• A.M.

När märker man av att man är...GRAVID???

Hej ni håriga gravida!
    Jag hade samma bryderier i början av graviditeten - och hade redan fått löfte av mannen att sköta ansning och rakning och hela biten ... Men det gick bra att raka själv hela tiden. Bikinilinjen kan man (i alla fall jag) ju fixa utan att titta och benen gick bra att raka när jag låg i badet (fast det funkade även när man står i duschen och sätter upp benet liksom åt sidan på badkarskanten - eller på en liten paöö om man inte har badkar). JAg ansade så duktigt att jag snarare hade problemet att jag kände mig som värsta porrskådisen på förlossningen

Och oron för missfall - Snart så, har du gjort VUL? JAg gjorde VUL i v9 och det såg bra ut och då sa min gyn att ser det så här bra ut redan nu så krymper missfallsrisken till 3% (innan dess var det 30% med tanke på min ålder). JAg frågade då om den krympte ytterligare efter vecka 12, men då sa han att v12 är en tidsgräns man höll sig till förut, innan man började med VUL undersökningar och alltså kunde se pickande hjärtan tidigare. Det kommer att gå bra Snart så!!!

• A.M.

Hej igen - jag kan bara säga att jag önskar att jag inte goffat i mig allt jag såg under graviditeten. DÅ märktes inte fettet (tänkte att det var massor av vätska jag samlat på mig bara) men nu kan jag konstatera att det var rätt mycket fett. JAg menar inte att ni ska banta - men fall inte för alla frestelser i form av bullar, bakelser och rostmackor med gott smör ... Det är svårt att bli av med fläsket sen - mycket för att man faktiskt inte har någon egen tid, eller i a f har svårt att TA SIG den tiden. Bara ett välment råd som jag änskar att jag själv fått ...

• A.M.

Fast jag kom att tänka på att ni alla är yngre än jag så ni smalnar nog av snabbare bara därför. Efter min förra grav. (då var jag 28) kom jag i mina vanliga byxor efter 2 veckor. Det gör jag INTE nu. Trots att jag gick upp nästan lika mycket förra gången.
    Ni kommer bli superfina sen och nu är ni ju graviditetsvackra!

• A.M.

28 ska det stå, inte larviga solbrillssmajlisen. Och brunchen på lördag - jag vill ju! Men jag kan inte för min son har "öppet hus" i skolan och då måste man vara där annars tycker alla att man är en DÅLIG MAMMA
    Jag kommer nästa gång! Snart?

• A.M.

Jag vill tipsa er med mage om Stay in Place's mammamjukisbyxor (köpte på Grow in life på Karalvägen). De går HÖGT upp på magen, i svart trikå (raka ben). När magen inte blivit jättestor än kan man rulla ner linningen och de är bra att ha även efter - tills man lyckats jobba bort babymagen. Mitt bästa klädköp vad gäller mammakläder (föruom omlottklänningar - då behöver man inte handla i mammabutiker utan kan gå till butiker för vanliga människor, välj bara modeller med ordenlig omlottöverlappning så ett den räcker ett tag. Åhléns t ex har fina (på rea nu))

• A.M.

Ni som har börjat babyverkstan (dvs alla här inne) - har ni tänkt er att skaffa ett par barn på raken nu när ni väl sätter igång (och om allt klaffar såklart, men det kommer det ju göra!)?

JAg undrar hur ni tänker om ålderskillnad mellan barnen osv. JAg har småångest för jag vet att min man vill att vi ska ha minst ett barn till ... MEn jag vet inte om jag orkar, trots att Livia är världens mest lättskötta. Och jag är ju lite gammal (och han med). Och min karriär då?

• A.M.

Jag förstår att det kanske är lite tidigt att avgöra om man vill ha fler barn redan innan man fått sitt första ... Min situation är väl lite speciell också eftersom jag redan hade ett barn innan Livia, och hennes pappa vill ju föståeligt ha fler. Jag fick upp ångan sent vad gäller karriär och jobb och var väl på topp när jag blev gravid med
    livia så det är kanske därför jag tvekar ... Samtidigt går ju graviditeter och småbarnsår fort och man har ändå lång till pensionen ... Vi kanske försöker med en till, om det går. Mannen får nog tjata lite till - och lova att vara pappaledig mycket längre då bara

• A.M.

mugglesfan:
    Det är rätt svårt att hitta jättebilliga flyg till Dublin (fr Sthlm i alla fall). Senast var det billigaste jag hittade SAS och det kostade nog 3000 t/r
    Kolla på www.reseguiden.se - där sökera man på massor av olika flygbolag i en sökning Lycka till! Dublin är fantastiskt mysigt, liksom resten av Irland. För att inte tala om irländarna

Angående magar: det varkar vara något av ett lotteri det där. Förutom hudbristningarna som jag antar är genetiskt betingade (jag slapp helt och hållet båda gångerna!)

Mindre: Håller tummarna för att det INTE är mensen som är på G. Tycker det är din tur med ett plus nu! Hoppashoppashoppas-kram

• A.M.

Fast jag håller så klart tummarna för alla som försöker. Det är allas tur - hela tiden!

• A.M.

muggles: vad ska du göra i Dublin? JAg är jättenyfiken - för att inte tala om ressugen!

Ang. bristningar - jag tror faktiskt inte att det hjälper att smörja ... Det är mysigt att massera magen, huden blir mjuk - men bristningarna sitter väl djupare? (Jag vågade visserligen inte chansa utan använde Weledas havandeskapsolja att smörja med, samt ett cocosstift från bodyshop)

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???