• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • lilltjejan

då tror ja att ja hänger med...

• Pumpkin

Så bra!

Och som sagt, vi är inte ute efter att jaga er vanliga medlemmar som är här av rent privata intressen, syftet är att komma åt "gratisåkarna" och att rensa forumet så mycket som möjligt från reklam. Tänk efter före så blir det jättebra ska du se

lilltjejan skrev 2007-11-13 13:16:12 följande:
    då tror ja att ja hänger med...
  • Communityansvarig

Reglerna har reviderats något ja, men se till syftet bakom. Reklampolicyn gäller reklam och på så sätt är den absolut.

Om vi avgör att en medlems syfte med sin närvaro är att tjäna pengar och göra reklam ja då får medlemmen ifråga helt enkelt välja om den ska ändra beteende eller lämna BT.

Och om vi blir uppmärksammade på en medlem som gör reklam, så ligger det i medlemmens intresse att bevisa sin oberoende ställning i frågan.

Vi är inte ute efter att leta fram problem som jag tidigare sagt, men vi kommer alltså att debitera enn straffavgift om vi märker att man utnyttjar våra systemresurser upprepade gånger i ekonomiskt syfte. Men det är ingenting som ska drabba vanliga medlemmar där uppsåtet bara var just att tipsa

• Frostvarg

Lycka till att driva in straffavgift. finns ingen laggrund för en sådan. det är lite som om jag skulle utfärda parkeringsböter om någon ställer sig på min tomt. helt omöjligt. jag kan anmäla till polisen men deras resurser är begränsade. tror att ni har noll chans att utfärda straffavgifter

• anna 2008

Jag är inte jurist men om man när man registrerar sig förbinder man sig i de allmänna villkoren till att inte använda BT i strid med dess regler och då accepterar man alltså ett avtalsvillkor om att en s.k. "straffavgift" tas ut. BT borde väl därför kunna följa avtalet om det bryts och alltså ta ut sin avgift. Det handlar väl inte om böter i egentlig bemärkelse utan om ett helt vanligt avtalsbrott från användarens sida och det finns väl inget som hindrar att en avgift utgår då, eller?

• Frostvarg

Straffavgift.

Jag betvivlar starkt era möjligheter att utfärda någon straffavgift i praktiken. Straffavgift kan man utfärda om man säljer en vara eller tjänst och inte får betalt för den. då har man rätt att lägga på påminnelseavgift och straffränta och slutligen driva ärendet till kronofogde. Böter får bara utfärdas av de företag som har myndighets tillåtelse att utfärda det. gäller främst parkeringsbolag.

Eftersom ni driver en site som är gratis för medlemarna så säljer ni ingen tjänst och då faller första alternativet. tillåtelse av myndighet tror jag inte ni har så den faller med.

Era möjligheter är att 1. ta bort alla inlägg som betraktas som reklam så fort ni ser dom och 2. avsluta medlemsskap för de personer som inte följer era regler. eller 3. göra om hela siten till en betalsite då gäller andra regler.

Jag kritiserar inte era försök att stoppa reklamen för där håller jag med er utan jag kritiserar era metoder.

Visst skulle ni kunna polisanmäla reklam som spam men polis och åklagare lägger regelmässigt ner de anmälningarna med motiveringen, brott kan inte styrkas/brist på bevis/spaningsuppslag saknas.

Kan bara önska er lycka till då jag själv drivit flera forumsiter och inte fått någon av dom fria från oönskad reklam.

Conny.

• Fejs

Jo jag får upp bildbeskrivning men där skriver jag ju inte in fotografens namn heller utan vad det är för nått.
    SUCK!!! Fan att det ska bli så jävla krångligt helt plätsligt. Hatar det här!

• 26maj2007

jag gav tips om ett företag som vi hade kontakt med i samband med vårt bröllop. känner inte personen har bara träffat personen iför bröllopet och på vår dag. alltså allt som allt 3 gånger och kommer aldrig att träffa personen igen alltås igen egen vinning.

ändå fick jag en varning för reklam

Hur ska man formulera sig om man ger tips? vill ju inte riskera att bli avstängd.

• 080513 2

Jag har varit utomlands i en vecka nu, och har några frågor angående dessa nya regler.

Jag är leverantör inom bröllopsbranschen och har, varje år, ändå sedan BT startades, köpt min annons här. Trots att jag betalar 2 795:- (ex moms) per år, får jag inte, på min presentation, länka till min hemsida eller lägga upp några bilder på mina alster?

Jag besöker BT ungefär varannan vecka, som hastigast, och försöker svara på några frågor anående det jag jobbar med. Jag har aldrig nämnat, och skulle aldrig nämna mitt företag eller länka till mitt företag i en tråd.

Tacksam för snabb svar.

• Pumpkin

Tanken är nog att du ska skriva in fotografens namn där, någon annan ruta finns ju inte. Ska dubbelkolla med Johan!

Fejs skrev 2007-11-13 19:41:03 följande:
    Jo jag får upp bildbeskrivning men där skriver jag ju inte in fotografens namn heller utan vad det är för nått.SUCK!!! Fan att det ska bli så jävla krångligt helt plätsligt. Hatar det här!
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.