• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Piggelin1

Mmmm, vad sugen på grekisk mat jag blev nu då
    Men måste fråga en sak (skyller på att jag bara varit i Grekland en gång...) - vad är taramosalata?? *nyfiken i en strut*

Lappis - om vi skulle hänga med till alperna, då skulle jag joina maken din vid brasan

Japp Telis - MiniCoopern blev kvar! VW Lupon snurrar däremot numera runt i östra Gbg ngnstans, en tjej runt 30 som köpte den som sin första bil! Värdig arvtagare, eftersom det även var min första! Så nu spanar jag direkt efter om det är "min" bil, så fort jag ser en blå Lupo på stan
    Tack för ditt mail förresten - lång & mysig läsning, svar kommer!

Lappis igen - klart att ni ska planera in Bordeaux, Alsace & Champagne nästa år! Fast om ni ska ta alla samtidigt får ni nog köra en flerveckorstur i STOR bil, så att ni får hem allt till Sthlm!

Ab Fab - det slog mig precis att en god vän till min syster bor i dina trakter & hon är mkt riktigt jurist

Vad trist med regn i Sthlm - här var det kanonfint hela fm, men nu är det dessvärre lite mulet. Hoppas vi slipper regnet! Annars brukar det ju vara tvärtom - Sthlm har väl fler soltimmar per år än Gbg om jag inte missminner mig

• Ab fab

taramosalata- jag tror att det är någon form av kaviarröra om jag inte minns fel. Jag har bott i Grekland men det är så länge sedan att det är preskiberat

Nu kom jag på något som var kanongott- en kall sås gjort på kall potatis, vitlök o olivolja. Man fick den till kokt fisk, men kommer inte ihåg vad den hette

• Lapinette

Ab fab - tell us more! Har du bott i Grekland.

• Tooticki
    Lapinette skrev 2008-07-07 15:59:58 följande:
    Ab fab - tell us more! Har du bott i Grekland.
    Ja, berätta!
  • Ab fab

jag har ett charterförflutet så jag jobbade en säsong i Grekland bl a . Tyvärr inte så charmerade utan på Kos

• anne på grönkulla

Hmm favoritresor? Jag nämner nog några resmål istället. Kairo och Istanbul på delad förstaplats i min värld. Dem både älskar jag och återvänder gärna till.

• E11a

Sitter och funderar på om nästa resa ska gå till Patagonien. Var det inte någon som varit där? Inte så blodigt stor tidsskillnad tror jag. 3 timmar till London på våran vinter. Ju äldre jag blir ju "latare" blir jag med jet-lag.... eller ska jag säga snålare med mina semesterdagar. Vill inte vara trött och mosig. Afrika och Mellanöstern är bra ur den synpunkten. Var nyligen i Jordanien och det blir ju lika stor/liten tidsskillnad ungefär.

Vilken årstid är bäst? Deras vår dvs våran senhöst? Har hört att sommaren (från Dec och fram) är attans blåsigt.

Finns det något vettigt sätt att ta sig till Santiago? Verkar som man får byta flyg en gång hur man än beter sig.

Jag har kollat på detta hotell Hotel Remota. Dom verkar jätterbra (spännande utflykter) och trevligt hotel. www.remota.cl/inicio/portada
    Någon som känner till dom eller kan rekommendera något annat?

• Tooticki

Jag har inte hittat någon flygresa där man slipper byta, vi som flyger från Göteborg måste byta två gånger. 3 timmar stämmer säkert, det är 5 timmars skillnad mot Sverige.

Jag vet inte om det är så blåsigt, det har inte min kusin sagt något om i alla fall. Dec-feb är de vanligaste månaderna ur turistperspektiv. Vi åker 25 okt - 8 nov, då är det ca 23 grader vilket jag tycker är helt ok.

Ser väldigt trevligt ut!

• Tooticki

Ni som varit i Sydamerika, vaccinerade ni er? Har kollat lite och jag tycker inte att det verkar som om att man behöver göra annat än fylla på Hepatit A-skyddet.

• Ab fab

Nix vi vaccinerade inget extra. jag har någon form av Havrex (heter det så???) men det var allt. Vissa delar av Argentina rekommenderade man vaccination men det var mer om var uppe i Salta

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit