Brudar i Lund - sommaren 2008 del 4
fröken planera
menskopp är som en liten kopp i medicinskt silikon som man för upp... samlar upp mensen, sen sköljer man bara ur den o sätter upp den igen...
kan låta ofräscht visst... det tyckte jag oxå innan jag satte mig in det och började tänka på hur jä..la ofräscht det är m tamponger o bindor. Binda är ju det värsta... urk
Fördelen m menskopp är att det inte påverkar slemhinnorna, torkar inte ut, som tamponger gör, du kan sätta in den i förebyggande syfte när du vet att mensen kan komma när som helst, den sliter som sagt inte på slidväggarna (vilket jä..la ord) och den är miljövänlig för du behöver inte köpa bindor eller tamponger igen, någonsin...
den kan sitta inne i upp till 12 timmar, den läcker inte och du kan sova med den, du slipper allt ofräscht kladd och du kan inte få någon sjukdom av den som av tamponger
Och den har en livslängd på 10 år... så räkna ut hur mkt pengar du tjänar
VAd slänger man ut på tamponger och bindor under tio år... Det är 120 menstillfällen! Jag gör av med ca 1,5 paket tamponger på en mensperiod (är ju 16 tamponger i ett paket) och det blir ca 50 kr så 50 ggr 120 = 6.000 kr och så bindor, låt säga ett halvt paket per mens typ 20 spänn x 120 = 2.400
alltså drygt 8.000
En menskopp kostar mellan 250 och 290 kr!
Så det är en rätt så sjysst grej tycker jag
Lovar att rapportera... har ju inte haft mens ännu så jag kunnat prova den, men har testat den och den kändes inte ett smack, var lätt att sätta in och satt som en smäck...
sitter fast m vakuum, men är små hål upptill i kanten så att man lätt får bort vakuumet när den ska ut, man får klämma till lite på den för att det ska släppa... men man behöver aldrig vara rädd för att den ska glida ut av sig själv