• lottis84

Maj 2008

Hej!
    Är här någon mer som ska gifta sig i maj 2008?
    Hur långt har ni kommit i er planering?

• Svar på tråden Maj 2008
  • JhS2008

Jag tror att östra Thailand och Malaysia har fint, har kikat på dessa platser och har flera kompisar som varit där i maj-juni.

Vi ska också önska oss pengar till resan i present, det verkar vara väldigt vanligt

Offis skrev 2007-10-08 20:02:58 följande:
    Vi ska betala det mesta själva, men mina föräldrar har erbjudit sig att betala maten till middagenÄven vi ska önska oss pengar/resecheckar i bröllopspresent. Sparandet går liksom åt till själva bröllopsdagen och allt runtomkring den...Vi har inte börjat planera nån bröllopsresa än, mer än att vi har bestämt oss för att inte åka iväg direkt efter bröllopet utan i juni nån gång pga av studier o kommande tentor... Malaysia är ett resmål som vi vill titta närmanre på. De har inte regnperiod på sommarn som många exotiska resmål verkar ha - typ Thailand o Maldiverna...Imorrn ska jag ut o kolla runt lite på stan efter vigselring Sambon tycker att det för hans del räcker med förlovningsringen, så det är bara jag som kommer ha en till
  • majbrud2008

Vi har också funderat på Malaysia, verkar jättemysigt! Min m2b var på Malaysias turistbyrå i Sthlm och hämtade massor av olika broschyrer men vi har inte hunnit titta så ingående på vad vi vill se och göra än. Helst skulle vi vilja vara borta ungefär en månad och hinna med båda Borneos regnskogar, någon fin liten paradisö och Kuala Lumpur!

Skulle vara jättekul om fler ska åka dit då kan vi ge varandra tips!

• 24 maj 08

Jag beställde min vigselring förra veckan och väntar nu spänt på att det ska bli november och jag ska få se den!

Vi ska nog åka till USA som det ser ut nu men det är spara, spara och spara som gäller... Jag skulle kunna tänka mig att åka till osl och bad istället men min sambo vill inte åka någonstans som kopplas samman med dykning... (han har dykförbud pga hjärtproblem) så det känns som om vi inte kommer till sol och bad =(
    Någon som har något tips annars på lugnt sol och bad utanför europa?

• pandis2405

Vad gäller Malaysia och Thailand, se till att kolla lite mer lokalt vilka månader som är bäst att åka. Regnperiod är tex olika för Malaysias öst- och västkust. Vi var på Langkawi på västkusten i mitten på april, och då var det verkligen slutet av säsongen.
    Åker ni charter borde det inte vara något problem, tror bara charterbolagen kör i högsäsong.

Lågsäsong kan iochförsig vara helt ok, särskilt om ni tänkt er annat än sol och bad.

• Brud-08

Det där med vem som ska betala tycker jag är så jobbigt, vet att min föräldrar kommer betala en del men vet inte hur mycket och jag känner mig så girig att fråga rakt ut. Så vi räknar med att betala det mesta själva.

Jag har hittat min vigselring men inte beställt den ännu, m2b får några svarta diamanter i sin men får ingen mer.

• JhS2008

Har kikat runt lite och det verkar som att det är svårare att få tag i charterresor till Thailand och Malaysia (även om det är på den östra sidan med mindre regn) under maj/juni. Det kan visserligen vara så att de resorna inte har kommit ut på nätet än..

Hur hade ni tänkt göra med resorna (oavsett vart ni åker), charter/reguljärt? Vilket bolag/arrangör? Även om man väljer reguljärt kan man ju boka hotell i samband med bokning av biljett (så det blir nästan som charter, men att man väljer antalet resdagar själv).

pandis2405 skrev 2007-10-09 13:46:28 följande:
    Vad gäller Malaysia och Thailand, se till att kolla lite mer lokalt vilka månader som är bäst att åka. Regnperiod är tex olika för Malaysias öst- och västkust. Vi var på Langkawi på västkusten i mitten på april, och då var det verkligen slutet av säsongen. Åker ni charter borde det inte vara något problem, tror bara charterbolagen kör i högsäsong.Lågsäsong kan iochförsig vara helt ok, särskilt om ni tänkt er annat än sol och bad.
  • pandis2405

Eftersom vi bara åker inom Europa köper vi nog flygbiljetter så billigt vi kan hitta, och bokar hotell separat. Allt går ju att göra på Internet nu för tiden så det är ju ganska enkelt.

