• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • Pumpkin

Ja, det är så jag tolkat de regler som lagts fram också. Kan självklart kolla med Johan vart gränsen går dock!

pallasathena skrev 2007-11-14 16:01:38 följande:
    Så här tänker jag: Det kanske blir jävigt om du hänvisar till någon som du känner personligen, för då vet man kanske inte om du hänvisar till henne för att hon är din vän eller för att hon är bäst?
  • MissLovely

Eller så hänvisar jag för att någon frågar vart gör ni er uppsättning i Jönköping?

Så alla andra ska få länka men inte jag endast för att frisören är en kompis till mig.

• Ms K

Jag har en teoretisk fråga ang. denna formulering om Reklamförbud på presentationssida, presentationsbild och signatur:

"? Att nämna titel eller yrke om det på något sätt kan hänföras till bröllop eller bröllopsrelaterade ämnen."

Hur är det tex med präster? Får de ha sitt yrke i sitt nick eller skriva om det på sin medlemssida?

frågar bara av ren nyfikenhet

• Pumpkin

Som sagt, jag har vidarebefordrat din undran (och min) till Johan och återkommer med svar när jag fått det

MissLovely skrev 2007-11-14 16:13:48 följande:
    Eller så hänvisar jag för att någon frågar vart gör ni er uppsättning i Jönköping?Så alla andra ska få länka men inte jag endast för att frisören är en kompis till mig.
  • MissLovely

Jättebra. Är lite nyfiken av mej. Detta var dock bara ett exempel

• Pumpkin

Jättebra fråga! Det är faktiskt nånting som diskuteras på redaktionen nu, då ju präster sitter med värdefull kunskap som kanske kan vara svår för envar att inneha. Dessutom tjänar de ju egentligen inga pengar på sin "reklam" som företag gör.

Men som sagt, det diskuteras i skrivande stund!

Ms K skrev 2007-11-14 16:14:13 följande:
    Jag har en teoretisk fråga ang. denna formulering om Reklamförbud på presentationssida, presentationsbild och signatur:"– Att nämna titel eller yrke om det på något sätt kan hänföras till bröllop eller bröllopsrelaterade ämnen."Hur är det tex med präster? Får de ha sitt yrke i sitt nick eller skriva om det på sin medlemssida? frågar bara av ren nyfikenhet
  • Pumpkin

Jag är också nyfiken och det är en bra fråga

MissLovely skrev 2007-11-14 16:15:55 följande:
    Jättebra. Är lite nyfiken av mej. Detta var dock bara ett exempel
  • Ms K

Tack för supersnabba svaret pumpkin! Tänkte också att det kanske blir ett litet special case

• Pumpkin
    MissLovely (och ni andra):

Såhär säger Johan om att tipsa om närståendes verksamhet:

Man kan se det så här att tipsen ska inte tyngas av egen vinning för då kanske det inte är några bra tips. Det handlar om att tipset ska vara oberoende för annars är det inte tips utan bara reklam och marknadsföring.

Man kan ju tycka att det skulle räcka med att man inte vann något på det ekonomiskt, men på ett sätt urholkar det kvalitén på communityn som social mötesplats om man alltid måste misstro tipsen och kolla hur hållbart det är själv, det är ju mer behagligt om man kan lita på folk direkt.

Alltså är det inte lämpligt att tipsa om kompisens/sambons/syrrans/kusinens verksamhet då det inte är oberoende, dvs det (kan i alla fall) tyngs av en viss "favorisering" om man så säger.
  • Kjell Präst

Hehe... Nej, jag tjänar definitivt inga pengar på att ställa upp och svara på kyrkliga frågor från blivande brudpar. Och eftersom jag inte uppger mitt riktiga namn så kan jag ju heller inte anlitas för vigslar - och OM jag ändå på något magiskt sätt skulle anlitas för vigslar så skulle jag aldrig ta betalt för det eftersom det inte är tillåtet.

• 080513 2

Ställer min fråga igen:

Om någon inboxar mig eller skriver i min gästbok och ber om min hemsidesadress, vad är det som gäller då? Får jag skriva tillbaka med hänvisningar till hemsidan, eller räknas det också som reklam?

Tacksam för svar.

• a02270

Kjell Präst skrev 2007-11-16 11:14:32 följande:

Hehe... Nej, jag tjänar definitivt inga pengar på att ställa upp och svara på kyrkliga frågor från blivande brudpar. Och eftersom jag inte uppger mitt riktiga namn så kan jag ju heller inte anlitas för vigslar - och OM jag ändå på något magiskt sätt skulle anlitas för vigslar så skulle jag aldrig ta betalt för det eftersom det inte är tillåtet.
    En fråga där, det fanns väl nån präst som hade eget företag? Hur tillämpar man reglerna då?
  • 080513 2

*puffar* lite då jag väntar fortfarande på svar!

• Pumpkin

Sugarbaker: Johan hänvisar till det bakomliggande syftet och därmed är det alltså inte OK eftersom du då "måste" göra reklam för ditt företag.

Det var ungefär det svaret jag fick, vill du ha ett utförligare/tydligare svar föreslår jag att du mailar Johan

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.