Polyamorösa brudar?
Hejsan
Finns det några polyamorösa brudar här? Dvs. någon som ska gifta sig, men har mer än en parner (är kär i mer än en person)?
Jag har fästman och flickvän och känner mig lite ensam...
Hejsan
Finns det några polyamorösa brudar här? Dvs. någon som ska gifta sig, men har mer än en parner (är kär i mer än en person)?
Jag har fästman och flickvän och känner mig lite ensam...
Låååång tråd, har inte läst hela.
Vill bara hälsa att jag hoppas att du TS och dina partners förblir lyckliga i er relation!
Grattis till att ha hittat Kärleken - i dubbel bemärkelse! ;) :)
Ooooooooh! Jag hade nästan svarat på allt och kom åt den jävla touchpaden som inte går att stänga av! Argh!
Ska försöka svara på allt igen....
När vi först träffades berörde vi ämnet polyamori, men hade då inte några ord för vad det var vi egentligen ville och hur. Under förra hösten öppnade vi upp förhållandet för att söka efter en tredje part.
Vad gäller samhället får vi sällan kommentarer, eftersom vi känner väldigt få människor. Vi föredrar få men mycket intima relationer. Vad vi får är blickar i gallerian, rynkade/höjda ögonbryn, vissa kommentarer som "vem är han *egentligen* i hop med?" och kassörskor som ibland försynt undrat vem den svarthåriga tjejen är? I övrigt vet jag faktiskit inte... Jag får lite förbryllade blickar när jag nämner flickvännen i en mening och min fästman i nästa.
Svartsjuka har jag berört på sida ett, två eller tre, men kan säga igen att det inte är något som vi drabbas av ofta eller hårt. Det löser vi genom samtal och vi har alla tre inställningen att vi själva styr våra känslor, tankar, trosställningar och agerande. Vi tror på att svartsjuka har mer gemensamt med hat än kärlek och att svartsjuka alltid alltid alltid har att göra med *en själv* och ens rädslor/oro/ångest/osäkerhet/whatever. Detta gör att vi kan lösa många saker genom samtal, ofta många och långa sådana.
Vi hade en tid en bruten triangel, då han och hon var ihop, men jag och hon inte kände varandra tillräckligt bra för att kunna säga något. Vi hoppades givetvis på att det skulle funka mellan henne och mig också, vilket det gjorde, men det var inget krav.
Om säg jag och hon gör slut och de fortfarande är ihop, kan inte jag kräva att de ska göra slut också. Det är inte min plats att kräva att någon annan kväver sina känslor. Då får jag jobba på att vara hennes vän eller bara lära mig komma överrens med henne (beroende på hur uppbrottet varit).
Vi hade tänkt oss en borgelig vigsel då ingen av oss är troende. Vår religion är dock en debatt för sig, som jag inte vill ta här. Vi börjar luta mer och mer åt en pagansk handfästning, eftersom vi inte kan gifta oss alla tre. (Ni får googla handfästning) Därigenom kommer vi vara gifta i själ och hjärta, men inte i laglig mening. Som någon sa: det med lagen kan vi fixa med advokat om så skulle behövas. Här ingår ju igen att flickvännen är brittisk medborgare.
Jag tror också att månggifte förbjudet har mer att göra med kyrkan, än själva lagstiftningen. Religionen har ju styrt samhället under lång tid och Sveriges statsreligion (tror jag det heter?) protestantiskt.
Fick jag med allt nu? *hoppas*
Tack för alla lyckönskningar!
Godnattkramar.
Jag har inga problem med poly som livsstil, men ser tveksamheter med att öppna upp lagarna. När du TS har gift dig är du ju enligt lag skyldig att försörja din partner om det krävs, säg att han också skulle få gifta sig med en fjärde person som du (och er gemensamma flickvän) kanske inte gillar, då skulle du antagligen bli tvungen att försörja både honom och hans andra man/fru om bägge var arbetslösa - hur ser du på en sån situation?
Sen apropå pedofili som diskuterades tidigare i tråden; det är nog så att pedofili inte är samma sak som att tända på en icke byxmyndig, utan istället att tända på en icke könsmogen. En 25-åring som har sex med en välutvecklad 14-åring är alltså inte pedofil, men begår ett lagbrott eftersom 14-åringen inte anses kunna hantera sex än.
Mycket intressant tråd. Nu orkade jag bara läsa till sidan 10, men men.
Underbart med människor som bjuder på sig själva och står för den dom är.
Jag har en fråga: Hur träffas ni? Eftersom hon bor i England så blir det ju att du och killen träffas mycket själva. Hur blir det när hon kommer till Sverige eller ni åker dit? Träffas killen och hon separat och sedan hon och du, eller träffas ni alla 3? Eller är det olika? Har ni "regler" för hur träffarna ska vara eller kommer det bara naturligt?
Oj då, jag skulle bara fråga en fråga ;) TS kanske redan svarat på detta.
Lycka till med bröllopet, hoppas tjejen kan komma! Och framför allt lycka till att berätta det för era föräldrar.
Tack för förtroendet att du berättar här på BT :D Mycket intressant, som sagt.
Tattar-Emma:
Nu har vi ju bestämt att tre räcker för oss, men man vet ju inte egentligen om vi kanske blir fler eller inte. Jag har svårt att se att vi skulle säga nej om någon av oss blev kär i någon utanför vår triangel.
