• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • Pumpkin

Det är jättebra med frågor, på det sättet måste ju dels vi moderatorer och BT själva tänka till också och kanske komma med nya formuleringar osv

DetOrdnarSig skrev 2007-11-13 09:16:29 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 09:08:57 följande: Tack! Jag försöker inte alls vara svår eller "sätta dit er" på något sätt utan jag undrar verkligen eftersom för mig var det fasen så att utan Kina-klänningstråden och de där länkarna hade jag sannolikt inte haft något bröllopsdatum bokat idag, så för mig var det de ultimata tipsen.
  • Communityansvarig

Ursäkta om jag varit otydlig. Så här är det sett ur ett övergripande pespektiv

Reklampolicyn gäller endast reklam och marknadsföring, men den är tvingande och gäller på hela Bröllopstorget. Den ska inte drabba vanliga medlemmar som bara vill tipsa enligt de regler som finns (inte i trådstart etc.) länkförbudet gäller just sådana länkar där det finns ett ekonomiskt intresse bakom, andra länkar är även i fortsättningen OK.

Vi sköter upprätthållningen genom vårt rapportsystem. Det är varje medlems ansvar att anmäla sådant man tycker är ett regelbrott på samma sätt är det vårt ansvar att sköta om att sådana ärenden handläggs enligt gällande regler och policys.

När vi talar om syftet är det utfrån vår bedömning av en medlems syfte. Denna bedömning är objektiv i så måtto att den vilar på den fakta som finns tillgänglig här på BT och genom den övriga info som ger sig till känna i länkar eller som presenteras för oss. Känner man sig orättvist behandlad kan man överklaga handläggningen för en andra bedömning. Vi kommer inte bedriva någon hetsjakt, men vi löser de ärenden som komme rtill vår kännsdom.

Jag ska nyansera reklampolicyn så att detta framgår tydligare. Tack för alla kloka synpunkter

• Pumpkin

Då ska vi se, här kommer en liten sammanfattning av svar på de frågor som ställts här. Hojta om jag glömt nånting (DetOrdnarSig - jag håller på att kolla upp din fråga!).

Länkar till externa hemsidor och bloggar som är ICKE vinstdrivande är OK, både på presentationen och på länksidan. Tänk efter en extra gång – ”Kan det här tolkas som reklam? Kan jag/någon i min omedelbara närhet på något sätt tjäna på att lägga ut det här?” – och länka sedan. Straffavgift får BT ta ut, men gör det helst inte utan bara i allvarliga fall. Men alla bör vara medvetna och införstådda om att det kan ske. Policyn gäller reklam, är det inte reklam så rör det egentligen inte denna policy. Vi utgår från anmälda ärenden och när ett ärende anmäls utgår vi från policys och regler i varje specifikt fall. Vi jagar inte problemen (men även vi anmäler naturligtvis, om vi ser något som är reklam/inte tillåtet av andra skäl) utan det är alla medlemmars ansvar att anmäla sådant som kan anses vara reklam, stötande eller på annat sätt olämpligt. 

Johan kommer att förtydliga reklampolicyn och Ickaflicas tips om ”upphovsrättsrutan” tas vidare.

/Moderator

• Communityansvarig

Och där tänkte jag stava rätt...

• Pumpkin

Äsch, det där blev ju inte så bra. Och Johan hann före med en del Nå, det här kanske blir lättare att läsa:

Länkar till externa hemsidor och bloggar som är ICKE vinstdrivande är OK, både på presentationen och på länksidan. Tänk efter en extra gång – ”Kan det här tolkas som reklam? Kan jag/någon i min omedelbara närhet på något sätt tjäna på att lägga ut det här?” – och länka sedan.

Straffavgift får BT ta ut, men gör det helst inte utan bara i allvarliga fall. Men alla bör vara medvetna och införstådda om att det kan ske.

Policyn gäller reklam, är det inte reklam så rör det egentligen inte denna policy. Vi utgår från anmälda ärenden och när ett ärende anmäls utgår vi från policys och regler i varje specifikt fall. Vi jagar inte problemen (men även vi anmäler naturligtvis, om vi ser något som är reklam/inte tillåtet av andra skäl) utan det är alla medlemmars ansvar att anmäla sådant som kan anses vara reklam, stötande eller på annat sätt olämpligt.

Johan kommer att förtydliga reklampolicyn och Ickaflicas tips om ”upphovsrättsrutan” tas vidare.

• MissLovely

Straffavgift??? Har ni lagen vid er sida när ni gör detta?

Om ni har det i så fall är nog er skyldighet att nämna det i reglerna

• Pumpkin

Ja. Och det står redan om straffavgift i reglerna, och man får väl då som ny (eller gammal som tittar igenom reglerna för första/andra/tredje gången) utgå från att BT vet att de får och inte får göra.

MissLovely skrev 2007-11-13 11:05:36 följande:
    Straffavgift??? Har ni lagen vid er sida när ni gör detta?Om ni har det i så fall är nog er skyldighet att nämna det i reglerna
  • MissLovely

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 11:06:56 följande:

Ja. Och det står redan om straffavgift i reglerna, och man får väl då som ny (eller gammal som tittar igenom reglerna för första/andra/tredje gången) utgå från att BT vet att de får och inte får göra.
    Har jag nämnt att BT inte vet vad de gör??

Ursäkt mig att man inte ens får ställa en fråga här!! Otrevlig behöver du inte va!!
  • MissLovely

Den frågan va till Johan o inte till dig föresten. O jag frågade eftersom du sa att det är bättre att han svarar på det eftersom du me e osäker på en del saker.

• Pumpkin

Det var inte alls meningen att vara otrevlig, jag ville bara gardera mig när jag skrev nya och sedan gamla inom parentes. Jag ber om ursäkt om jag lät hård.

Svaret om straffavgift är från Johan, det är allt i sammanfattningen jag skrev

MissLovely skrev 2007-11-13 11:08:05 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 11:06:56 följande: Har jag nämnt att BT inte vet vad de gör??Ursäkt mig att man inte ens får ställa en fråga här!! Otrevlig behöver du inte va!!
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.