• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • Fru Ängla

Ipanemagirl, helt säkert tror jag att de måste ha bidragit till maten och drickat. Annars verkar det ju lite småskumt att "bara" ge ca 20 kr till en present när nån fyller 30.

Eller också kanske de tyckte de räckte, då du själv inte bjudit in till nåt kalas? beror väl lite på hur vännerna är och hur de "agerar" i vanliga fall när det gäller festr/presenter...

• Zix

Men kära ni, ser ni inte det absurda i att beklaga er över värdet på PRESENTER, något som människor FRIVILLIGT GER er.

Om ni verkligen, verkligen förväntar er gåvor på minst 500kr/person så skriv det på inbjudan. "Ni är bjudna på bröllop OM ni ger oss en present à 500kr+".

Är det bara jag som tycker att en gåva är en gåva och inte ett utbyte av prylar av lika värde?

Efter en del diskussioner har vi i min familj avvecklat det där med julklappar då det inte kan ses som en frivillig gåva utan som ett måste och då förlorar handligen sitt värde.

Om någon av mina vänner/syskon skulle hjälpa mig med bröllopsförberedelserna så skulle jag aldrig vänta mig att även få en present av dem!

Och att säga "men vi har ju lagt så mycket pengar på bröllopet så de borde ge dyrare presenter" är ju helt sjukt, det är väl inte deras fel att ni har lagt ut en massa pengar, det är väl ert egna val?

Vi kommer inte att lägga mer pengar på vårt bröllop än vi känner att vi har råd med. Inte heller kommer vi att förvänta oss en enda gåva, än mindre en gåva av ett minimivärde!

Och jag hade blivit överlycklig om någon planterat träd i Himalaya eller skänkt pengar till ett barnhem. Jag har redan alla de materiella ting jag behöver och skulle INTE vilja ha serviser, termosar och annat skräp. Hade dock mottagit det artigt =)

• Limegrön

Jag tycker inte det absurda ligger i HUR MYCKET gåvan är värd, utan VAD folk ger. Jag menar - kom igen - begagnade saker och presentkort som gått ut...
    Jag tycker inte heller att folk i denna tråd beklagar sig särskilt mycket, de försöker bara se det roliga i det hela...
    Det är nog ingen i denna tråd som har nämnt presenterna i "dålig mening" till den som gett gåvan!
    Jag blev hur glad som helst över att så många kom till bröllopet - DET var den bästa av alla presenter. Men sen är det förstås kul att få en present som visar att någon "tänkt till" eller ansträngt sig lite. Man kan bli överlycklig över ett par handgjorda saker, som kanske inte varit så dyra i materialkostnad, men det är ju tanken och besväret som räknas!
    Sen tycker jag att så´na här trådar har ett stort underhållningsvärde

• Zix

Limegrön, jag håller med om underhållningsvärdet på den här tråden, har trots allt läst alla sidorna. Och visst, jag hade oxå reagerat om jag fått gamla begagnade saker. Men det är rätt många här på tråden som blivit uppriktigt besvikna när de fått gåvor vars värde understigit det de förväntat sig och det är det som jag tycker är så hemskt. Likaså finns det de som använder sina utgifter som en ursäkt för att kunna förvänta sig dyra gåvor.

Jag har oxå fått konstiga presenter, tex har jag sen jag var typ 7 år gammal fått underkläder av en gammal släktigt varje jul och det är inte kul att få svarta spetstrosor när man bara är 9 år, men jag har aldrig ansett mig ha rätt till någon julklapp av henne till att börja med och därför inte haft nån rätt att sura över det.

Fortsätt gärna skriva om era konstiga presenter här på tråden, det är kul läsning, men tänk efter en extra gång innan ni förväntar er saker av folk som de inte är skyldiga er! =)

• Äntligen dax!

Jag är/blev inte vare sig otacksam eller besviken över några av våra presenter, då vi faktiskt önskade bort presenter...

Den här tråden tolkade jag från början egentligen som en förfrågan om vad det minsta man fick på sitt bröllop var... :P Inte liksom det "sämsta" nödvändigtvis...
    Så jag skrev ner våra minsta gåvor, därmed inte sagt att vi var missnöjda med några av dem :)

(Även om jag faktiskt inte riktigt vet vad jag ska göra med träd i himalaya? Hellre den summan till tex barncancerfonden eller rädda barnen för min skull, men det var ju inte mitt val att göra...)

• FruDarzi

Nu när vi gifte oss så var det minsta vi fick av någon 500:-....

När min bror gifte sig för 2 år sedan så köpte jag ett fint broderi av ett brudpar där man skulle brodera in namn o kyrka o så.....den kostade inte så mycket men all tid jag la ner på att brodera är värt mycket mycket mer.....det blev en fin stor tavla som nu hänger på deras vägg....

• Novemberbrud2007

Min syster fick som gåva utan någon speciellt tillfälle men ändå...sånt här ger man bara bort...

Ska bara påminna om att min mormor INTE är dement eller så

Min syster fick ett par lila spetstrosor. Syster blev änna förvånad och undrade varför hon kommit på detta??? Då säger mormor:
    "Jag hittade dom ute, det var en BH också men den var trasi"
    "Va?"
    "Men de var fina och jag har allt tvättat upp dom sördö"
    "Mmm, men man kan inte ta hem sånt och ge bort"
    "???"

• Liinda_e

*asg*
    den var nog värst hitills!!!!!!

• Fru Ängla

Zix, vi har väl alla rätt att tycka olika? utan att behöva anklagas för att beklaga oss och vara "sjuka"??
    Vi har svarat på frågan som ställdes från början i den här underhållande tråden och sen haft åsikter om lite till...
    Vi är väl i vår fulla rätt till det, precis som du tycker dig ha rätt att klaga på (vissa av) oss som skrivit i tråden.

JAG är inte fixerad vid presenter, glömmer ofta bort födelsedagar och "förväntar" mig inte presenter när jag fyller själv. Tycker dessutom att det är rena hysterin kring jul, när småungar sliter upp det ena paketet efter det andra utan att reflektera över vad de fått eller på julens innebörd.

MEN jag är uppfostrad till att ha med mig present när jag är bortbjuden, vare sig det är bröllop, födelsedagsfest eller middag etc. Och ger alltid bort något som jag tror att den/de önskar sig, vare sig det är pengar till resa eller nåt annat. Och det jag ger bort kommer aldrig innefatta saker så som badankor a´la 14 kr, använda tröjor eller kryssningsbiljetter som redan förfallit!

FÖR mig funkar det nämligen utmärkt att både sponsra ett kinesiskt barn i en SOS-by, skicka julklappar till fattiga familjer i Estland och ge bort en tusenlapp i bröllopspresent till några som står mig nära och önskat pengar till en bröllopsresa!

OCH självklart är det gåvor i sig från de som hjälper till på bröllopet etc - en oerhört värdefull gåva!

• Fru Ängla

ja jösses, lila spetstrosor som var begagnade, härligt...
    Tur att de var tvättade i alla fall

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?