• Nalle Puh 40

Överlämning i kyrkan?

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?

Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Överlämning i kyrkan?
  • feministbrud

Jag kan bara inte låta bli att kommentera detta. Tycker du att din pappa lämnar över ansvaret för dig när du gifter dig? För min del tycker jag att mina föräldrar lämnar över ansvaret till mig när jag blir myndig. Tycker du att din man har ansvaret för dig när du gift dig och inte du själv?

Otroligt förlegat kvinnosyn som gör att kampen för ett jämställt samhälle aldrig får ta en paus. Finns det verkligen unga människor idag så tycker såhär?

agtiwi skrev 2008-09-10 07:46:55 följande:
    Här frågas inte en massa! Jag gifter mig en gång och den gången vill jag ha det exakt som jag tänkt! Har svårt att tänka mig varför han inte skulle ställa upp.. Som jag ser det så är ju det den dagen han helt lämnar över ansvaret för sin dotter till någon annan dvs. m2b. Även om vi inte lever på "den gamla tiden" längre så kan iaf inte jag låta bli att le lite när jag tänker på hur det var förr! För mig står det för något fint, men det är inte många som tycker det nu för tiden då allt ska vara så jämställt. Men det är bara att inse fakta, det här samhället kommer aldrig bli 100% jämställt!
  • Nalle Puh 40

Ursäkta mig men det jag ville ha hjälp med i den här tråden är hur överlämningen går till och inte negativa synpunkter på överlämningen överlag...

• Sebastiána

En riktig brudöverlämning går väl till så att brudens far ersätter budgummen för framtida utlägg med en rejäl hemgift (Indien) eller att brudgummen köper bruden av föräldrarna.

Den variant av brudöverlämning som ske i USA då tror jag att bruden ger en kindpuss till sin far när de skiljs åt.

Hur de som anammat den amerikanska seden i Sverige gör vet jag inte. Precis som Halloween har kanske seden förändrats under färden över Atlanten?

Jag tror att båda dina alternativ är rätt. Du kan helt enkelt välja det du och din pappa själva tycker passar bäst. Om ni inte brukar kindpussas - som ju är mindre vanligt i Sverige än i USA - så ge honom en liten kram.

• agtiwi

feministbrud: Ha du vilken åsikt du vill, så har jag den åsikt jag har. Bara för att jag råka tycka en sak så betyder inte det att alla måste tycka som jag. Dessutom skrev jag inte att jag inte har ansvaret för mig själv. Det jag skrev är att jag tycker att det var fint förr. Får jag tycka det?

• feministbrud

Du får tycka vad du vill, men jag får väl bli bestört över vad du tycker, det är väl inte så konstigt? Blir inte du bestört över tex rasism eller andra stolliga politiska åsikter som inte stämmer överens med dina? Har det aldrig hänt dig?

Du skrev att du tyckte att det var fint förr när män hade ansvaret för kvinnor. Hur kan jag tolka det på annat sätt än att du inte vill ha ansbvar för sig själv?

Sorry TS, men jag kunde inte låta bli att svara på sådana här uppenbara stolligheter.

agtiwi skrev 2008-09-10 09:15:09 följande:
    feministbrud: Ha du vilken åsikt du vill, så har jag den åsikt jag har. Bara för att jag råka tycka en sak så betyder inte det att alla måste tycka som jag. Dessutom skrev jag inte att jag inte har ansvaret för mig själv. Det jag skrev är att jag tycker att det var fint förr. Får jag tycka det?
  • anja1661

jag ska oxå bli överlämnad av min pappa. det handlar inte om att han ger över ansvaret över mig till min blivande utan bara att jag tycker det e fint! för mig betyder det mer att min pappa "godkänner" honom. det är för mig jätteviktigt!
    jag frågade min pappa i helgen och han blev så glad och rörd!! han visste knappt hur han skulle betee sig! rätt kul att se honom så då han e chef i vanliga fall och alltid har kontroll över situationen!! hahah!!!

vi kommer gå längs gången och sedan väl framme så pussar vi på kinden och sen tar jag och min m2b varandra i handen...

• Kärlek ger näring åt själen

Varför måste alla dessa trådar spåra ut????? Ts ville ha ett svar på hur man gjorde när pappan följt fram. Det ska ju inte bli en pajkastning hur vida man vill göra det eller ej!!!!!!

Det finns så många kvinnoförnedrande saker inom bröllop men varför i hela fridens namn inte låta oss tjejer som VILL gå fram med pappa göra det utan att det ska spåra ut i en diskussion hurvida man ska/bör eller ej!! Ni som inte tycker samma sak.. låt bli att svara... ni har redan sagt er mening i alla andra trådar angående pappa.

Eller starta en egen tråd för diskussioner angåede detta ämne!!

• elsi

Jag är inte någon vara som ska överlämnas från den ena mannan till en annan. som några i den här tråden tycker.
    Det är en stor skillnad med att bli "bort gift" bli tvingade att gifta sig med någon enligt vissa religioner och " given away"
    Min Pappa ska "ge bort" mig till min blivande man på gammal dags vis.

Jag har valt att lämna Min pappas familj och bilder eget.

Jag var en medlem i hans familj med min mor och mina syskon. Nu ska jag få bilda min egen familj med min blivande man. Det bli alltså en ny familj

Nalle Puh, och ni andra...
    Jag tycker det är fint. Jag ska komma in på min fars höger arm.. tror jag? han ska nog kyssa mej i pannan, ta ett steg tillbaka för att lämna plats till min blivande och då, tror jag, lämna min hand till till min älskade.

Ville man diskutera om det är rätt eller fel... starta en annan tråd under Övrigt .

• Kärlek ger näring åt själen

Jag tror det blir höger arm vi ska gå på *skrattar* bäst o höra med prästen Fast jag tror det blir en lätt kläm på armen eller rent av en kram ifrån papps till mig jag tycker också det lät fint med puss i pannan men jag tror inte pappa går med på de fast vem vet

elsi skrev 2008-09-10 11:36:02 följande:
    Jag ska komma in på min fars höger arm.. tror jag? han ska nog kyssa mej i pannan, ta ett steg tillbaka för att lämna plats till min blivande och då, tror jag, lämna min hand till till min älskade.
  • elsi

Tittade in på ditt galleri... vad fint allting är. Ha en underbar dag..
    Jag tror att våra pappor komma bli sååååå stolta

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-09-10 11:46:23 följande:

Jag tror det blir höger arm vi ska gå på *skrattar* bäst o höra med prästen Fast jag tror det blir en lätt kläm på armen eller rent av en kram ifrån papps till mig jag tycker också det lät fint med puss i pannan men jag tror inte pappa går med på de fast vem vet
Svar på tråden Överlämning i kyrkan?