• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • Miamaja
    tågjäntan skrev 2007-09-13 14:41:29 följande:
    För egen del beror det på hur väl man känner brudparet och vilken ekonomi man har för tillfället. Jag tycker det är ehlt okej med present för 150 - 200 kr. Och för någon månad sedan köpte jag ett gäng röda små badankor för sju kr stycket som jag tycker är väldigt söta =). Jag kommer att ge bort bara 'ett par'ankor till brudpar jag inte känner så väl och till dem jag känner lite mer kommer jag antgaligen lägga till boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman för ca 150kr. Om jag/vi inte går i hop med någon/några andra och köper något dyrare eller de önskat.På vårt eget bröllop låg oxå de lägsta presenterna på 100-150kr och vi tyckte inte det var konstigt. Det kan vara dyrt bara att ta sig till bröllpet, köpa kläder osv. Så det viktigaste var att de kom.
    Nu vet jag inte om jag missförstår dig, men tänker du gå på ett bröllop som inbjuden gäst och bara ge bort 2 badankor för 7 kronor / Styck? Det spelar väl ingen roll hur bra eller dåligt du känner dem, men en present för 14 kr? å ett bröllop? Samtidigt skriver dy att du tycker det är ok med presenter för 150-200 kr ?
    Jag hänger inte riktigt med här...
  • Mrs Hearn

Av ett par fick vi ingenting... Sjalv brukar vi ge runt 500-1500kr beroende pa vem det ar.

• Danielaa

OJ, intressant tråd... Kan bara säga att jag skulle inte kunna me å inte ge nånting! Aldrig! E vi bortbjudna så köper jag alltid med mig nånting! E de födelsedag/konfirmation/bröllop osv så köper vi alltid med present i någon form annars om man typ ska på middag elelr så, så köper vi me oss en blomma.. Låter ju helt sjukt att inte köpa me sig nåt!

• Skottdagen2008

Vi brukar också ta med en blomma eller en flaska vin om så det "bara" är en middag med vänner vi inte sett på ett tag. Jag tycker om att ge gåvor, ur den ekonomiska apekten beror det på tillfället och om någon fyller jämnt eller om det är bröllop osv... När min lillebror fyllde jämnt gav jag och min m2b 1000 kr till honom. just då hade vi råd (inga barn, ingen bil, osv), men i efterhand tycker jag kanske att det var lite väl mycket eftersom den gåva mina föräldrar gav honom var mindre värd och de är ju ändå föräldrar och har sämre ekonomi och tycker det där är lite känsligt.

• Sara o Per

Men Liinda_e alla kanske inte direkt har den ekonomiska möjligheten att ge dyra saker?
    Självklart finns det måtta på saker och ting, men man kan fakiskt hitta och göra fina o mysiga saker utan att det ska kosta skjortan. Jag menar det är faktiskt INTE pengarna som räknas utan tanken! Men enligt dina inlägg i denna tråd känns det som om allt handlar om hur dyr grej man köper???

Självklart är jag sur på min farmor som gav lakan till mig från när jag var 7 år gammal, men hon visste väl inte vad hon skulle köpa och nu när jag är 20 så är jag glad att jag har lakan.

• Liinda_e

sara o per

nä jag menar bara att om ngn ställer till en stor /liten 50 års fest tex heela släkten är där för att fira denna stooora dag och vad ger man..typ ingenting för att vara ca 50-60 personer som har samlat...det tycker jag är pinsamt ...
    oftast är det ju ngn som man tycker mycket om....iaf jag tycker om min familj och släkt
    varför inte ta tillfället i akt och ge dom ngt som dom verkligen vill ha....
    inte pengarna i sej.....
    men saker som man verkligen önskar sej men inte köper själv är ju oftast pga att dom är just dyra....

• Liinda_e

blev ganska snurrigt ...det jag menar är att när ngn nära och kära fyller jämt lr liknande och att ge max 200 per familj ...även om familjen är 7 st med "vuxna" barn tycker jag är snålt ....

• wife 2 be - been wife

Vi upptäckte helt plötsligt att vi inte fått någonting av min lillasyster.(tärnan), inte ens ett litet kort. Vad säger man? Kan ju inte med å säga nåt om det. Helt plötsligt ringde hon upp och sade att jaja hon skulle ju ge oss 1500 i bröllopspresent, hon skulle sätta in det på kontot innan bröllopsresan...
    Men jag har inte sett några pengar än...

Annars var det minsta vi fick 200 :- i presentkort/ familj av min mans systrar och närmaste. Men då har de dock lagt ner ett enormt jobb å hjälpt os med mat och förberedning och städning av lokaler. Så jag är absolut inte bitter

• Sara o Per

Linda E okej, om ni var 50 - 60 pers som var iväg, ja då var det sniket.

• Fru Ängla

Miamaja, jag håller med dig. badankor för 14:- i bröllopspresent låter lite "snålt" - hur söta de än är...
    VISST det ÄR tanken som räknas men hallå! LIIIITE mer kan man väl ändå kosta på? kanske missförstår vi inlägget?

Jag greppar heller inte argumentet att om det är ett brudpar man inte känner så väl så får de ankor för 14 :-, känner man de bättre får de mer..
    OM man känner ett brudpar så lite att det känns helt OK att endast ge present för 14:-, så kanske man inte ska tacka ja till bröllopet?

Sen är det såklart en helt annan femma om man inte är bjuden/ alternativt väljer att inte gå på ett bröllop man är bjuden till då är det ju en helt annan grej att ge ankorna som en gullig gest! Tycker jag...

sen som nån sa här ovan, de som på olika sätt hjälper till med dukning, städ, mat, musik osv - de ger ju ofta det i present istället för annat!

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?