• S-T

Polyamorösa brudar?

Hejsan

Finns det några polyamorösa brudar här? Dvs. någon som ska gifta sig, men har mer än en parner (är kär i mer än en person)?

Jag har fästman och flickvän och känner mig lite ensam...

• Svar på tråden Polyamorösa brudar?
  • Clobberella

Jag vet inte om detta kommer att utlösa en våldsam diskussion, men månggifte förekommer ju faktiskt i bibeln. Det finns till och med regler för vilka man får gifta sig med, tex 3 Mos 18:18 "Du ska inte till hustru ta en kvinna tillsammans med hennes syster, så att du uppväcker fiendskap mellan dem..."
    Det står att man inte ska gifta sig med någon nära släkting till sin befintliga fru. Det tolkar jag som att det är ok att ha flera fruar. I alla fall i gamla testamentet.
    Så att det är fel enligt bibeln håller faktiskt inte hela vägen, om inte någon kan leta upp ett bibelställe som säger att gud har ångrat sig och från och med nu så får man bara ha en fru.

• June20

Men det e gäller ju enbart män får ha flera fruar då är det inte rättvist heller...kvinnorna hade ingen som helst rätt på den tiden då den boken skrevs. Sen att folk fortsätter med att tillåta denna sorts månggifte i länder/samhälle där kvinnor fortf inte har någon rätt direkt. Visa har ju inte ens rätt att skilja sig för att inte tala om när mannen råkar dö el vart efter dör av sjukdom/ålder har hon ingen som helst rätt att ta sig en ny man för nu ska hon "skämas" nästan(bla att inte "locka" till sig nya män, inte ens titta på en man) att hon är ensam men har ändå kravet att hon ska nu skaffa pengar själv för sin familj och sig själv.
    Ok kom in på en annan vinkel där lite...men men...

Jag ska nog inte komentera Darren Hays o vad han är...blir bara värre då. Det e inte konstigt han är superhemlig om sitt privatliv.

• picachu

Apropå det här med månggifte och att det alltid är en man å flera fruar; hur ser de polyamorösa konstellationerna ut? För jag får intrycket att det är vanligare med tjej tjej kille (eller helt homo åt vardera håll) än kille kille tjej.
    Är det så, och vad kan det bero på?

Min teori är att det är mer accepterat med bisexualitet hos kvinnor än hos män, både i samhället och inom gay-communityn. Jag må ha fel dock.

• Buslinna

På tal om Darren Hayes så är han ju inte särskilt hemlig längre - han är nygift med en man. Men han har ju varit gift tidigare också och den gången var det med en man. :)

• June20

picachu
    tror det vart så i alla tider tex i grekland så kunde en lärling som blev lärd av en annan man med olika saker, tex militära saker som svärdlära, "betala tillbaka med att ha sex med den äldre mannen men så fort han blev runt 30 så slutade det så fick han ej ha sex med en äldre man för då var det "för mycket homo på samma åldersnivå" även om den äldre var 50.
    Jag läste om ett par nånstans däremot som var 2 killar o en tjej men det gick lite knakigt ibland mellan dem för männen blev oerhört avensjuka när hon tex hade mera sex el var tillsammans mera med den andra, inte med flit utan det bara blev så i visa tillfällen. Har för mig att den ena killen "hoppad" av det hela helt o hållet med pollyrlation.

• Karin69a

Puh, vilken spännande tråd. Har läst alla 26 sidor och har ända sen sida 2 haft en fråga jag vill ställa S-T. Kan ju nämna att jag är monogam hetero, men respekterar all kärlek. Förstår inte riktigt hur man klarar tresamheten, men har lärt mig en del här...!
    Jo, S-T, din fästman, är han bisexuell?
    Har han haft något förhållande med en man? Eller är det bara ni två tjejer som är så breda och generösa i er läggning? En viktig fråga tycker jag, för att kunna avgöra hur seriös er man är i denna tresamhet.

• S-T

Hejsan alla!

Oj, här har diskussionen rusat iväg. Jag har tagit en liten paus från BT och tillbringat en vecka med att städa, eftersom syster kommer imorgon och hälsar på. (Yay!)

Det är så jag sitter och rodnar när ni försvarar mig. :-O Och jag som helt allvarligt trodde att jag bara har tre vänner i den här världen! Vad fel jag hade! Tack snälla ni.

nyförlovad:

Jag är väldigt ledsen att dina tankegångar inte vill öppna sig för tanken att vi kan vara flera som älskar varandra.

Nu tror jag ju inte det går att vara en person med förhållanden till 999 andra. (Däremot kanske det funkar ypperligt med kedje förhållanden) Det finns ju en gräns för hur många man vill, orkar och kan hantera att ha en djup, öppen och ärlig relation till. För mig räcker två.

Att det här skulle ha med barndomstrauman att göra, så som övergrepp, eller att vi letar föräldra figurer är ju inte sant. Vi kommer från väldigt olika bakgrunder, och har haft vissa trassel tidigare (men vem har en felfri uppväxt?), men dessa är istället något som vi hjälps åt att bära, hantera och avsluta, så att vi kan växa som människor.

Att det skulle vara bara sexuellt (som jag tror jag läste någonstans?) stämmer inte heller. Faktum är att av sex oskulder (varje person har två oskulder: en hetro och en homo), finns tre kvar. Jag väljer att inte lämna ut vilka och vems.

Ang. trohet:

Vi är trogna varandra, inom förhållandet. Otrohet är något du definierar tillsammans med en parner. Vissa säger att "gränsen går" vid tankar, andra vid flirt, andra vid kyss, andra vid känslor, någon vid sex.... vi har inga gränser för varandra, och skulle någon få känslor för (känslor först!) med någon utanför triangeln, så är det dags att sitta ner allihop och prata. Där ser vi vad vi vill göra.

Karin69:

Min fästman är s.k. känslosexuell. Vem än han får känslor för vill han ha sex med. Känslorna måste komma först. Han har hittintills inte hittat en man som han har sådana känslor för, även om han har fått förslag.

Ang MFF (man-female-female) och FMM (female-male-male) trianglar, så är faktiskt FMM (eller MFM vid V förhållanden) vanligast. Tro det eller ej, men män är oftast mer öppna och mindre svartsjuka än kvinnor. Vad det beror på är en annan debatt...

V förhållanden och kedje relationer (av olika slag) är de vanligaste slagen av förhållanden.

• Nickedockan

Välkommen tillbaka S - T!

Tänk vad bra det är med anonymitet. I verkligen livet hade nog inte alla dessa funderingar kommit upp till ytan..

• Karin69a

Hej! Kul med svar från dig. Känslosexuell...finns den termen eller har han hittat den själv? Med all respekt för din blivande så... tillåt mig att tvivla. Han säger sig kunna älska en man men har aldrig ens haft sex med någon? Låter lite som han är polygamist och ni är polyamorösa, eller har jag fel?

• Chokladtårtan

nyförlovade

Vem har bestämt att ett äktenskap ska bestå av 2 personer? Du? Vem har gett dig rätten att bestämma över andra?

Svar på tråden Polyamorösa brudar?