• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • Fröken Figo

Gåvorna jag får av min svärmor kan vara lite... annorlunda ibland. Ok, visst, jag har fått fina silversmycken ibland. Men i julklapp förra året fick jag en gammal avlagd nopprig och illaluktande svart kofta som är för liten!!! Själv hade jag inte ens gett bort den till välgörenhet, i bästa fall hade jag kanske använt den till skurtrasa...

M2b vågade nästan inte lämna över den.... det blev liksom "öhh..." Hon hade slagit in den med mitt inslagspapper (de bodde hos oss över julen men jag var inte där). Som tur var behövde jag inte se henne ansikte mot ansikte då! Hur gör man annars?? "Tack, vad fin den är!" ang en riktigt ranglig och hemsk stinkande trasa till tröja... Som jag inte får på mig, för trång över axlarna.

Jaja, jag har skrattat lite åt den i min enmsahet... hahahahhahahahahaha... Själv hade jag gått ut och köpt pärlsmycken åt henne, äkta fina pärlor. Men men... hahahahaha! Det är bara att skratta på egentligen...

• Limegrön

Det jag tycker är lite konstigt är att många som har råd att köpa lite finare presenter, oftast är de som är allra snålast...
    En fattig student utan studiemedel gav mer i bröllopspresent än ett par, där båda har hyfsad inkomst!

Jag själv har ett deltidsjobb med låg lön och min man studerar, men jag skulle inte kunna tänka mig att ge bort något i bröllopspresent för under 500 kr.

Till en ojämn födelsedag kanske jag inte lägger så mycket, men det beror förstås på hur "nära" personen är. Sen är det förstås olika från fall till fall. Ibland kanske man hittar något väldigt fint som man vet kommer att uppskattas, fast det inte var så dyrt.

Men fula handdukar, utgångna vikingline-biljetter, begagnade tröjor och gratispresenter från ellos.... ALDRIG!!!

• Fru Ängla

Fröken Figo, en illaluktande tröja, man tror inte att det är sant!!!
    Synd att inte din kille sa åt henne att hon lika gärna kunde låta bli att ge något...

• Hedebris

fortsätter lite med OT.

kommer ihåg en present jag fick när jag var 14. det var tre av mina nära kompisar hade gått ihop med en present. men dock var det bara den ena som hade varit och handlat.

när jag öppnade presenten kunde jag inte ens se vad det var!!

det var den konstigastevas jag någonsin sett.. och vas är ju verkligen det man önskar sig som 14åring.

en av mina kompisar som hade varit med och lagt pengar bad om ursäkt och bjöd mig på middag någradagar senare för att hon skämdes så mkt för presenten

• Fröken Figo

Fru ängla:

ja min kille har nog med bråk med sin mamma, jag tror inte han orkade ta upp detta också. Det fick liksom slinka igenom, jag tänker slänga tröjan hur som helst! Den luktar gammal inpyrd byrålåda (har legat ute på hennes landställe i säkert 7 år och använts för trädgårdsarbete eller nåt men vi bor i lägenhet o har ingen trädgård! så jag behöver den inte...)

hedebris:

en konstig vas som 14 åring! hahha, fast idag kanske man skulle bli överlycklig för en sån!

Det ska bli sååå kul att rapportera om ett år vad vi fick... Jag har ofta märkt att generositet och inkomst inte har nåt med varan att göra. De mest generösa är också de som fått "uppoffra" mest för presenten de ger. Konstigt det är.

Själv skulle jag aldrig ge nåt under 1000 från oss i bröllopspresent. Vi gav 1000 i pengar till en bröllopsresa till ett par vi knappt träffar o som vi inte gick på bröllopet hos. Det kanske var lite att ta i, men hellre det! På ett bröllop vi gick på i våras gav vi 1500 från oss två. Också lite mycket men som sagt, hellre för mkt än för lite.

• Hedebris

fröken vigo: vill du komma på mitt bröllop ;)

ang vasen.. så ja.. nu hade jag kanske uppskattat den. tycker dock fortfarande den är skum. sen tappade jag ner den för fönstret på mitt flickrum så den fick ett fritt fall på typ 5-6meter. dock gick bara ena hörnan av...

• Fru Ängla

Hedebris, tappade du eller "tappade" du den fula vasen

Fröken Figo, det var vädligt generöst att ge det ni gav, och säkert oerhört uppskattat av de som gifte sig!

Vi gav 1000 kr till bröllopsresa på bröllopet vi var på för 2 veckor sen (nära vänner), och 1 500 på det innan dess men då var det min syster som gifte sig. Men genrellt lägger vi nog snarare 500 - 700 särskilt till såna som vi inte umgås så jättemycket med!

(och lite spelar det ju in vad vi fick (av de som gifter sig) på vårt bröllop..)

• Hedebris

jag råkade putta till den när fönstret var öppet... och då menar jag råkade och inte "råkade" men jag blev inte jätteledsen..

• wife 2 be - been wife

Vi brukar lägga ca 500:-/ bröllop. Fast eftersom jag är ute och jagar i ganska god tid innan, brukar det oftast bli lite extra till. Man hittar nåt wow utöver det man tänkt. Dessutom är jag en sån person som gärna hjälper till och frågar om folk behöver hjälp med bröllop, kalas mm. Och det brukar vara väldigt uppskattat

• ipanemagirl

Nu ger jag min egen tråd lite utanförtråden-info:

Kom till att tänka på min 30-årsdag. Då skulle jag åka utomlands och inte ha någon fest. Men mina bästa vänner (ett par) hade fixat ett överaskningsparty som jag såklart blev jätteglad över. De hade lagat mat och hade vin och några av gästerna som kom hade med sig kakor till kaffet. I sammanlagd present fr ca 10-15 pers fick jag en popcornmaskin (a 350kr?) efetrsom jag älskar poppisar! Jag var jätteglad för alltihop, men efteråt började jag fundera ...ville inte fråga värdparet riktigt om de själva stått för fiolerna på kalaset eller om alla bidragit ekonomiskt till detta med.

Eftersom jag egentligen inte tänkt att fira var ju allt en bonus, men de närmaste hade ändå en present. En av de närmaste gav dock (sin 20:a till popkornmaskinen?) en pärm med kopierat material om jämställdhet, som hon tagit på sitt jobb.... Hm..

än idag kan jag va lite konfunderad över saken...

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?