• NicoFina

Ska man skämmas för att man vill...

lägga mycket pengar på sitt bröllop?
    Det känns lite som det här inne.
    Jag har en ganska stor budjet och det känns lite som om jag inte törs berätta vad den ligger på pgr av alla komentarer man kan få här inne.

Har nu planerat mitt bröllop i snart i 6 månader och det är 10 månader kvar innan bröllopet ska vara.
    Vill att våran dag ska bli helt perfekt, vill inte behöva tänka på pengar.
    Är det någon annan som känner som mig?

• Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...
  • Liinda_e

en nyfiken fråga....
    jag skulle ALDRIG ens kunna låta mina föräldrar betala för mej....jag är faktist så pass vuxen att jag gifter mej och kan stå för mina egna finanser....skulle aldrig kunna drömma om att mamma lr pappa ska betala för mej lika lite som jag kan tänka mej mormor betala för mammma om hon skulle gifta sej....
    lr farfar betala för pappa....det är ju vuxna människor precis som jag och bröllopet är ju ngt jag själv valt att ha därför finansierar jag det själv....

Nu kan jag ju tänka mej att det skulle vara ganska skönt om ngn betalade för mittmallt dyrare bröllop (även om det för mej skulle kännas fel)

iaf ni som får era bröllop betalda.....känner ni inte er lite smått osjälvständiga?
    jag skulle känna mej som 15 igen....

Detta var alltså INTE en dömmande fråga utan bara av ren nyfikenhet och jag hoppas att ingen tar illa upp....

• Joji

Liinda_e jag kan förstå din fråga. I mitt fall kan jag tänka att det inte får mig att känna mig osjälvständig i dagens läge. Jag har jobbat mycket med det, just att känna sig självständig och veta vem jag är som vuxen.

Min pappa har beskrivit hur han känner väldigt bra - Som barn var han och hans familj urfattiga, men han har arbetat sig upp. Han känner att han har arbetat jättehårt för att hans barn ska få det bra, och om han kan hjälpa oss så vill han göra det.

Sedan så vet han ju hur fantastiskt tacksam jag blir, han vet att jag inte förväntar mig det eller tar det för givet. Om han vill hjälpa mig så kan jag ta emot det, för att jag också vet att det gör honom lycklig. Det får mig inte att känna mig osjälvständig, snarare så vet jag inte vart jag ska ta vägen av tacksamhet. Om jag får möjlighet att betala för mina barns bröllop senare i livet så vill jag göra det.

Så hur man känner inför detta kan nog påverkas av många faktorer.

• Joji

Tar förresten inte alls illa upp, tycker det är bra att man kan diskutera sådana här saker!

• Fejs

Jag vet inte om jag skulle ta emot pengar. Jag skulle nog känna skuldkänslor (inegn har det bra ställt) och dels skulle jag få höra det hela livet ut...

• icra

Jag skulle lätt kunna ta emot pengar men nu har vi ingen som erbjudit sig så vi betalar allt själva. Är för övrigt riktigt imponerad av er som skriver egna löften, själv är jag för feg, rädd för att bryta ihop etc. :(

• Fröken Figo

Liinda:

Det känns helt ok för mig. Jag har ju mitt liv ändå, bor utomlands och har min utbildning som jag grejade helt själv och jag är verkligen inte osjälvsändig. Tvärtom faktiskt. Men det är kul att pappa vill betala för då behöver vi inte tänka på pengar över huvudtaget. Skulle m2b o jag stå för allt själva skulle vi behöva vara lite mer försiktiga, men det är bara skönt att slippa tänka på budget!

Tycker det är en bra sak att diskutera... Men svar nej: jag känner mig inte osjälvständig alls.

• Fröken Figo

En bra grej är att jag får bestämma allt själv och m2b så klart. Om min pappa "tagit över" planeringen hade det kännts fel och då hade jag hellre gjort det med egen budget. Men nu har pappa gett mig helt fria tyglar så det är ingen risk att det blir "hans bröllop".

• Liinda_e

ytterligare ett disskusions underlag som inte är riktat negativtr lr dömmande mot ngn

Men ni som tycker det är ok att föräldrar betalar bröllopet är det okej att dom betalar eran lägenhet,hus ,50 års fest utbildning,jorden runt resa, skilsmässa, osv
    förstår ni hur jag menar?
    vet inte om det kommer fram rätt.....
    Jag känner personligen att mina föräldrar är mina absoluta hedersgäster på mitt bröllop min mamma är en av mina bästa vänner men min ekonomi har dom inte ett smack med att göra....
    Jag reder mej själv,betalat min utbildning kontant själv,kommer köpa min bostad själv utan lilla päronen som borgonär osv....
    Varför skulle dom betala mitt bröllop?
    i min värld känns det jätte konstigt.....
    därför jag tar upp det....
    intresant då att se hur andra tänker...

hoppas fortfarande att ingen tar illa upp då jag inser att det kan vara lite känsligt ämne

• oss två

Jag anser att mina föräldrar gärna får hjälpa till om de vill.
    Vi har det fruktansvört dåligt ställt, men ändå kunat spara ihop så vi kan ha bröllop, anledningen till att de skjuter till med pengar är för att de vill att vi ska kunna få dagen så bra som möjligt.
    De hjälpte oss även när vi skulle köpa bil, för de tyckte vi skulle kunna köpa en lite finare bil än en i 10000 kr klassen.
    Visst kan det kännas lite dumt ibland kanske, men samtidigt så tar jag tacksamt emot det när de vill.

• Duchess

Hoppar in i tråden, eftersom jag tycker att ämnet är intressant

Min mor och hennes man lånade ut ca halva bröllopsbudgeten till oss, och vi fick också en del pengar som gåva. (Planen var från början att ta ett banklån). Deras åsikt var att vi förr eller senare kommer att ärva dem - varför då inte dela med sig av pengarna redan nu, när de faktiskt behövs?

Min mormor dog för ett halvår sedan, och i samma veva sålde min mor sitt hus. Hon säger själv att hon aldrig haft så mycket pengar som nu, när arvet från mormor och pengarna från husförsäljningen kommer samtidigt. Det hon vill göra är att redan nu förmedla delar av arvet till mig och min bror. Jag kan faktiskt inte komma på någon bra orsak till att säga nej...

Svar på tråden Ska man skämmas för att man vill...