Polyamorösa brudar?
Hejsan
Finns det några polyamorösa brudar här? Dvs. någon som ska gifta sig, men har mer än en parner (är kär i mer än en person)?
Jag har fästman och flickvän och känner mig lite ensam...
Hejsan
Finns det några polyamorösa brudar här? Dvs. någon som ska gifta sig, men har mer än en parner (är kär i mer än en person)?
Jag har fästman och flickvän och känner mig lite ensam...
allså jag läste lite..och alla här inne ärkar i största allmänhet tycka att det är okej.. nja..eftersom det är olagligt att gifta sig alla tre i sverig så finns väl den lagen där av en anledning..
bli inte arga nu på mig för att jag anser att flergifte mål är fel..
jag tror man inte ska göra som vissa av er..kanske fungerar det...(tydligen eftersom ni värkar lyckliga) men tror inte att sånt håller i längden..då det kommer bli vartsjuka eller liknande..det är ju sådana problem som vissa redan beskriver..tex: varför tycker du hon är snyggare än jag...
visst ni pratar om det och reder ut det..men tror inte att en känsla bara försvinner..
tycker det är modigt att våga sig på något sådant..
vad säger samhället runt dig...min lilla byhålla hade inte acepterat det..(tror inte det i alla fall)
jaja ..tur att vi är så olika..
(måste vara ärlig...trode bara sånt fans i USA...)...
kram på er alla
angelici,
Svartsjuka förekommer i alla möjliga sorters relationer. En förälder kan vara svartsjuk på sitt barn för att den andra föräldern ägnar för mycket tid och kärlek åt barnet, exempelvis. Det är ju upp till de personerna att lösa det problemet - eller skulle du då tycka att föräldrarna borde avsluta relationen? Jag tvivlar på att du skulle tycka att en sådan relation var "felaktig" bara på grund av svartsjukan. :) Så varför är relationer med flera partner fel bara för att man riskerar att bli svartsjuk? Om det fungerar för personerna i fråga - varför inte?
Det är nog för övrigt knappast svartsjukeresonemanget som ligger bakom lagen om månggifte. Närmare till hands är nog religiösa skäl, skulle jag tro.
S-T,
Några frågor som jag kom på under middagsinköpet:
Skulle ni kunna leva i en så kallad bruten triangel om en av relationerna skulle ta slut?
Skulle en eller flera av er kunna ha ytterligare relationer utöver er triangel? Kan triangeln utökas, eller har ni någon uttalad eller outtalad gräns för antalet personer inom relationen?
Dags för middag.
Bra frågor Buslinna!
S-T
Har inte läst hela tråden ( ganska lång )
men..
Ni tänker väl inte gifta er i kyrkan ? ,och gå bakom ryggen på Gud.
Tycker att det låter skumt det ni sysslar med iallafall.
Alltså jag är väldigt öppen och dömer ingen. JAg tycker att folk får sköta sina kärleksliv som de vill och så men att man ska införa månggifte i Sverige är jag inte övertygad om. Jag säger inte det som någon provokation utan mer min hjärtas mening...:)
"Gå bakom ryggen på Gud" Sorry, men det var bara en rolig formulering... Tror man på Gud så tror man väl att han ser allt, svårt att gå bakom ryggen då liksom....
När det gäller vem som ska få gifta sig eller inte har jag inte så stora åsikter.... däremot när det gäller vem som ska få gifta sig_i_kyrkan_... där måste man ju se till vad religionen godkänner och inte bara vad som är politiskt korrekt....
Men detta är en helt annan diskusion...
Jag tyckte också att Toros formulering var lite lustig... Gå bakom ryggen på gud...Men frågan kvarstår tycker jag. Jag är inte alls religiös och tycker att kyrkan i mångt och mycket är en enda stor dubbelmoral (men det är väl en annan diskussion) men hur känner ni inför att gifta er i kyrkan? Känns ju som om ert förhållande inte direkt skulle ha gillats av svenska kyrkan...? Vill ni ändå ha deras välsignelse?
Clobberella
Jag är kvar har följt hela tråden med intresse och lär fortsätta med det.
S-T, jag undrar också hur ni har tänkt göra med själva cermonin, kyrkligt eller borgerligt?
Tossebo: Där är du ju, hade varit intressant att höra mer om din syn på det hela... eftersom du lever i en liknande relation.. i alla fall från en helt monogam synvinkel....