• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Lapinette

Ahhh på tal om den där potatisen så åt vi en jättegod rätt nere i hamnen, till höger bort (ja, du förstår när du står i hamnen). Har för mig att den låg precis efter en kinesisk restaurang. I allafall, åt där en slags gryta där allt var kokt i papper som de hade knytit ihop. Var supergott men jäkligt mastigt. Åt det två gånger under den veckan vi var där.

• Ab fab

Min grekiska favorit är stora vita bönor i en sötsyrlig tomatsås. Mums va gott. Kommer inte ihåg vad man kallade det

• Tooticki

Ab fab skrev 2008-07-07 13:47:40 följande:

Min grekiska favorit är stora vita bönor i en sötsyrlig tomatsås. Mums va gott. Kommer inte ihåg vad man kallade det
    Det brukar jag göra hemma. Köper stora vita bönor från Saltå kvarn, kokar dem så länge som står på paketen. Strax innan de är klara häller man av vattnet och gör en tomatsås på krossade tomater, massa vitlök och örtkryddor. I med bönorna så får de koka med några minuter, lägg i en skål och servera ljumna. Kan förvaras flera dagar i kylen och plockas fram som tillbehör till maten när som helst. Ibland när jag har ork så skållar jag tomater och gör en "riktig" tomatsås.
  • Ab fab

lite vinäger o socker i såsen? Jag kommer ihåg att såsen var lite krämig

• Telemarkgrrl

Lappis, min man är måttligt förtjust i skidåkning tyvärr och planen är att jag ska lura iväg honom på tvåveckors skidsemester till USA/Kanada i vår. OM det ska lyckas så kan jag nog glömma att få med honom över jul/nyår.

Fast det är klart, om jag kunde locka med att han skulle få sitta framför öppna spisen och läsa hela veckan på Vieille Ferme i Serre Chevalier så ...

• Telemarkgrrl

Tooticki, det låter ju jättegott! Jag kan inte begripa att jag aldrig sett det när jag har varit i Grekland.

• Telemarkgrrl

Lappis igen, var det kött i grytan? Potatis, grönsaker? Ska se om jag hittar både stället och rätten, om ni åt det två gånger på en vecka så måste det ju ha varit riktigt gott!

• Tooticki

Ab fab skrev 2008-07-07 13:56:10 följande:

lite vinäger o socker i såsen? Jag kommer ihåg att såsen var lite krämig
    Just det, balsamico ska det vara i. Använder alltid socker i tomatsås för att mildra tomatsmaken lite.
  • Lapinette

Har för mig att den innehöll samtliga ingredienser + ost! Först åt maken och sen tog vi den båda två igen. Supergott och lite annorlunda.

Men Telis då kan vi ju låta våra män sitta framför brasan på Vieille Ferme i Serre Chevalier och så kan vi åka utför !

• Lapinette

Fast två veckor till US/Kanada låter inte helt fel! Min man skulle aldrig hänga med på det om det inte fanns något annat att göra där också. Han tycker skidåkning i typ 3 dagar är ok. Annars helt perfekt att åka den 27 december pga att inga semesterdagar ryker fast man får en vecka i ett förhoppningsvis snöigt och vackert alplandskap. Då kan vi ju både åka till Californien på en vin och roadtrip samt Bordeaux nästa år !

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit