Upp och ned, hit och dit
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.
hbgbrud - vi har bokat alla hotell (4 st) för Portugal och nej vi bor inte lyxigt men gärna fint och bekvämt . Det har kommit med åldern för förut dög det gott och väl med ett tak på ett hostel i Athen eller en park på Korfu.
Det där med att besöka township vet jag att det var några som hade gjort när jag var inne och läste på om SA. Lite delade meningar har jag för mig men mestadels positivt.
Skriver som en kratta - att ligga och sova under bar himmel på ett tak i Athen ska det ju vara.
Aaaahh, ännu mer att läsa ikapp - gött!
Lappis - jag tar tillbaka det där med platån - iaf delvis När jag var på väg uppför Avenyn innan i eftermiddags & gick förbi Park Aveny Café så satt det ett par & kalasade på precis det
Men håller med att det känns mer "medelhavsigt" eller Bretagne/Normandie än svenskt
Jösses, vad folk det var på stan förresten - inte så konstigt iofs - Partille Cup (handboll för tusentals ungdomar från hela världen) samt Bruce Springsteen på Ullevi ikväll & imorgon.
Telis - ska maila SA-filen! Om inte idag, så iaf under helgen!
Hbg-brud, vad KUL att SA närmar sig!! Vart ska ni bo i Swellendam? Vi bodde ju i närheten av Swellendam (lite mot Robertson till) & där hade vi vårt livs bästa hotell- & serviceupplevelse ngnsin. Aldrig varit med om ngt liknande, mannen & jag drömmer om det fortfarande Sen var det ju en extra bonus att mannen friade där med!!
Ang Township-tours, så var vi på det med en egen privat guide i Soweto & jag tyckte det var suveränt. Helt klart en av resans höjdpunkter. Lärde mig så enormt mkt om SA, landets historia, apartheid, näringsliv, gruvorna osv osv under de timmarna vi hade med honom. Inte bara lyxlivet, utan se det andra med.
MEN, ett ganska stort MEN just nu - har läst på flera ställen den senaste tiden att de avråder från att åka på township-turer för att det är så oroligt för tillfället. Det är ju en massa flyktingar från Zimbabwe som flytt från Mugabe & flera har blivit dödade av fattiga sydafrikaner. Så just nu kanske det tyvärr inte är ngn bra idé.
Nu ska vi iväg på AW - så jag får fortsätta senare. Ha det gott så länge!
Hmm, den där kameraväskan måste jag kolla upp...
anne på grönkulla skrev 2008-07-04 19:05:22 följande:
Jo, det är ju det jag inser... hmm, habegär? Vad är det?
Kamera är ju ett måste på resan! Vi brukar vara duktiga på att faktiskt släpa runt på våra Canon EOS 5D (tycker det är en jättebra allround kamera) och alla olika objektiven (dom är det tunga dock). Har lite olika lösningar för transport. Mest praktiskt är nog en stor ryggsäck med olika fack för alla objektiven ibland en mindre väska om man inte tar med allt. Men vi har faktiskt just köpt en G9 också för att ha en liten behändig kamera när man inte orkar ta med den stora. Dom kompletterar varandra bra!
Fast dom vill alltid öppna väskan och kolla alla linser i säkerhetskontrollen på flyget.
Brukar inte vara särskilt nervös på resan med kameran. Man lämnar den givetvis inte var som helst men den är till för att användas och försäkrad.
Var och kollade på finepixen - kompaktkameran jag fått rekommenderad som jag nämnde förut. Den är nog toppen!
MEN jag är inte övertygad om kompaktkamerans förträfflighet i största allmänhet - storleken är den enda riktiga fördel jag ser. Ni som reser med kompaktkamera - vad fotar ni? Vad blir bra och inte bra? För mig känns det som en partykamera att ta kompiskort med... och det är sällan det jag är ute efter. Men storleken talar för den i många sammanhang.
Det jag gillar med systemkameran är att det går att leka med ljusinställningar och andra manuella inställningar, att den kan ta hur detaljerade eller hur vidvinkliga bilder som helst, att i stort sett allt blir galet bra.
Sen gillar jag inte riktigt att man håller kameran ifrån sig och tittar på en skärm när man klickar - jag gillar känslan av att hålla upp kameran och titta in i den när jag fotar. Det kanske är en vanesak?
Sorry om jag kapar tråden lite, men foto och resande hänger mycket tätt ihop i mitt liv.
Anne - vi fotar allt vi ser ! Jag menar höghus i Hong Kong, poolbilder, människor, nattljus, blommor, detaljer men självfallet även vänner. Lite går det att leka med den, G9:an, men sjävfallet inte alls så fullt ut som med en systemkamera.
Som sagt, maken var sugen på en systemkamera och kanske blir det en i framtiden men just nu så funkar denna aldeles utmärkt och följer med oss nästan vart vi än går.
Hej mina vänner. Ojoj vad helgen har gått fort! Hippade min blivade svägerska igår o dagen bara svichade förbi! fantastiskt väder! Hur är det med er? Haft en bra helg? Något gott nytt vin som korgats öpp och kan tipsas om kansek? Någon smarrig dessert eller blev maten i lördag såååå god att ni bara måste dela med er av receptet kanske?!
Kramar!