• S-T

Polyamorösa brudar?

Hejsan

Finns det några polyamorösa brudar här? Dvs. någon som ska gifta sig, men har mer än en parner (är kär i mer än en person)?

Jag har fästman och flickvän och känner mig lite ensam...

• Svar på tråden Polyamorösa brudar?
  • Buslinna

nyförlovade,
    Finns inte precis samma risker att någon av parterna ska må dåligt i alla förhållanden?

Om de själva säger att de mår bra av sitt förhållande, varför ska de inte få gifta sig?

Det finns ju inga regler som säger att båda parter måste må "bra", ha fläckfri familjehistoria etc för att få ingå i ett traditionellt äktenskap, så varför belägga ett icke traditionellt äktenskap med sådana krav?

Nog håller du väl med om att ett äktenskap handlar om något helt annat än just tvåsamhet, eller menar du att vilka två främlingar som helst kan ingå ett, enligt dig riktigt äktenskap? Om du håller med - varför kan inte tre personer som känner likadant osv då ingå äktenskap? Bara för att de råkar vara tre personer?

Har du och din fästman läst igenom tråden, eller åtminstone början på tråden, så att ni vet vad det är ni dömer? S-T har ingen "vid sidan av" som du säger.

• picachu

Risken att någon blir utnyttjad i ett förhållande är inte desto mindre i ett parförhållande. Det sker ju alla möjliga typer av övergrepp, misshandel och manipulation i "vanliga" förhållanden också!

• Ellte

Men så spännande med någon som tycker att homosexuella äktenskap är "rätt" men inte polygami... Det känns inte som det hör till vanligheterna. Kan du inte förklara din tanke där "nyförlovade" när du "godkänner" en typ av förhållanden som inte är standard men inte en annan.

• nyförlovade

Oj nu blev det många på tråden här!

Nej det tycker jag inte gälelr homosexuella också , har själv en syster som ahr flickvän, behovet av att ha mer än en sexpartner snackar jag om, det är ofta något som står fel där ja.

Klart man kan må dligt i ett vanligt förhållande också, det finns det gott om dåliga förhållanden .

Jag tycker det är fel och det är jag inte själv om , 3 är inte fel, 4 då är det fel 8 är det fel kanske 15 st är det fel, var går gräsnser ska alla vara tillsmamans med alla, jo vill amn att världen ska kolapsa i framtiden så är detbara att fortsätta så, abra för atgt folk vill exmentrer ,

• Clobberella

"Behovet av mer än en sexpatner" Tja, hade vi inte behövt mer än en så hade alla varit oskulder när de gifte sig
    Men jag förstår naturligtvis hur du menar.

Men se det ur min synvinkel tex. Jag är bisexuell. Genom att leva med en man får jag för resten av mitt liv förneka/gå miste om en del av min sexualitet.
    Detta är något jag är beredd på, och jag är villig att göra det eftersom ingenting är värt mer för mig än min blivande man.
    Men trots det så är det ju något som min blivande ALDRIG kan ge mig. Likadant skulle en tjej aldrig kunna ge mig allt jag "behöver".

Om man hittar ett sätt att fylla alla inblandades behov och önskemål, och alla känner sig älskade och mår bra, så kan jag faktiskt inte se något fel i det.

All kärlek är bra kärlek!

• Lena+Mattias=sant

nyförlovad:
    här handlade det om kärlek. Med kärlek kommer dock ofta sex. (Om man pratar om den typen av kärleksrelation/kärlek)

För mig blir det inte fel om det så vore 1000st inblandade så länge alla känner till alla och godkänner dem/det.

• Sister of the Night

nyförlovade

Nu blir jag mörkrädd.

Men vill man ändå vara lite positiv så kan man ju säga att det är tur för dig och din fästman att ni hittat någon att leva med, som passar så väl in i er gemensamma bild av vad som är bra eller inte.

Jag baserar det antagandet på att din fästman anser att hela tråden är ett skämt (ett märkligt skämt som engagerar så många kan tyckas förstås) samt att du väljer att publicera hans åsikt i TS tråd, och dessutom krydda den ytterligare med att informera om att människor som lever så här i själva verket nog letar föräldrar(??), sannolikt har utsatts för övergrepp (?!!?!), om inte annat har en riktigt tragisk barndom och utnyttjade blir de självklart också. För att inte tala om att ju kan röra sig om ett tvångsbeteende!

Tänk vad mycket läskigt det kan ligga bakom att vuxna människor kan älska och leva med mer än en...

Att du inte är den enda som står för dessa åsikter behöver du knappast påpeka särskilt, jag misstänker att det är väl känt att det förekommer människor med väldigt snäv syn på sådant de inte riktigt kan förstå eller identifiera sig med.

Däremot skulle jag önska att man i de fallen höll sin avoga syn förbehållen för konstellationer som man med säkerhet vet att är direkt osunda, som fall där ett barn eller djur utnyttjas, till exempel.
    Att däremot applicera dessa åsikter på relationer där ett antal vuxna individer gör ett medvetet val med själ och hjärta, är åtminstone i mitt tycke väldigt magstarkt.

Det sista lilla argumentet, att världen kollapsar om man lever såhär... Det var väl sagt som en slags lustighet, väl...?

• nyförlovade

om det nu inte är så himla fel oc leva så varflör tycker ni att det är fel när det finns barn inblandade,,??
    Snacka om dubbel moral.

Det finns väl barn omring dessa människor ändå? men ni påstår ju själva att " det är ok, därför vi tänlker ändå inte saffa barn. Lord

• Lena+Mattias=sant

För mig vore det inte fel även om de skaffade barn, men det finns människor som tror att barn far illa för att de får de ovanliga konstellationer av kärlek. Så länge ingen av de inblandade mår dåligt av fårhållandet och/eller beter sig på ett dåligt sätt mot barnen finns det inget som säger att barnen skulle må dåligt av det.

Det som kan göra att barnen mår illa är dock fördomsfulla människor som sätter sig till doms över andras sätt att leva.

• Buslinna

För min del får de också skaffa hur många barn de vill. Ser inte det minsta fel i det. Det vore väl suveränt att vara älskad av TRE föräldrar?

Svar på tråden Polyamorösa brudar?