• NicoFina

Ska man skämmas för att man vill...

lägga mycket pengar på sitt bröllop?
    Det känns lite som det här inne.
    Jag har en ganska stor budjet och det känns lite som om jag inte törs berätta vad den ligger på pgr av alla komentarer man kan få här inne.

Har nu planerat mitt bröllop i snart i 6 månader och det är 10 månader kvar innan bröllopet ska vara.
    Vill att våran dag ska bli helt perfekt, vill inte behöva tänka på pengar.
    Är det någon annan som känner som mig?

• Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...
  • Liinda_e

jag är precis som zozo....jag flyttade hemifrån när jag var 15-16 och klarade mej själv (med mammas stora stöd oxå såklart)
    jag har ordnat jobb,utbildning och resor själv....
    jag kan själv!

men utan mammas stöd och vänskap och goda råd skulle det förståss varit jobbigare

• Zozo

Hmmm.. vad jag menade att fa fram vara tt detta var det idealiska för mig och att det för mig inte berodde pa föräldrarnas ekonomiska sits. Blev kanske inte sa klart och tydligt som jag ville!

• Fröken Figo

Jag förstår vad ni menar Zozo och Liinda. Jag flyttade hemifrån när jag var 16 (ångrar det lite nu, det var för tidigt) och jag bor utomlands just nu.

Jag är också väldigt mycket "kan själv" och "fixar själv". Mina föräldrar stöttar mig (ekonomiskt och moraliskt) men jag är den som driver igenom alla planer och alla grejer jag åtar mig. Egentligen skulle jag kunna ta det lugnare och glida mer i livet, men det är inte min stil.

I början hade m2b och jag tänkt betala hela bröllopet själva, bara "för att". Men sen insåg jag att min pappa skulle bli ledsen av det och inte fatta varför. I min familj har det alltid varit så att vi hjälper varan, framförallt pappa då som har väldigt mkt pengar. Att vägra låta honom betala skulle bara såra honom. Han tar det väldigt emotionellt och snackar hela tiden om att han ska "gifta bort sin dotter" så om jag skar ur honom ur bröllopsbilden skulle han bli förkrossad. Nu står ju jag för planeringen men han ringer ändå en massa och frågar om vi inte vill ha det och det och det. Och hur vi har tänkt det och det.

Så mycket hänger nog också på traditioner i familjen. I min familj har vi alltig gett varandra mkt pengar och stöd och tid till den som behöver. De äldre syskonen har alltid hjälpt de yngre med studier. Alla kånkar som fan när nån flyttar. Och pappa sponsrar allas "projekt" om det nu är resor runt jorden, utbildningar eller bröllop... Men jag tycker ändå inte att jag känner mig osjälvständig som tur är. Tyvärr träffar jag bara min familj några gånger per år numer eftersom vi inte bor i samma land...

• Joji

Jag tror också det har med föräldrarnas ekonomi att göra. Mina föräldrar känner att de vill hjälpa sina barn - att det är det som de slitit för. MEN, om jag visste att de fick offra något för att kunna hjälpa mig så vore läget ett annat. Nu är det inte så. Det gör det lättare att ta emot hjälp, även om jag kan få skuldkänslor ändå. Har det inbyggt i mig.

Jag skulle ALDRIG be mina föräldrar om pengar. Däremot har jag fått kämpa för att kunna ta emot hjälp, och inte vägra bara för att jag ska känna mig självständig. Det går att kombinera! Jag har också genomgått min utbildning, skaffat mina jobb, går på vidareutbildning osv. Är en stark självständig kvinna, ändå.

Sedan så är jag väldigt snål, eller som jag föredrar att säga - ekonomisk!

Det beror kanske på hur föräldrarna "är" också? Någon skrev att om de tog emot hjälp skulle de får höra det hela livet... Min kompis föräldrar är sådana, mina är absolut inte sådana...

• Liinda_e

okej säger detta rakt ut nu......

är det en klassfråga?????
    jag hoppas nästan det...jag hoppas att ingen med föräldrar som tjänar 8-14 tusen p/p låter dom betala ens brölopp ala 40-200 tusen.....
    lr hoppas och hoppas men det är mer oförståeligt för mej än att föräldar med mycket gott ställt betalar sina barns bröllop just för att dom kan....
    inte ska väll föärldrarna behöva spara och snåla och ta av sina livs besparingar för att sponsra sina barns bröllop....

lr

OBS!!!!!!! kom i håg att denna disskusion är INTE till för att racka ner på ngn!!!!
    jag bara undrar hur det funkar när jag läser om alla som får betalt och tar emot pengar.....

• Fröken Figo

Joji: ja det är såååå sant!! M2b´s mamma är sån!! Jag skulle aldrig vilja ta emot pengar av henne för det får man höra i åratal sen. Dessutom skulle hon kräva en massa rättigheter i planeringen bara för att hon gått in med några tusenlappar...

Så igår föreslog jag att m2b´s föräldrar sponsrar smekmånaden ist och mina föräldrar står för bröllopet (och vi själva).

Min pappa pratar aldrig om hur mkt han gett oss... Han är skild från min mamma men hjälper henne ändå jättemkt så att hon ska kunna ha den livsstil hon vill och det nämner han aldrig. Han är riktigt generös och så älskar han stora fester så det här bröllopet blir jättekul för honom. Att ta ifrån honom en del i det skulle jag aldrig kunna göra...

Men som sagt, hade sponsringen gått ut över hans egna behov hade jag aldrig tagit emot pengarna, då hade vi anpassat oss efter vår egen budget. Det känns bättre att VI uppoffrar saker och ting i ett år än att nån annan gör det... Det är ju vår dag. Men nu behöver inte pappa uppoffra nåt alls så då känns det roligare. Vi har en jättestor budget nu men vi kommer lägga de största pengarna på våra gäster!! Så att alla ska kunna komma utan att bekymra sig över boendekostnader och transporter osv. Våra vänner är ju unga och många har barn eller pluggar så det känns rätt. Vi kommer inte lägga pengarna på en massa överdåd som ändå inte är vår stil, det blir ett fint lantligt bröllop med guldkant men inget vräkigt. Så att ta emot pengar från min pappa och lägga det på att skämma bort våra gäster känns faktiskt jättebra...

• Fröken Figo

Liinda

Jag förstod inte. Vad menar du med "är det en klassfråga"?

Menar du: är det en klassfråga huruvida det är ok att föräldrar betalar barnens bröllop eller inte?

• Liinda_e

nej jag menar klassfråga som i att vilken ekonomi föräldarna har om dom är låginkomsttagare lr höginkomsttagare.....

inte bara ekonomi...... utan är det folk som bor i djursholm lr rinkeby....
    (för att dra en tydlig linje)

är det föräldrar som är bönder på en liten gård lr mäklare....

klassfråga helt enkelt....

(sen finns det ju andra klassfrågor än pengar ...en fattig kan ha mer klass än en rik ...men det är en annan fråga)

• Fröken Figo

Liinda, jag är nog lite trög men jag förstår inte vad du menar. Menar du låginkomsttagare vs höginkomsttagare i förhållande till betalning av bröllop? Eller bara i största allmänhet... Du får ursäkta, jag har inte hunnit dricka kaffe än...

• Liinda_e

en klassfråga ...inget konstigt.....
    överklass ...medelklass...underklass....

Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...