• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • Danielaa

Haha, har alltid lika kul åt denna tråden... bara en liten kommentar om Lina K´s inlägg om hur man delar... e man ett par + en till så delar man väl ALLTID på tre oavsett hur mycke/lite man tjänar? Jag å min m2b delar alltid så att vi betalar en del var oavsett! Skulle skämmas annars...!

• bijo010

Min svärmor efterskänkte mig och min man ett lån i julklapp. Det lustiga var att det så kallade "lånet" var pengar som maken hade fått två år tidigare. Året efter till jul fick vi fyra stycken kylskåpsmagneter som hon köpt på IKEA. Inget fel på fantasin ialla fall.

• Fröken Figo

Bijo:

Låter precis som min svärmor!! Min m2b har investerat en herrans massa pengar i ett familjehus. Och nu när svärmor funderar på att sälja huset har hon sagt att han KANSKE kan få några tusen tillbaka... Grrrr... vadå, han kan väl få sin investering tillbaka minst, och värdeökningen efter 8 år, tycker jag... Men nej, hon är "snäll" och ger honom lite grann... Kan tilläggas att vi planerar bröllop (hon har inte nämnt bidrag till det), vi måste köpa lägenhet snart och inreda det, och svärmor har allting redan: stort hus, sommarställe osv... så vi skulle behöva den där investeringen mer än hon behöver den. Och m2b är enda barnet.

Jaja, familjen är alltid värst. M2b bara accepterar ALLT!!

• Fröken Figo

Kanske ska förtydliga att vi klarar oss bra, det är inte så att vi "behöver" investeringen han gjort MEN han fick ändå uppoffra mkt under de år han betalade renoveringar på familjehuset. Jag tycker det vore schysst om han kunde få tillbaka de pengarna nu när vi ska starta allting i livet: bostad, bröllop, möbler osv. Så som jag ser det har han "rätt" till de pengarna eftersom de också har bidragit till att hon kan sälja huset dyrare...

Ooops, det blev extremt OT men men... Bra att gnälla av sig här på BT! Vilken terapi!!

• Skottdagen2008

Fröken Figo:
    När det gäller investringar i andras hus måste man skriva avtal på att man vill ha tillbaka det man investerat i huset vid en ev. försäljning annars kan man räkna sdet osm att man gett pengaran och kan då helelr inget förvänta sig tillbaka rent rättsligt.

Sedan kan man i och för sig tycka att hon är bra snål som VET om att nin m2b hjälp henne att ens bo där och självklart gett honom vad han förtjänade.

• EPB

Jaha försök då slå följande:

Av ett par fick vi fyra stycken olikfärgade espressokoppar från typ fynd-lådan på varuhuset...
    Av tre stycken hade de lagt ihop till ett presentkort på 700...
    Av en dam fick sex stycken alla olikfärgade polska snapsglas och en kvarting sprit....
    Av en annan en nicaraguansk jordbävningsvarnare...

Ett råd från en nygift: öppna aldrig presenterna inför gästerna, ditt leende har aldrig varit mer konstlat och du har aldrig svettats så mycket... Nej vi önskade inget av detta, ja vi hade en rik och varierande lista att välja på som låg på nätet...

• also

EEEeeeeehhhhhh.....
    En nicaraguansk jordbävningsvarnare?!?!? Que????
    Är ni hundra på att ni inte ville ha just en sån? *Skrattar massor*

EPB skrev 2007-10-23 12:32:55 följande:
    Jaha försök då slå följande:Av ett par fick vi fyra stycken olikfärgade espressokoppar från typ fynd-lådan på varuhuset...Av tre stycken hade de lagt ihop till ett presentkort på 700...Av en dam fick sex stycken alla olikfärgade polska snapsglas och en kvarting sprit....Av en annan en nicaraguansk jordbävningsvarnare...Ett råd från en nygift: öppna aldrig presenterna inför gästerna, ditt leende har aldrig varit mer konstlat och du har aldrig svettats så mycket... Nej vi önskade inget av detta, ja vi hade en rik och varierande lista att välja på som låg på nätet...
  • oss två

Vi öppnade inte presenterna inför gästerna dels för det att man kan behöva god min å le även om man undrar vad 17 man fått...nu var det ju inte så farligt för oss, men å så skönt att.. ändå inte öppna dom då..vi öppna våra dagen eftet tillsammans med våra föräldrar..

