• 071023 2

BT - vad tycker ni?

Tänkte få lite åsikter om vad ni tycker om sajten BT? Själv är jag rätt förvånad över vilken låg nivå det är på det mesta här inne.

• Svar på tråden BT - vad tycker ni?
  • lilltass

Ojdå, nu fick det hela ett abrupt slut.
    Du har rätt att jag inte vet så mycket om dig men att du antydde att du inte var feminist fick mig att reagera. Jag blir ganska upprörda på kvinnor som inte vill förändra bilden av att kvinnor är underordnade män, och jag förstår inte hur man motiverar ett sådant ställningstagande.

Men du uttalar dig ju om feminism och då måste jag väl få kommentera det. Även om jag blir upprörd så var det inte meningen att kalla dig dum. Men jag står för att det inte var ett så genomtänkt uttalande av dig.

• Tula_Backe

lilltass

Det är bara du själv som väljer om du är underlägsen männen eller inte. man behöver inte vara feminist för att välja att inte stå under männen.

• Lena+Mattias=sant

lilltass: det finns två definitiner på ordet feminism, den ena är för jämnställdhet den andra är för ett kvinnovälde. Då folk kan mena vilken definition så använder jag inte ordet feminist för att beskriva mig. Däremot är jag för jämnställdhet och jämlikhet

• lilltass

Nej självklart är det så. Men folk har nog en snedvriden bild av feminism. Feminism innebär enbart att man vill förändra den bilden, sedan har olika inriktningar inom röelsen gett den ett dåligt namn.

Jag förstår inte varför folk är så rädda för själva ordet. Det betyder i grunden inget annat än att man vill förändra den bilden att kvinnor är underordnade män. Och då borde väl de flesta vara feminister, iallafall de flesta kvinnor... eller??

• lilltass

Lena+Mattias=sant

Du har rätt men definitionen kvinnovälde syftar inte på feminsm som ett politiskt ställningstagande.

• Sara o Per

Lilltass jag kallar inte mig själv heller feminist, jag är för jämställdhet, och sedan så kommer det alltid vara så att kvinnor är bra på vissa saker och män är bra på vissa saker.

• Lena+Mattias=sant

Issm: jag håller inte med dig där även om jag aldrig kheller kommer kalla mig feminist. För mig så är det individer som är bra på saker inte kön. Det finns rent fysologiska skillnader mellan könen. Män är bättre på stå och kissa och kvinnor är bättre på att amma...

• lilltass

Lena+Mattias=sant.
    Jag håller med dig. Jag tycker inte om bestämda könsroller utan tycker bättre om att prata om genus istället för kön.

• c_t

Jag kommer aldrig att kalla mig feminist. Varför? jo för att ordet fått negativa förebilder och tappat mcyket av vad det en gång stod för.
    Man kan arbeta för jämlikhet och jämställdhet utan att kalla sig feminist.

• c_t

lilltass

Det pågår ju väldigt mycket forskning kring genus. Otroligt intressant ämne

Svar på tråden BT - vad tycker ni?