• Nalle Puh 40

Överlämning i kyrkan?

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?

Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Överlämning i kyrkan?
  • Sebastiána

Precis. Det är vad jag menar. Du kommer från Englsnd och såklart vill du gifta dig enligt gammal engelsk sed. Inte konstigt alls tycker jag.

• Tooticki
    elsi skrev 2008-09-10 14:42:25 följande:
    Vad då, vissa gillar inte julbord särskilt men de äter det VARJE jul för att det är tradition och alla vet idag att julmaten är inte det nyttigaste! Hee Hee
    Lite skev jämförelse, fetmande julmat kontra kvinnoförnedrande tradition...
  • skille

m2b spurte min mor om "min hånd". Det beste med mitt bryllup er at det nettop er MITT og m2b og jeg bestemmer hvordan ting skal være. Og liker ikke presten det, så bytter vi rett og slett bare prest. verden er ikke mer vanskelig.

Jenter gjør hva dere vil, alle har forskjellige meninger!

• elsi

Ja lite skev .. därför hee hee eller ha ha eller Jag skrattar.. I'm laughing

Sebastiàna, tack för att du se och bara acceptera min åsikt!
    Traditioner är ju traditioner, inte ett måste..

Enligt tradition ska man också ha Brudskål med champagne, Oj då, då bli det inget riktigt brudskål på våran bröllop för vi ska ha en spiritfri bröllop.

Då gör jag allting fel enligt svenska tradition, jag är nog för gammal också...

nu på grund av mig blev denna tråd till debatt, förlåt mig, jag sluta nu.

Förlåt Nalle Puh, ha en underbar dag..

• Alyx
    Tooticki skrev 2008-09-10 14:53:32 följande:
    Lite skev jämförelse, fetmande julmat kontra kvinnoförnedrande tradition...
    Jag blev förd till altaret av min far.
    Faktum ÄR att det visst är en mycket gammal AVSKAFFAD svensk tradition. Sök under giftoman så får ni se.
    Vi hade förutom den traditonen dessutom de gamla landskapslagarnas äktenskapslöfte: Jag tager dig nu till heder och till make....etc.

Sedan anser jag att det är djärvt/ointelligent av folk att säga att det är kvinnoförnedrande. Vår präst hade ingen som helst invänding i att min far förde fram mig. Jag är 32 år, chefsjurist, tjänar enormt bra, och bor sedan länge i villa med min man. Det fanns INGEN i kyrkan kan jag lova som inte fattade att jag inte blev bortgiven som en ägodel av min far. Jag är fullt medveten om att det är så i många delar av världen, men en av de saker som gör mig så stolt att vara Svensk är att man har en VALFRIHET här i detta land.

För mig var det viktigt att visa hur viktig min far är för mig och att han hade del i min största dag. Min far har stöttat mig och det är via hans uppfostran jag är den jag är idag.

Men TS frågade hur det skulle gå till, och så här gjorde vi:

Min man och hans följe kom först in från sakristian till musik,och tärnorna strax därefter. Sedan tystnade den musiken och min intågs musik började. Jag och min far gick upp för altargången och jag stannade till vid min mamma och drog loss en blomma ur min bukett och överlämnade till henne. sedan gick min man oss till möte och min far lyfte slöjan och kysste mig på kinden för att sedan räcka min hand till min man som förde mig fram till altaret.

Helt enl den GAMLA SVENSKA seden.

Hoppas TS att du fått någon inspiration :=)

/Alyx
  • Sebastiána

Och varför avskaffades den sedan?

Enligt de medeltida lagarna var det OK med våldtäkt också (om mannen lyft hennes klänning över anklarna fick han böta men om han lyft den över knäna ansåg man att hon måste ha varit med på det).

Men som sagt. Folk får göra hur de vill. Jag skulle aldrig få för mig att göra det. Jag och min M2B vill möta det nya livet TILLSAMMANS och min mor har tagit hand om mig lika mycket som min far, så vem av dem skulle då ge bort mig?

Så länge prästen går med på ens planer (om man gifter sog i kyrkan) är väl allt OK. Varje brudpar måste få utforma denna dag som de själva vill. Det är ju en av de viktigaste och största händelserna i ens liv.

Därför menar jag också att man kan klä sig i en tjusig brudklänning även om man gifter sig efter 40 - särskilt om man inte varit gift innan (helt OT jag vet)

• skille

Nalle Puh 40 gjør det som føles riktig der og da!

• Sebastiána

Ja det är det enda riktmärke man kan ha egentligen - att det ska kännas bra för en själv (och m2b såklart).

• Kärlek ger näring åt själen

Det är så VI ska göra.. min m2b ska gå fram till altaret med sin mamma!! Alltså vi kör det jämnlikt!!

Sebastiána skrev 2008-09-10 14:40:16 följande:
    En liten skojig tanke: Om pappan genom att leda fram sin dotter till altaret visar att han godkänner brudgummen borde inte då brudgummens mor leda in honom för att visa att hon godkänner bruden?!
  • Kärlek ger näring åt själen

Vår stora dag är den 4 Oktober. Då kommer jag att ledas (som en ko) ner för altaret av min stolta far.

elsi skrev 2008-09-10 12:08:49 följande:
    När är eran stora dag?
Svar på tråden Överlämning i kyrkan?