Men..nu e d ju sniktråd detta..
    Lite sur på mina svärföräldrar, då jag fyllde år för inte så länge sen, bjöd upp dom på mat å fika å så, men de kunde inte komme eftersom svärmor var sjuk...sa hon... Men present det har uteblivit..va säkert därför de inte kom..slapp de ju köpa nått...då blir det ju så jag inte vill köpa till dom när de fyller..men det skulle ju aldrig min man gå med på..Inte för att jag kanske bryr mig jätte mkt, men mina föräldrar har alltid från första början när jag å min man blev tillsammans behandlat honom som om han vore deras son, de skulle aldrig låta hans födelsedag gå förbi utan present och abslout inte utan kort.
    Jag fick ett mail där det stod grattis, inte ens ett kort kunde de skicka...

• also

Jag hoppas innerligt att vi inte har några paket att öppna, vi kommer inte att önska oss något alls. Vi har allt vi behöver och mer därtill.

• Skottdagen2008

när mina vänner fyller jämnt brukar vi köpa en present på runt 500 kr.

jag och min m2b firade ihop våra 30-års födelsedagar ihop och fick pengar att göra något kul för ihop. Den totala summan låg på 600 kr som då blir delat på 2 dvs 300 kr per person och den summan hade 4 st delat på dvs 75 kr fick jag av samma vän som jag handlar för runt 500 kr till. jag vet inte riktigt, jag kanske är känslig, men ska jag sedan då köpa något för 75 kr till nästa vän som var med och delade på denna gigantiska summa?
    nä, jag gör ju inte det, skulle skämmas ögonen ur mig om jag sedan ska försöka förklara det med att det var ju det jag fick av dig.

• Simsan78

Sara o Per skrev 2007-09-12 08:53:44 följande:

Jag hänger på OT grejen, min farmor har gett mig lakan varje år i julklapp sen jag var 7 år gammal. Vilken 7 åring önskar sig lakan????
    Hahaha, är bara tvungen att berätta att det var just vad min son gjorde när han var 7. Av mormor och morfar önskade han sig ett lakan i julklapp... Och GULT skulle det vara!
  • Simsan78

Tror dessutom att det var samma år som jag fick en bok för typ 12 åringar av min far. Jag var 25 år och hade två egna barn, känns så skönt när man vet att föräldrarna känner en...

• hannis83

på tal om snåla presenter, förra julen fick min m2b en advetsljusstake från lidl i julklapp av sin syrra! haha, vem f*n ger bort julpynt i julklapp? det är ju som att ge bort tre kilo kokta ägg efter påsk! till sin 30-åriga bror dessutom!

det var dessutom det enda han fick i julklapp från sin familj (själv hade han köpt presenter till sina päron, sina syskon + deras barn, 12 personer allt som allt) usch, jag blev faktiskt rikigt arg!

nä...en fin present behöver inte vara dyr, däremot är det ju trevligt med en tanke bakom!

• Zozo

Öh.. njae, jag har bade gett och fatt julpynt i julklapp faktiskt. Det är ju inte som ägg, som inte haller sig till nästa ar heller. Fast jag har bara gett det till folk som uttryckligen önskat sig det a andra sidan..

• Skottdagen2008

Jag fick 150 kr i blomstercheckar av mina föräldrar när jag fyllde år och kände mig dum när jag skulle berätta för dem vad jag fick av svärisarna. Jo, de har lite skilda ekonomier, men ibland skäms jag att berätta för präonen vad jag fick från svärisarna.

Nu har min päron sagt att "Vi skippar väl julklapparna iår?". Vad ska jag säga, aldrig för det är en tradition och familjen får de viktigaste julklapparna av mig i alla fall. Jag skulle aldrig kunna INTE ge en present åt mina föräldrar och syskon, men tydligen ser de inte likadant på sin dotter. Känns lite trist. Ska jag säga det till dem? Vete tusan om jag törs.

• Humlanekerö

Shit vad knäppa saker en del ger bort..o som sagt,det måste inte vara en DYR gåva,men en tanke eller en KUL grej då istället för nån halvsjaskig plastig eller HELT onödig grej..

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?