Jag tror att en sådan ekonomisk situation styrs mycket av hur vi bor... alla tillsammans, eller har någon en egen lägenhet? Om de har en egen lägenhet har de en egen ekonomi, om vi bor tillsammans har vi en gemensam. Nu talar jag ju samboskap och inte giftermål, menmen. Jag tror jag skulle se det som min skylldighet att försörja mina partners (om de vill ta emot den hjälpen), men jag vet ärligt talat inte om jag skulle se det som en skylldighet att försörja min flickväns flickvän, eller något liknande. Det beror väl på hurdan relationen till denna person är.
Tänk er t.ex. att du har en flickvän. Din flickvän har en pojkvän som också är en det i ett pentagonförhållande (med fem personer). Har jag skylldighet att se till att dessa ytterligare fem personer mår bra ekonomiskt? Var drar man gränsen?
Personligen drar jag den vid vilka *jag* har ett förhållande till. Jag vill ju inte att de "mina" ska svälta.
Svamlade jag till det helt nu?
R&F:
* Hur träffas ni? Eftersom hon bor i England så blir det ju att du och killen träffas mycket själva. Hur blir det när hon kommer till Sverige eller ni åker dit?
- Ja, tyvärr så är ju våra möjligheter att träffas begränsade. Eftersom jag och fästmannen bor ihop i en söt lägenhet på 60 kvm, och hon bor i olika rum i olika kollektiv (eftersom hon läser till läkare), så blir det så att hon kommer och hälsar på oss. Vi har alla dessutom en skral ekonomi att tänka på.
* Träffas killen och hon separat och sedan hon och du, eller träffas ni alla 3? Eller är det olika?
- Det kanske är uppenbart med tanke på hur jag svarade på den förra frågan, men vi träffas alla tre. Om något par vill vara ensamma har vi en bra restaurang runt hörnet, samt att vi har rum och dörrar. Duschen är ett favoritställe för lååånga diskussioner.
* Har ni "regler" för hur träffarna ska vara eller kommer det bara naturligt?
- Nej, det kommer naturligt. Det enda är väl regeln om öppenhet och ärlighet. Men det tror jag är samma i vilken relation som helst. Och dessutom, när man är kär så kan man ju inte låta bli att prata om den andra personen!
Buslinna
hej
okej ska väll säga att avundsjuka kanske inte var riktigt anledningen..anledningen är att jag tycker sådana förhållanden är fel..men ville säga det på ett lite finare sätt...
tycker inte att ni har rätt att gifta er i kyrkan då ni har ett förhållande på sidan om..och det räknas som otrohet..
(även om ni säger att ni älskar varandra alla tre)
även om vissa hävdar att mammor kan vara avundsjuka på sina barn m.m. så tror jag inte det är samma sak.
ni kan väll losas gifta er alla tre..men lagligt så får ni inte det..och som jag sa tidigare, den lagen finns där av en anledning..
det finns ju ställen där det är lagligt..kommer bara på afrika just nu..men ja varför inte då får ni en semester oxå på köpet...ler..(bröllopsresa inräknad)
S-T
Nejdå, jag förstår hur du menar, men om flergifte vore lagligt så kan du ju inte själv bestämma vilka inblandade DU vill försörja osv, då blir det väl alla eller ingen. För om du är gift med B och B med C och B och C saknar inkomst... då måste du ju ge B så B klarar sig. Men då måste ju B ge hälften till C, och då klarar sig inte B i alla fall så då måste du ge B mer, och till slut försörjer du båda i alla fall. Det är så jag tänker.
angelici_81
Jag skulle, som sagt, aldrig kunna tänka mig att gifta mig i kyrkan. Det har med min religion att göra, som men jag också sa är detta inte något jag vill gå in på här på BT.
Det finns ju dock kristna-polyn, men jag måste tyvärr låta dessa tala för sig själv.
Lagen finns där givetvis av en anledning. Jag har inte kunnat hitta en, bara. Dvs. en som inte har att göra med religion eller "det är ju traditionellt inte så".
Det med Afrika låter spännande och jag skulle gärna haka på om inte m2b vore värmekänslig. Bara värmen vi har nu gör att vi är innomhus hela tiden. Tack ändå för förslaget!
**
Tattar-Emma:
Jag förstår ditt tänkande... krångligt! Kanske man får reglera genom avtal?
angelici_81
Varför tycker du att sådana förhållanden är fel? Du är ju inte inblandad, vad har du med saken att göra? Det verkar ju ganska, knäppt, att lägga sig i andras förhållanden där alla inblandade mår bra, och påstå att deras förhållande är fel.
Jag tror inte att förbudet mot månggifte står på en enbart religiös grund, även fast religionen antagligen haft betydelse. Jag tror att lagen finns för att skydda folk, precis som byxmyndighetsgränsen.
Det är lätt att tänka sig att man i vissa religiösa samfund i Sverige förut tillåtit månggifte, men att kvinnorna i de familjerna haft en låg ställning. Om så myndigheterna ansett att dessa kvinnor (för jag har svårt att tänka mig att det motsatta förekommit) farit illa eller att deras medborgerliga rättigheter kränkts, så har de velat förhindra detta genom månggifte. (Jag vet att denna diskussion förts kring invandrare som kommit till Sverige med flera makor.)
Det är ju förstås ingen anledning till varför S-T inte skulle få gifta sig med både sin fästman och sin flickvän, men frågan är väl hur man ska lagstifta för att det inte blir ett kryphål för att utnyttja andra människor?
(Clobberella: jag tror att det du egentligen syftar på tidigare i tråden är Heisenbergs osäkerhetsprincip, inte Einstein...)