• Brud-08

Vi har tänkt att en resebyrå skulle sätta ihop en resa till oss eftersom vi tänkt åka på kryssning i karibien. Men så var vi på ticket förra veckan för att höra lite vad de säger och vad det ungefär kommer att hamna på, men hon var så otrvlig och okunnig att jag nog hellre bokar det mesta själv.

Vi hade först tänkt åka slutet maj början juni men det är ungefär halva priset om man ska åka i septemper så vi skjuter nog på resan til dess.

• lottis84

Vi har börjat titta på ringar, vi ska båda ha. Men vi har varit lite oense om budgetten angående ringarna. Vår budgett börjar springa iväg Han vill i allafall ha en ring med mönster och som matchar min. När vi har varit och tittat så har vi börjat titta på min och jag har fastnat för vädigt många, men när vi sedan ska titta på hans så fastanar han inte för någon som matchar min *suck* Så jag har sagt att nästa gång får vi börja titta på hans och sen på min... Ska i alla fall på bröllopsmässa i helgen så jag hoppas vi får tillbaka energin att titta på ringar då.

Vi har funderat att åka till Paris och ev. någon mer stans i europa. Mer vet vi inte har inte tagit tag i det än... får väl se vad pengarna räcker till. Vi är inga vane rese mäniskor och tror att det e lite därför vi inte har tagit tag i det än, vet inte riktigt var vi ska börja.

Någon som har varit i Paris som kan tipsa oss... vad som helst?

• Brud-08

Var i Paris förra veckan.. så jag har en del färsk information, dock både vi på vandrarhem (eget rum med egen toa och dusch) så boende kan jag nog inte hjälpa till med.

Vad vill du veta??

• majbrud2008

Vi kommer, vart bröllopsresan än går, boka reguljärt. Vi är inga chartermänniskor utan vill ha friheten att boka vad vi vill...

Jag tror inte det finns någon charter till Malaysia under sommaren. Vi har tittat lite på en researrangör som heter indcen.com. De verkar vara duktiga och prisvärda, men vi har inte personligen pratat med dem än. Vi måste först bestämma lite närmare vad vi vill se och göra! Som tidigare sagts är det dock viktigt att komma ihåg att västkusten har regnperiod under sommaren, så det är östkusten som gäller!

• lottis84

Brud-08:
    Å har du varit det, va kul.
    Vad ska man tänka på när man åker dit?
    För och nackdelar med Paris?
    Funkar det bra med engelska?

• lottis84

Brud-08: Var det billigt att bo på vandrahem?

• Brud-08

DEt man ska tänka på är bekväma skor för man går massor, att maten är ganska dyr, för en enkel lunch blir det nästan 100 kr per person och lite mer för en enkel middagen. Även att tänka på att de nästan alltid tar betalt efter du ätit eller drukit även om du bara ska dricka en öl i baren.

Engelska funkar men de är inte glada när man pratar engelska. På vissa ställen blir man nästan behandlad som luft för att man är turist.

Något du måste se är Sacre Coer och kvarteren runt om, så himla vackert. Tunnelbanan är billig och går överallt så utnyttja den.

Vi betala ca 700 kr per natt för ett dubbelrum och då fick man en lätt frukost.

Det finns massor av fint att göra i paris, men jag var ganska trött på fransmännen efter en vecka.

lottis84 skrev 2007-10-09 20:50:01 följande:
    Brud-08:Å har du varit det, va kul. Vad ska man tänka på när man åker dit?För och nackdelar med Paris?Funkar det bra med engelska?
Svar på tråden Maj 2008