• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • thalia82

*s* ännu bättre är att duken är dubbelt så stor som vårt bord, den passar varken mig eller lägenheten. pastellfärgade rutor på vit botten är inte riktigt min grej.
    men men... Fick en flaska champagne av en av mina farbröder och hans pojkvän oxå.

• tattar-Emma

Jag har varit helpank i omgångar och inte tvekat att köpa presenter för 50-100 kr. Det handlar om vad man har råd med och det är faktiskt tanken som räknas.

Kontanter tycker jag inte om att ge, sånt ger man barn. Inte vuxna som kanske har bättre ekonomi än vad man har själv. Skulle kunna tänka mig att köpa presentkort el dyl men absolut inte lägga 500 i ett kuvert och ge till en vuxen människa som med all sannolikhet kommer köpa toapapper och knäckebröd för pengarna.

Själv brukade jag ofta få kläder i fel storlek förr - jag är längre än släkten och därför tror de att jag har storlek 42 - och konstiga böcker som inte alls är i min smak. Det senare är speciellt konstigt eftersom jag ofta önskar mig speciella böcker och folk då borde notera vilken sorts böcker det rör sig om, men det gör de inte. Tvärtom tror jag att de tror att jag brukar bli besviken när böckerna jag till slut får visar sig vara samhällsdebatterande böcker istället för smöriga kärleksromaner ;)

• nyaforsfors

Fröken Figo: Ni skulle ha gått i hop ett helt gäng om en tallrik

• aircondition
    det här är kul att läsa! Bidrar med min 40 årspresent från min svåger. En (!) bajsbrun kaffemugg. Som dessutom örat hade trillat av.
  • aircondition

Just d´! Kom på en annan sniken gåva! Det var förra året. Det var dags för julgåva från arbetet. Jättekul tänkte vi! Gåvan var en jultallrik tillsammans med chefen på kvällstid. Eftersom vi bara jobbar kväll och helg på gruppbostaden var vi tvungna att vara lediga (förstås). Det fick vi vara om vi tog semester!!! Jag skulle alltså ta semester, förlora inkomst + semesterdag för att äta jultallrik med min kvisttorra chef?! Det fanns inte i min värld!!!

• Skottdagen2008

Arbetsgivarpresent har man varit med om, men vad sägs om det där att vara mammaledig, inte få någon julgåva, inte ens bli grattad med ord när sonen föds och absolut inte bli bjuden till sommarfesten heller. Gissa att jag tyckte det var skönt att få nytt jobb när sonen endast var 4 månader. Har jobbat halvtid sedan han var 7 månader och heltid sedan han var 1 år. min m2b har varit halvledig med mig och sedan helledig tills han började på dagis i våras.

• snofsan

nu har ja en riktigt, handlar om mej å min far

Jag: vi vill åka häst och vagn från bröllopet

Far: e de inte bättre att åka jänkare, möe lättare att fixa

jag: aaaaaaaaaa kanske... om du hittar en cadillac cab 59 e rosa

far: ja de går säkert att ordna..

jag: mmmmmm

hehehe han har lite kontakter men vi ska nog åka häst och vagn, han kom på att vi kunnde åka jänkare när ja berättade att häst och vagn kunde gå på ungefär 3500 :-
    han vill alltid spara åt en

• Fru Ängla

Jag skrattar så jag skriker när jag läser den här tråden!!!!
    (jag behöver få i gång värkar för jag har gått över beräknat födseldatum).

Alltså de där mormors och farmors presenterna tar verkligen priset, jag smäller av. Porslinsgubbar för en tia och hästböcker till en 24-åring....

Skottdagen 2008. BRA att du hittat en bättre arbetsgivare än någon som brydde sig så lite som din förra gjorde!!! Man tror inte det är sant!

• Fru Ängla

en bajsbrun kaffekopp där örat trillat av - HELT SANSLÖST, skämdes han inte?

Nåt annat OT - jag tycker det är aningen sniket när man som singel skall betala lika mycket till en present som ett par gör tillsammans. Det har hänt mig vid minst två tillfällen. exempelvis: Jag och en kompis + pojkvän (det här var när jag var singel) var bjudna på bröllop. Eftersom killen inte kände brudparet så väl (men tillräckligt väl för att bli bjuden...) så tyckte min kompis inte att han skulle betala på nån present. Så vi köper nåt endast vi två (nåt de önskar för ca 300 kr var) men ÄNDÅ står han med på kortet, ovanför mitt namn dessutom OCH hans kuvertkostnad på bröllopet är dessutom precis detsamma som för alla andras - han kom mycket billigt undan - sniket av dom tycker jag!!!

Andra gången är nästan ännu "värre" - då skulle jag och min kompis plus hennes man gå i hop med en inflyttningspresent till en annan kompis + hennes kille. Dessa två par umgicks jättemycket (jag var inte särskilt ofta bjuden när det var "parumgänge"). Men när det gällde presenten så skulle helt plötsligt den endast betalas av mig och den andra tjejen. Det här handlar om två höginkomstagare som umgicks mycket med de som skulle ha presenten. Hur kan det då vara rimligt att de som gift par (bara för att de är ett par) betalar lika mycket som jag som singel?

Diskriminering tycker jag! Säkert är det andra som tycker annorlunda!

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?