• Nalle Puh 40

Överlämning i kyrkan?

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?

Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Överlämning i kyrkan?
  • Tooticki
    Alyx skrev 2008-09-12 15:26:36 följande:
    tooticki, titta in i min gästbok.....
    Vad var det jag skulle se där?
  • Duchess

Jag förstår inte heller vad du skulle se där. Nåja. Jag vet ju att du är en klok person som inte behöver ta åt dig av ogrundade förolämpningar. Lämna det och gå vidare, är mitt tips.

Tooticki skrev 2008-09-12 15:28:45 följande:
    Vad var det jag skulle se där?
  • tolonta
    Alyx skrev 2008-09-12 15:24:30 följande:
    Och tolonta, det är DIN åsikt som du har all rätt i världen att tycka....så länge du inte försöker skuldbelägga de som SJÄLVA VÄLJER att göra som de VILL.Men som TS skrev så har tråden tappat fokus. Jag misstänker att vi nog aldrig blir överens. Men en regel som nog säkert till och med svenska kyrkan i allmänhet tycker är nog att tolerans och frihet är viktig hos var individ, kvinna som man.Det tycker jag är det viktigaste, säkert många med mig.
    Jag försöker inte skuldbelägga dem, men jag tycker att man ska ta avstånd från handlingen pga symboliken. Och när frågan diskuteras tycker jag mig ha rätt att säga det. Min kompis gifte sig i ett annat land, där det är vanligt förekommande med brudöverlämning. Inte var jag så dum att jag klampade in och sa detta på hennes dag... Här i Sverige är det dock INTE tradition med brudöverlämning, och därför tycker jag att man ska avstå från det. Och vill man inte avstå från det ska man åtminstonde veta vad handlingen grundas i, och hur den kan tolkas av andra.

Jag har kommit i kontakt med tjejer som varit i farozonen för att bli bortgifta, som vetat om att deras föräldrar kunnat kräva ett tvångsgifte och som ansåg sig ha tur om de råkade tycka om mannen deras föräldrar valt till dem. Jag skulle inte vilja stå inför någon av dessa tjejer och förklara att "jo, men jag tycker det är sött att någon lämnas över från sin far till sin man, även om de valt det själva". Varför inte istället ta avstånd från handlingen, och markera att man gemensamt väljer att ingå äktenskap, vilket är symboliken i att gå fram till altaret tillsammans.

Jag tar mig även rätt att ta avstånd från våld mot kvinnor, även om jag själv inte blivit misshandlad. Jag är även emot barnarbete, även om inget barn jag vet har tvingats arbeta.
  • tolonta

Hmm, kanske är det jag gör ändå att skuldbelägga dem... Inte medvetet, men om jag varit helt ovetande om symboliken kring brudöverlämning och läste detta, skulle jag aldrig vilja ha det, även om jag velat det tidigare. Och visst kan det hända att någon som läser om det inte känner lika positiva känslor kring att bli överlämnad som man gjorde innan. Men jag tycker nog ändå att det är positivt att bli medveten om ifall ens handlingar har en symbolik.

På samma sätt som jag gärna vill veta symboliska handlingar som skiljer sig i ett annat land om jag ska åka dit, så vill jag även här i Sverige veta vilken symbolik saker och ting har.

• feministbrud

Alyx, Jag ser inga brudar som oupplysta bimbos. Jag diskuterar en fråga och jag kan inte sågra som helst fel i det. Måste alla tycka som du eller hålla käften?

• En till präst
    tolonta skrev 2008-09-12 15:36:38 följande:
    Hmm, kanske är det jag gör ändå att skuldbelägga dem... Inte medvetet, men om jag varit helt ovetande om symboliken kring brudöverlämning och läste detta, skulle jag aldrig vilja ha det, även om jag velat det tidigare. Och visst kan det hända att någon som läser om det inte känner lika positiva känslor kring att bli överlämnad som man gjorde innan. Men jag tycker nog ändå att det är positivt att bli medveten om ifall ens handlingar har en symbolik. På samma sätt som jag gärna vill veta symboliska handlingar som skiljer sig i ett annat land om jag ska åka dit, så vill jag även här i Sverige veta vilken symbolik saker och ting har.
    Att skuldbelägga och att diskutera rätt och fel är inte samma sak.
  • Alyx

Nej verkligen inte? vari meningen "detta är ett diskutionsforum och här ska vi diskutera" hittar du något som stödjer den tesen?

Vad man kan se i min gästbok är att fler håller med mig men eftersom många av er diskuterar rätt skarpt kanske man inte vågar skriva det här.....

Men helt klart är att man inte skulle hålla käften....då blir detta inte ett diskutionsforum, utan en information om vad JAG tycker, och det tror jag aldrig att jag förespråkat.

Tolonta, bra att komma till insikt även om jag i ditt fall förstår att du känner som du gör.

En fråga som säkert tar hus i helvetet:
    Om det nu är så att man inte ska tillåta brudöverlämning även om folk vill det själva, ska man förbjuda slöja på muslimska kvinnor? För oss svenskar kan det ju KANSKE te sig för VISSA som lite kvinnoförtryckande.
    Ska vi propagera för att det ska bli förbjudet eller ska folk få välja själva.
    Och om så, är det kvinnorna vi ska gå på och få att skämmas eller ska vi våga gå på det som räknas, Imamer eller Mullor?

För det man attakerar HÄR är ju BRUDARNA, inte prästerskapet som ju faktiskt godkänner i vissa läger denna sed.
    Varför attakerar ni inte KYRKAN istället för kvinnan som själv valt detta?

/Al

• Hope2008

Alyx: För att det inte finns några präster här som förespråkar brudöverlämning....

• Tooticki
    Alyx skrev 2008-09-12 15:44:56 följande:
    Vad man kan se i min gästbok är att fler håller med mig men eftersom många av er diskuterar rätt skarpt kanske man inte vågar skriva det här.....
    Vart i din GB står det att jag har skrivit ointelligenta inlägg?
  • feministbrud

Alyx, jag vill inte förbjuda brudöverlämning. Det har jag varit otroligt tydlig med. Jag tror ingen annan heller förespråkar den idén. Vad kyrkan bestämmer sig för att göra är upp till dem (är inte själv medlem i kyrkan) och eftersom kyrkan inte längre är lika med staten så har de sin fulla rätt att förbjuda brudöverlämning i sina lokaler med sina präster. Jag vill med andra ord inte beröva något möjligheten att gå in med sin pappa. Om krykan berövar någon det, så har man alltid ett alternativ att gifta sig borgerligt (som jag gjorde och det var jätteromantiskt, dock utan brudöverlämning).

Sedan tycker JAG att det är ett problem att allt fler tjejer väljer en form av vigsel som symboliserar ofrihet. Därför debatterar jag mot den formen av vigsel.

Svar på tråden Överlämning i kyrkan?