• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • 2003 09 06
    Liinda_e skrev 2007-09-17 23:01:03 följande:
    retade mej bara på en sak i ditt inlägg2003 09 06 skrev 2007-09-17 22:55:11 följande:[citat]oj jag blir nästan rädd vad folk förväntar sig i gåva.att någon vill komma på ens bröllop är det viktigaste o sen är det upp till gästen om den vill ge något i bröllopsgåva.tycker inte man kan förvänta sig lite mer eller dyrare saker bara för att man själv vill eller för att det är ett dyrt bröllop. tycker absolut inte man kan förvänta sig gåvor om man låter gäster betala sitt kuvert/del av kuvert eller om man har betaltjänster så som betalbar mm.det ska inte kosta gästen mycket att gå på bröllop. gästen kommer ju för att man blir BJUDEN o bjuden betyder ju att brudparet vill ha just de människorna med på sin stora dag o då får man ju bjuda. det står ingen stans att gästen ska både betala för sig själv nämligen det där med betalbar...att om man har det så ska det räknas som typ en tjänst????men gästerna väljer väll själva om dom vill dricka lr inte?lr jag kanske inteförstog alls hur du menade....men jag tolka som att...nä ni har ju betal bar och jag MÅSTE supa för 500 spänn nu och därför får ni ingen present!
    oj jag skrev nog lite konstigt vad gäller betalbar. vad jag menade var om man ska betala 500 per kuvert OCH betalbar så kostar det massvis att gå på bröllop. jag har varit på bröllop med betalbar. den ända drickan som ingick var ett glas dricka till maten samt kaffe till tårtan. om man då ska köpa alkohol/läsk/saft mm till hela familjen med under kvällen samt betala 500 per person så hade det i vårt fall hamnat på över 2000 kr bara för att gå. och då tycker jag inte man ska förvänta sig någon gåva för 2000 kr bara för att vara med på bröllopet är gåva nog.

sen är jag helt emot att man tar betalt av sina gäster men det är en helt annan tråd o inget vi behöver ta här.
  • nennesjuttioåtta

jag blir irriterad på att folk är så dåliga att tacka!
    Vi var 2 par som gav bort en korg med viner, ett för 1-årsdagen, 2-årsdagen,, 5-årsdagen, 10-årsdagen och 20-årsdagen, tillsammans med lapp på vad vinet hette, vad det smakade och vad det passade till. Till det hade jag gjort en kokbok med rätter som rekommenderades till (allt från systembolaget), vi hade lagt snören runt halsen med lapparna och lackat och allt. En present som vi själva hade velat ha och hellre behållt, köpt en brödrost och ett kort från OK... Men trots att vi träffat paret och tackat för bröllopet och allt, har de inte ens sagt tack utan "ja, det var trevligt". Men de önskade sig kontanter, och precis som någon skrev ovan - Fy faaaan vad tråkigt att ge bort kontanter för jag vet att de bara hade köpt fil och tvättmedel för pengarna (å, nej, de är inte fattiga det minsta) för de ville inte ens åka på bröllopsresa. Ni får säga vad ni vill men ett kuvert med några hundralappar i känns inget kul att ge bort. Dock har vi gjort det en gång, dock växlade till det lands valuta som de skulle åka till samt en guidebok om stället. Lite tanke bakom får man väl ha eller är man ond då?

• nennesjuttioåtta

alltså jag tyckte att presenten var så bra att jag hellre velat behålla den själv, de var ju självklart värda den!

• Liinda_e

hur lyckades du hitta ett bra vin som håller sej bra i 20 år?

• nennesjuttioåtta

portvin!

Men vi köpte ett i Frankrike nu till oss själva som, enligt vingåden, skulle vara som bäst om 20 år. Ett Bordeauxvin.

• Liinda_e

aha....
    hur ska ni förvara det fäör att det ska hålla sej och inte dö?

• Stålhandske
    Liinda_e skrev 2007-09-18 09:20:39 följande:
    aha....hur ska ni förvara det fäör att det ska hålla sej och inte dö?
    Eh?
  • Liinda_e

Stålhandske skrev 2007-09-18 09:29:53 följande:

Eh?
    om man inte förvarar ett vin på bra sätt i rätt grader speciellt under så lång tid som 20 år så "dör" vinet ...det smakar skit.rent ut sagt en del ser det som en delikatess...men njaaa jag vet inte
    rätt svårt att hitta fina viner att lagra så länge tycker jag som dessutom håller sej topptrim
  • Fru Ängla

2003 - 09 - 06
    VEM har pratat om att betala en kuvertavgift för att gå på bröllop? Ingen i den här tråden i alla fall innan du...
    Jag är inte helt säker på om jag ens skulle gå på ett bröllop med avgift, men framför allt skulle jag ju då inte ge present.
    Sen förstår jag inte ditt resonemang, det är inte "snålt" att ge en present för runt 50-lappen men däremot är det sniket av brudparet att inte bjuda på all dricka? Eller missförstår jag?

På vårt bröllop bjöd vi på ALLT och jag skäms inte det minsta för att säga att jag skulle bli mycket besviken om jag fick två badankor eller handdukar för en 100-lapp. Det absolut viktigaste är att alla man vill ska komma, kommer och delar ens underbara dag, och det ÄR i första hand tanken som räknas men vadför tanke ligger bakom några (nya och fräscha) handdukar från IKEA eller dylikt?

Och sen tror jag faktiskt inte att det är nån här i tråden som skulle komma på tanken att tycka att det är "snålt" om nån ger ett fint album med personlig inskription. Låter som en fin och genomtänkt present. jag förstår inte varför du tycker att den var billig dessutom...

• Fru Ängla

Nennesjuttioåtta, det var en jättefin present som ni gav, verkligen! Det har vi också gjort flera gånger (dock har vi inte hittat ett 20 år gammalt vin eller gjort en fin kockbok som ni gjorde) och det har varit uppskattat. I detta fall har det varit brudpar som inte skrivit presentlista eller önskat pengar.

har ni inte fått ett tackkort efter bröllopet? Eller var det nyligen de gifte sig? Tycker det låter jättekonstigt om de inte skulle tacka för att de inte "gillade" presenten om jag ska vara ärlig. Däremot är det inget som säger att de måste tacka er på något sätt innan tackkortet kommer. (tackkort kan i bland dröja upp till ett år men oftast inom första halvåret efter bröllopet). Det kan va möjligt att de glömt bort vad just ni gett och behöver kolla i sina anteckningar inför tackkortsskrivandet.

Och sen, som du kan läsa i tråden, finns det ju så många olika preferenser när det gäller presenter, kanske är de besvikna för att de inte fick pengar men det är otacksamt att visa det inför de som gav presenten i så fall.

Vad många inte vet eller glömt bort är att det faktiskt är gästerna som i första hand ska tacka, helst skriftligen, för senast till brudparet (eller värdparet om det är en annan fest) inom x antal dagar efter festen. Eftersom brudparet bjudit till fest. Oavsett om man lämnat present eller ej.

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?