• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • Skottdagen2008

Det där med att bara vara bjuden till vigseln känns lite trist. Jag hade nog tvekat innan jag gått alls. Jag förstår att många väljer att bara bjuda vissa till festen och resten till vigseln, men kul....not. Klä upp sig och så en massa grattis och lycka till och sedan hem när man precis kommer i feststämning?!

• Fru Ängla

jag har inget emot att "bara gå på vigsel" (om det inte är så att ALLA ANDRA är bjudna på festen utom jag) men jag undrar; finns det alltså dom som bjuder in enbart till vigseln via ett inbjudningskort??!! De gånger jag gått endast på vigsel har det mer varit "A och B ska gifta sig, KUL, jag tror jag ska gå till kyrkan och kolla..."

Jag tror knappast jag skulle gå dit finklädd, och jag skulle absolut inte ta med mig en present. De kan de väl inte räkna med? Däremot ett kort kanske..

• Fru Ängla

De där bruna handukarna för 35 spänn HAHAHA, och gratisgåvor från Haléns!!!!

Jag håller nog med Liinda där. tackar man ja till bröllopet kan man nog kosta på sig en present kring 200 per person i alla fall (trots att man har andra utlägg) - Brudparet lägger ju ut enormt mycket mer så då kanske man tillfälligt kan stryka nån annan utgift man har.

När det gäller det där med "andra utlägg" exempelvis resa, boende, kläder etc - man har ju alltid möjligheten att tacka nej till en inbjudan om det blir för dyrt!

Och det där med att man skulle lägga mindre än dessa 150- 200 på en present för att man inte känner brudparet så väl? Om man inte känner paret så väl varför går man på bröllopet?

Detta var bara mina tankar....

• maljor

Det där med att ge per person håller jag med om. När vi (jag och min man) ska ge något till hans föräldrar tillsammans med hans syskon delar vi det alltid på 4 - vi betalar alltså hälften MEN tex när min mans farbror fyllde 50 så skulle vi köpa present till honom tillsammans med hela min mans familj (totalt var vi 6 st) men då krävde hans j*vla morsa att vi 2 skulle stå för hälften så skulle de andra 4 (svärfar, svärmor och min mans 2 syskon) betala andra halvan. Det tyckte hon var rättvist eftersom hon tänkte lägga pengar istället för syskonen men då ville hon inte lägga mer än vad vi la TROTS att det handlade om hennes mans BROR!!!!

• Fru Ängla

Maljor, låter som ett litet konstigt resonemang av din svärmor.

VISST om nu hon lägger för (de yngre antar jag?) syskonen för att de inte har egen inkomst så blir kanske hennes inkomst ansträngd, men när det som sagt gäller hennes egen bror är det kanske inget att trassla om...

fast det där är ju förstås ett gränsland när jag tänker efter... Om min syster och jag går i hop om en present till min pappa räknar jag med att hon och jag delar lika fast hon har två barn och en man och jag ett barn och en man. jag menar ungarna är ju så små, vi kan ju inte börja dela upp det på 7 personer när de är under 10..

• maljor

Fru Ängla

Nja... systern är nästan i vår ålder även om hon är yngre men hon har 2 deltidsjobb och bodde hemma alldeles gratis och hade deras bil helt gratis (behövde inte ens tanka) medan vi levde på 1 lön (jag arbetslös) och sparade till bröllop.
    Jobbar man och har egna pengar tycker jag att man ska vara med och dela men inte när det är små barn som hos er.

Hon valde att lägga istället för dem just för att de har j-kligt gott ställt men då kan man inte kräva att vi ska lägga lika mycket.

Men men, numera köper vi inte tillsammans med min mans föräldrar.

• Fru Ängla

Maljor, mycket konstigt resonemnag av din svärmor tycker jag. Om de har det så gott ställt hade de ju kunnat betala allt då!!

Ja ibland är bästa lösningen helt enkelt att köpa själv...

• oss två

farmor brukar vara expert på att ge konstiga saker hon hittat på loppis... det jag skrattat mest åt är när hon gav min champangeglas, inget fel i sig, bara det att det var millenieglas, det står stort ocg tydligt 2000 på dessa...fick dom förra året... tack så mkt...eller som min m2b fick av henne, 2 jätte fula kycklingar, dessutom stod priset kvar under...5 kronor..men vadå...han fick ju 2..hela 10 kronor ju...

• bumse2

Den minst värdemässiga gåvan var endå från svärmor, en puss på kinden och ett grattis... och hela sängen full med strösocker och näskaffe. Sedan fick vi en present av svärfar som inte heller kostade ett enda öre( han har det jättedåligt ställt), han filmade nämligen hela vigseln men de var bland det bästa vi kunde få, filmen är helt ovärdelig.

OT
    Måste bara tillägga att jag har världens konstigaste svärmor, hon tänker inte ens komma på kalas när hennes son fyller år om två veckor för hon har misann fyllt år (noveber 06)och ingen av oss kom, vi hade talat om i god tid att vi inte kunde komma då vi arbetade till 21.00 den dagen ( en tisdag) men min man ringde och gratulerade och vi skickade en present och hon sa då att hon förstod ( hon bor nämligen 15 mil ifrån oss. Den svärmodern har jag fått för mina synder!!!

• 071023 2

Hellre ingen present än en massa fula prylar som man ändå inte vill ha i sitt hem. Virkade dukar, porslinskatter o dyligt kommer man bara inte med som present till ett bröllop.

så "det är tanken som räknas" funkar inte på ett bröllop.

Tycker jag.

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?