kan skratta åt vissa saker i efterhand... Jag var på ett bröllop där cateringen anlände till lokalen efter det att brudpar och gäster kommit dit. Så allt blev 1,5 timme försenat. Brudparet var lite nervösa över detta men allt ordnar sig. Värre saker kan definitivt hända. Mer!!!

• GrisRosa

Jag (tärna) fick VÄRLDENS migrän hela dagen innan vännernas bröllop!!! Hade inte packat och vi skulle åka ca 10mil m bil...
    Packade och slog in paketet så gott det gick. Innan vi kom fram (typ 22.00, skulle kommit ca 17.00) hade jag spytt tre gånger vara av en gång på en busshållplats på vägen ner!

Det enda som blev lidande var att vi egentligen skulle gjort ett fotoalbum med möhippan och svensexan färdigt, men det fick de senare. Men jag hade inte glömt nånting och jag mådde prima hela bröllopsdagen!

• Maria

Jag har varit med på många bröllop och även en del där en del oväntat inträffat...men det brukar alltid lösa sig till slut.

Vid ett bröllop utomhus så utbröt ett tropiskt skyfall lagom till när ceremonin började. Himlen fullständigt öppnade sig. Som tur var var det riktigt varmt och det fanns ett litet skydd där en del gäster kunde ställa sig. Dessutom hade brudparet garderat med en laddning paraplyer som delades ut till gästerna. Men brudpar, tärnor m.fl. blev ju helt plaskblöta, det var som om de gifte sig i en dusch. Största problemet annars var att det blev nästan omöjligt att höra något annat än regnet. Men brudparet verkade så lyckliga trots allt och som tur var var inte festen utomhus så maten klarade sig. Efter ett par timmar slutade regnet, men då stod vattnet redan ´ganska djupt nästan överallt.

Ett annat bröllop blev ännu värre drabbat av vädret. Det blåste tyfon (detta var i mitt hemland) och vågorna vid stranden var väldigt höga. Man höll på att förbereda allt inför vigseln när plötslligt en enorm våg slog upp och sopade bort hela huset !!! Som tur var lyckades alla människor sätta sig i säkerhet, men festplatsen slogs sönder helt, mycket av maten försvann ut till havs, liksom brudklänningen och tärnornas kläder. Men paret var inte de som lät sig slåss ner så lätt - man ordnade snabbt improviserade alternativ, släktingar ryckte in och lånade ut kläder, ny mat fixades fram och så genomfördes bröllopet några timmar senare. Där kunde man verkligen tala om att kunna hantera det oväntade!

Så grips inte av panik - även de mest osannolika händelser brukar gå att fixa! Jag har aldrig varit med om något bröllop där brudparet inte trots allt blivit gifta!

Sjukdom kan ju förstås alltid inträffa och magsjuka kan ju utlösas just av nervositet inför någon stor sak som ett bröllop. Det finns ju medicin som kan lugna ned en orolig mage men jag tror att all sådan är receptbelagd i Sverige.

Att klänningen blir förstörd ppå något sätt är väl inte så ovanligt men det är väl inget att oroa sig för ? Någon liten skada blir det lätt men att den skulle bli SÅ skadad att man inte ser fin ut i den ändå är väl ytterst ovanligt. En väninna till mig lyckades när hon skulle in i kyrkan köra sin höga klack rakt igenom klänningen och rev upp en decimeterstor reva nedtill. Men vi satte bara lite bred tejp bakom och jag tror inte att någon av gästerna ens märkte improvisationen.

• Zozo

Det fanns en jättelang trad om detta innan men den tycks ha försvunnit eller sa hittar jag inte den igen..

Mina fasor hände alla pa samma bröllop där brud och brudgum känt varandra i 9 man, bruden är gravid i 6-7 manaden, jag (som inte träffat bruden pa 10 ar ca) är en av tre vänner fran hennes sida, av totalt 120 gäster.
    Under middagen ställer sig hennes nyblivna svärmor upp och ber var och en ställa sig upp, presentera sig, om man är där för brud eller brudgum (lite dumt eftersom vi var typ 5 fran brudens sida) och om man var singel eller ej. för det första var det pinsamt och sedan var det astrist efter typ 5e personen...

Lite senare hojtar en av brudgummens asplakata kompisar till mig att jag ska dra av mig kläderna sa att man kan se om jag är en äkta brunett.. Jaha, skulle det vara roligt eller??!
    Jag höll mig till kl 24.00 sedan ringde jag och bad mamma hämta mig!

• madelyn

Nationaldagen,
    Usch vad hemskt! Jag e rädd att min m2b får ett migränanfall på den stora dagen!
    Vi ska verkligen försöka göra allt för att det inte blir så.

Svar på tråden Missöden på bröllop