Dalabrudar 2007 del 3
Hej alla dalabrudar!
Vår gamla tråd är stängd så jag startar en ny.
Välkomna alla ni som ska eller planerar att gifta er i Dalarna!
Hej alla dalabrudar!
Vår gamla tråd är stängd så jag startar en ny.
Välkomna alla ni som ska eller planerar att gifta er i Dalarna!
Hej hej!
Är det någon som har tips på bra ställen för bröllopsfest i Rättvik eller Tällberg. Har kollat in alla de stora hotellen i Tällberg, men många är ju rätt dyra. Är det någon som vet om det finns några bystugor (i Rättvik eller Tällberg)som rymmer ett 70-tal gäster?
//Emelie
Oj, oj! 2 månader kvar! Idag kände jag för första gången lite nervositet....
Har haft lite panik här över helgen. Bandet som skulle spela på festen backade ur i fredags, en av medlemmarna skulle visst på semester.... Hittade iallafall ett annat som verkade bra, dubbelt så dyra bara *suck*.
Annars tror jag allt löper som det är tänkt.
Det enda jag inte har koll på är fest-programmet, det ska toast-paret sätta ihop, hoppas verkligen att dom lyckas med det...
*Har precis gjort klart kladden till programmet till kyrkan, reklamfirman (som gör alla trycksaker) ville ha dom senast v.20. Hoppas jag hinner in och lämna dom personligen så vi kan diskutera igenom det hela.
*Allt är klappat och klart med floristen. Det ska bara hämtas på fredagkväll (6/7) och betalas naturligtvis . 3000:- skulle det kosta, för min bukett, ,m2b + barnens coursager + dekorerad brudlasse + alla bordsdekorationerna + band som vi ska ha som löpare på bordet - tror det var ganska prisvärt.
*Kläderna ska provas sista gången veckan före midsommar eller nåt. Börjar oroa mig för min vikt....
*Mina skor är inhandlade och håller på att gås in. Barnens skor är också köpta. M2b ska hyra sina.
*Min ring är hämtad, ligger inlåst i vapenskåpet . Sambon ska lämna in sin förlovningsring för att få den omgjord, i början på juni.
*Tårtan och maten är beställd, allt med utkörning.
*Frisören är bokad! Går regelbundet var 7:e vecka och har så gjort det senaste året, allt för att håret ska vara i topptrim. Är lite sur över att jag inte får färga det just nu.....
*Ansiktsbehandling och nagelförlängning är bokat åt mig!
*Solisten till kyrkan är bokad.
*Transport (häst & vagn) är fixad.
*Fotografen är bokad.
*Innehållet till toakorgarna är inhandlat, fattas små handkrämer bara.
*Korven till vickningen är inhandlad.
*Anmälningarna börjar strömma in, osa-datum 1/6. Än så länge har bara 1 par tackat nej!
*Festlokalen är bokad, likaså extra stolar + bord samt porslin och glas.
*Hindersprövningen är fixad och namnbytet är anmält.
Tror det var allt *suck*.
Kan man få se lite andra listor så jag har något att jämföra med??
Jag har 1 månad och 3,5 vecka kvar (tror jag) och såhär ser läget ut:
*Festprogrammet är under bearbetning, men görs färdigt efter att bordsplaceringen är gjord (för roliga presentationer av gästerna måste platserna vara numrerade i häftet om man ska veta vem som är vem)
*Vigselprogrammet är snart klart; ska bara få in namnen på våra musiker som kör in- och utmarsch.
*Noter på utmarschen måste skickas till musikerna.
*Vi måste bestämma var fika och tårta ska serveras, just nu vet vi inte säkert.
*Allt är klart med floristen samt hår och smink.
*Klänningen är färdig, så nu får jag inte dra iväg i vikt (men det har aldrig hänt tidigare så jag är lugn). Andra kläder + skor är inhandlade. Tärnklänningen är hos skräddaren.
*Ringarna är inlämnade och hämtas i helgen.
*Tårtan fixar svägerskan och menyn i övrigt är bestämd.
*Fotografen är bokad och klar, men lite detaljer återstår.
*Nästan alla har osa:t, tio stycken kvar(med 2 dgr kvar av till slutdatum)
*Hindersprövningen är klar men namnbytet är inte anmält.
*Bröllopsresan är bokad och betald.
Tja, ungefär så är läget just nu. Önskar nu bara att de sista gästerna hör av sig, så att man slipper ringa och fråga... Känns lite pinsamt nästan. Hur gör ni med de som inte osa:r i tid??
torulf
vi har tre som inte osat, jag vägrar ringa till dom då det inte är någon jag känner särskilt bra (min släkt), däremot har vi tänkt ha några platser tomma utan namn på i fall att någon skulle dyka upp.
em_laren:
Vikarbyns bystuga (ca 5 km fr Rättvik) tar in ca 80 gäster.
Kostar 1200 :- att hyra fr fredag-söndag.
En bra lokal med stort kök, scen, 2 toaletter, porslin.
När är bröllopet?
em_laren.
Det finns en byggdegård eller liknande i Rättvik. Gammelgården har jag för mig att den heter. Ligger inte så långt från kyrkan. Kontakta Församlingen eller turistbyrån så får du veta mera
MissTess och annaochkim!
Tack för era tips. Vi ska inte gifta oss förrän juni 2008, men vi tänker att det är lika bra att vara ute i god tid.
Ska kolla upp era tips. Har kikat lite på Furudalsbruk också. Har ni någon åsikt om det? Ser fint ut på bilderna, men det är svårt att veta hur väl de stämmer överens med verkligheten.
Ska ni eller har ni gift er i Rättvik eller? :)
Kolla även Bruntegården i Rättvik, det är jättemysigt och fin utsikt över Siljan. Vet inte riktigt vad de har som max antal sittande gäster, men absolut värt att kolla upp. www.bruntegarden.se
Angående Furudals bruk är jag också nyfiken, jag är lite sugen på det fast för vinterbröllop...
Nån som har erfarenhet?
em_laren:
Jo, vi gifter oss i Rättvik nu i juli.
Jättebra att ni är ute i god tid, det var vi också och det är jag glad för idag.
Vet inte mycket om Furudalsbruk, men det är ju en bit dit från Rättvik...
Bruntegården tar in max 50 gäster.
En dalabrud är nu gift och det var den bästa dagen i mitt liv. 5 Maj är en dag att minnas :)
Har börjat med en hemsida,men är inte klara än då vi inte fått alla bilder än. kan rekomendera er om ni ska göra en sen på gamma.
home.gamman.se/meijer/
Lycka till alla dalabrudar som har allt kvar, njut av varje sekund av dagen.Den går sååå fort ;)