• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • nennesjuttioåtta

Hej Lappis och tack! Ja ghar inte så mycket att tillägga i den här tråden (heller) men jag läser gärna och gottas åt era resor och tips på vin och drinkar.
    Igår blev det fänkålssoppa med kallrökt lax och ett glas Stürz Riesling Kabinette. Till efterrätt pannkakor och rårörda jordgubbar med fläderblomstouch. Det är lite roligare att laga mat när maken är hemma (han har ju lite idéer också, till skillnad mot mig - vadå? Glass är väl en maträtt???)

• Tooticki
    nennesjuttioåtta skrev 2008-07-04 11:01:39 följande:
    Igår blev det fänkålssoppa med kallrökt lax och ett glas Stürz Riesling Kabinette. Till efterrätt pannkakor och rårörda jordgubbar med fläderblomstouch.
    Gud vad gott!
  • nennesjuttioåtta

Tooticki och anne
    jo, det skulle vara praktiskt med en mindre systemkamera, den här har vi lånat på obestämd framtid (av en kompis, tillika fotograf, som hävdar att han inte vill ha den tillbaka då han har nyare, himla snällt!) Det blir väl nästa investering men vi är lite lata eftersom vi har kameror som funkar redan. Men det kanske blir en tills vi ska till New York i höst! ixusen börjar bli sliten....

• nennesjuttioåtta
    Tooticki skrev 2008-07-04 11:04:11 följande:
    Gud vad gott!
    jaaaaaahhhhh det var det också! Fänkålssoppan är så enkel att göra och passar så bra med laxen som man strimlar och toppar med. Från Arla. Jordgubbarna var min mans kulinariska insats, värmde dem med socker och hällde på koncentrerad fläderblomssaft och lät det svalna.
  • Tooticki
    nennesjuttioåtta skrev 2008-07-04 11:08:42 följande:
    jaaaaaahhhhh det var det också! Fänkålssoppan är så enkel att göra och passar så bra med laxen som man strimlar och toppar med. Från Arla. Jordgubbarna var min mans kulinariska insats, värmde dem med socker och hällde på koncentrerad fläderblomssaft och lät det svalna.
    Finns receptet på arlas hemsida? Älskar soppa!
  • nennesjuttioåtta

men tänk på att använda buljong utan glutamat och riktig grädde och créme fraiche, så slipper du förtjockningsmedel (förutom det naturliga fettbyggande, moahahaha) och annat konstigt.

• Mikabella

Shit vad jobbigt det är att man har hoppat på en sånhär tråd när man går på Detox! Grrr...Ni läskas!!!

• Tooticki
    nennesjuttioåtta skrev 2008-07-04 11:13:27 följande:
    men tänk på att använda buljong utan glutamat och riktig grädde och créme fraiche, så slipper du förtjockningsmedel (förutom det naturliga fettbyggande, moahahaha) och annat konstigt.
    [/citat]

Tack!
    Mikabella skrev 2008-07-04 11:18:25 följande:
    [citat]
    Shit vad jobbigt det är att man har hoppat på en sånhär tråd när man går på Detox! Grrr...Ni läskas!!!
    Äsch, du behöver inte det puddingen! Vräk i dig bara, så som du tränar skulle du kunna leva på mjölkchoklad och grädde
    Fick du mitt mail förresten?
Svar på tråden Upp och ned, hit och dit