• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • Pumpkin

Det där låter väldigt konstigt tycker jag, tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla upp hur just det ärendet såg ut.

Låter i mina öron som att det har gått lite för fort vid en anmälan, för enligt vad du skriver så var det helt klart ett tips du lämnade!

26maj2007 skrev 2007-11-13 20:21:08 följande:
    jag gav tips om ett företag som vi hade kontakt med i samband med vårt bröllop. känner inte personen har bara träffat personen iför bröllopet och på vår dag. alltså allt som allt 3 gånger och kommer aldrig att träffa personen igen alltås igen egen vinning. ändå fick jag en varning för reklamHur ska man formulera sig om man ger tips? vill ju inte riskera att bli avstängd.
  • Pumpkin

Nej, oavsett om man har annons här eller inte så är forumet, presentationen och alla dess undersidor stängda för reklam.

Toppen att du kommer med tips och råd utan att göra reklam för ditt företag

Sugarbaker skrev 2007-11-13 20:55:44 följande:
    Jag har varit utomlands i en vecka nu, och har några frågor angående dessa nya regler.Jag är leverantör inom bröllopsbranschen och har, varje år, ändå sedan BT startades, köpt min annons här. Trots att jag betalar 2 795:- (ex moms) per år, får jag inte, på min presentation, länka till min hemsida eller lägga upp några bilder på mina alster?Jag besöker BT ungefär varannan vecka, som hastigast, och försöker svara på några frågor anående det jag jobbar med. Jag har aldrig nämnat, och skulle aldrig nämna mitt företag eller länka till mitt företag i en tråd. Tacksam för snabb svar.
  • Fejs

Jaha, vart ska jag då skriva vad det föreställer?

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 21:54:32 följande:

Tanken är nog att du ska skriva in fotografens namn där, någon annan ruta finns ju inte. Ska dubbelkolla med Johan!
  • 080513 2

En fråga till då.

Om någon inboxar mig eller skriver i min gästbok och ber om min hemsidesadress, vad är det som gäller då? Får jag skriva tillbaka med hänvisningar till hemsidan, eller räknas det också som reklam?

Tacksam för svar.

• Pumpkin

Jag ska som sagt kolla det här med Johan, men jag tror att det är tänkt att man ska skriva både beskrivning och ägare/fotograf i samma ruta.

Förhoppningsvis blir det som Ickaflicka föreslog tidigare i tråden, med en speciell ruta för upphovsrätten. 

Fejs skrev 2007-11-14 06:24:56 följande:
    Jaha, vart ska jag då skriva vad det föreställer?Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 21:54:32 följande:
  • Pumpkin

Hmm, nu blev jag lite osäker. Ska kolla med Johan för säkerhets skull vad som gäller i såna fall.

Sugarbaker skrev 2007-11-14 06:53:49 följande:
    En fråga till då.Om någon inboxar mig eller skriver i min gästbok och ber om min hemsidesadress, vad är det som gäller då? Får jag skriva tillbaka med hänvisningar till hemsidan, eller räknas det också som reklam?Tacksam för svar.
  • Limegrön

OOOOJJJJJ! Min router kraschade, så jag har inte haft någon internetuppkoppling sedan jag startade denna tråd. Vilket kaos jag startade...
    Jag tycker att reglerna har blivit krångligare nu, det kräver att man tänker sig för innan man svarar på ett inlägg, verkar det som.

Efter att jag läst igenom hela tråden verkar det som om man nu får lägga in en länk till en extern hemsida, om man inte tjänar något på den själv? Får man alltså lägga den länken BÅDE på den egna hemsidan och i foruminlägg? Jag uppfattade det nämligen så att ALLA länkar fr o m nu är förbjudna!??

Och sen ska man inte heller få lägga in e-postadresser i en tråd?
    Alla som ber att man ska mejla recept osv då? Det får man alltså inte längre? Så då måste man skriva in receptet på sin hemsida OCH uppge upphovsmannen till receptet??? Jag är FÖRVIRRAD!

• snofsan

Men man har juh en länk sida oxå men den får man ha då elle?

eller blir ja varnad om ja lägger ut såna med?

• Pumpkin

Det man ska tänka på är att reklampolicyn gäller reklam, är det inte reklam så gäller inte reklampolicyn.

Således är det alltså inte otillåtet att länka, så länge man inte har något ekonomiskt intresse i företaget/tjänsten man länkar till.

Man får heller inte lägga ut sin e-postadress i reklamsyfte, ej heller be andra att lägga ut sina e-postadresser. Lättaste sättet att lösa det här är väl att istället inboxa den/de som uttrycklingen vill ha ett speciellt tips?

Limegrön skrev 2007-11-14 10:30:00 följande:
    OOOOJJJJJ! Min router kraschade, så jag har inte haft någon internetuppkoppling sedan jag startade denna tråd. Vilket kaos jag startade...Jag tycker att reglerna har blivit krångligare nu, det kräver att man tänker sig för innan man svarar på ett inlägg, verkar det som. Efter att jag läst igenom hela tråden verkar det som om man nu får lägga in en länk till en extern hemsida, om man inte tjänar något på den själv? Får man alltså lägga den länken BÅDE på den egna hemsidan och i foruminlägg? Jag uppfattade det nämligen så att ALLA länkar fr o m nu är förbjudna!??Och sen ska man inte heller få lägga in e-postadresser i en tråd?Alla som ber att man ska mejla recept osv då? Det får man alltså inte längre? Så då måste man skriva in receptet på sin hemsida OCH uppge upphovsmannen till receptet??? Jag är FÖRVIRRAD!
  • Pumpkin

Återigen: Reklam är otillåtet, är det inte reklam så är det OK. Tänk alltså efter innan du lägger ut länkar - "Kan jag/någon i min närhet tjäna på det här?". Om svaret är nej så är det rimligtvis OK att lägga ut länken.

snofsan skrev 2007-11-14 10:36:16 följande:
    Men man har juh en länk sida oxå men den får man ha då elle?eller blir ja varnad om ja lägger ut såna med?
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.