• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • Mikabella

Skriver återigen som en skata..Sorry

• muggles

Halloj - jag hittade er!!!

Lappis och ni andra känner mig från en annan tråd här på BT...

Nu ni tjejer ska vi resa runt lite i Sverige om ca en vecka och närmare bestämt Blekinge och Österlen. Österlen kan jag lite grann men Blekinge... ge mig alla era tips! Har bara hört om St Annas skärgård men finns det några speciellt fina öar att titta på? En hel skärgård låter ju lite mkt... Vi har bil så vi kan ta oss till små avkrokar om det är så. Österlen får ni förresten gärna tipsa om också för jag kan ju ha missat ngt.

Piggelin: vad hette det där B&B-stället nära Simrishamn som vi bodde på?

Hoppas på lite sköna tips om ställen med bra mat och gärna även ngt med mysig övernattning!

• Piggelin1

Hej Muggles,
    hoppas du haft det bra uppe i Värmlandet!

Vi bodde på Östangård, www.ostangard.nu/
    Annars så vet jag att min kompis L & hennes S bott på ett bra ställe i krokarna, men nu hittar jag inte länken tyvärr. Kan kolla upp om du vill?
    Fika måste ni göra på www.olofviktors.se/ (ett stenkast från där Å & K bor!)

Hittade dessa länkar nu när jag googlade efter ett B&B-ställe i Kåseberga (hittade dock inte det där vi bodde) - kanske kan vara till lite inspiration:
    www.osterlen.com/sw/list.asp&parID=259
    www.ystad.se/ystadweb.nsf/docsbycodename/sokressv&external=http%3A%2F%2Fwww2.tellus.no%2Ftellus%2Fdb.dll%3F&ht=847&sp=SE%26mo%3D5%26so%3D1%26co%3DSE%26db%3D266&icp=ystad2005%2Fprodlist&ek=1&ek=2&co=SE%26ko%3D1286

Inför bröllopet vi ska på i aug, så har vi bla fått tips om boende på detta stället:
    ingelstorp.web16.dandomain.dk/

Blekinge har jag tyvärr ingen koll alls på!

• Piggelin1

Anne - i vår familj är det jag som har den lilla kompakta kameran, som jag mkt riktigt använder till vardags, på fester, kompisar på besök etc. Mannen min har en Canon ngnting med massor av objektiv, bla en riktig papparazzi-variant som han köpte innan vi åkte till Sydafrika.
    ...och han har inte med sig denna kameran till vardags, precis som du beskrev, så blir det för klumpigt.

Mikabella - drack en jättegod Savignon Blanc från vingården Buitenverwachting i Constantia/SA igår, mmmm! Dessutom lite nostalgi eftersom vi åt en fenomenalt god lunch där nov-06
    Havskräftor till förrätt (jag blev så sugen efter all läsning i fredags) & sen en pasta till huvudrätt med färska räkor, citron, vitt vin, lite socker, vitlök, salladslök, bladpersilja, chili & körsbärstomater - mmmm! Till efterrätt chilitryfflar som vi fått i present. Jädrar vilket drag det var i dem! Många chlitryfflar är ju ganska snälla, men denna kände man en låååång stund efteråt!

• Piggelin1

Ab Fab - efter en del googlande ( tyvärr förgäves ) efter champagne-butiken i Epernay, så hittade jag det jag sökte i Richard Juhlins Champagne-bok! Då kom jag ihåg att vi läste oss till det på det lilla mysiga hotellet vi bodde utanför Epernay - boken fanns i engelsk version i hotellets reception! Hemma igen så köpte vi den svenska versionen & så här står det:

"I Reims & Epernay finns många luxuösa champagnebutiker som tar ut alldeles för höga priser. Endast Madame Salvatore vid stora torget i Epernay håller samma prisnivå som producenterna själva."
    Minns att vi frågade efter butiken på turistinformationen, men fick ändå leta en stund innan vi hittade den, så ett hett tips är att fråga dem & hoppas att de förklarar vägen bättre för er!

• Lapinette

muggles - har ingen koll på Blekinge men ska däremot till St Anna (Östergötland) näst nästa helg. Skärgården är fantastisk men livsfarlig (fullt med grynnor). Vi ska bo på Söderköpings Brunn och sedan åka ut till St Anna för middag och konsert i kyrkan på kvällen.

Själva drack vi en Chateau Olivier 2000. Hade en enormt härlig färg och doft man gav inte full poäng i smaken. Önskade att den varit mer "rund" och fyllig än den var. Maken googlade lite och insåg att vår 2005 som ligger i vinkylen förmodligen är bättre men den får ligga ett tag till. Efter lite påstötningar har han nu lagt upp alla viner i Exel (Rosen! ).

Vad åt vi till, jo det blev oxfilé med champinjoner och en ratatouille. Efteråt en "stinky french cheese" (maken minns inte namnet) på rostat mörkt bröd. Sen spelade vi TP med fri översättning till engelska .

• Lapinette

Annars har jag suttit och kollat och läst lite mer info om Bordeaux samt om de olika vindistrikten i Portugal. Inväntar boken som du tipsade om Piggelin med spänning.

Försöker även klura ut vad vi ska göra nästa år på vår semester. Ska vi ta dagar i vinter och sticka iväg eller spara och verkligen ha semester på sommaren (brukar bara ha 2 veckor). Inte lätt!

• Piggelin1

Ab Fab igen - hittade restauranten jag pratade om häromdagen, ligger i Hornbæk, tror att det är nära Gilleleje.
    www.sostreneolsen.dk/

• Lapinette

Piggelin verkar vara i researchmode just nu .

• Piggelin1

Muggles igen,
    om ni vill lyxa ngn natt kanske detta kan vara ngt?
    www.karlabykro.se/

I höstas när vi lyxade på Hotell Gässlingen i Skanör, så valde vi mellan Karlaby Kro & Gässlingen!

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit