Vad ligger era budgetar på? Och hur många gäster?
Vi kommer att bli 32 pers och kommer att betala ca 55 tusen inkl. ring (ganska dyr) kläder, middag, dryck, hotellrum, ja precis allt!
Vad har ni skurit ned på? Och vad har ni lyxat till på?
Vi kommer att bli 32 pers och kommer att betala ca 55 tusen inkl. ring (ganska dyr) kläder, middag, dryck, hotellrum, ja precis allt!
Vad har ni skurit ned på? Och vad har ni lyxat till på?
Leeloo: Jag och m2b kommer köpa oss helt nya kläder, våra tre näbbar (våra tre barn) ska också få nya kläder. Tärnorna ska ha hemmasydda kjolar samt en topp. All alkohol inköpes i Tyskland. Till förrätt ska vi ha minismörgåstårtor (portionsgjorda), varmrätten kommer bestå av diverse kött som grillas på plats samt potatisgratäng, klyftpotatis, sallad, baguette samt tre olika såser. Efter det kommer vi servera vår tårta!
Förrätten och varmrätten kommer vi göra själva, men tårtan ska köpas från konditori.
Mycket har vi kunnat spara in på tack vare nära och kära. Mitt hår samt smink ordnar sambons syster, dekoration fixar syster billigt via sitt jobb, en annan av mina systrar hjälper till att betala på min klänning. Kyrkan kommer ej att dekoreras då jag hellre lägger lite extra krut på festlokalen. Ringar har vi redan köpt. Hotellet vi ska sova på är inget lyxhotell, men i gengäld behöver vi bara gå rätt över gatan från festlokalen för att komma dit! Bil behöver vi inte hyra då vi själva har en uppsjö av dessa (så här blir det problem att välja i stället), den ska min bror köra när det väl är dags!
Vår budget kommer ligga på 50-60 000 kr. Vi kommer bli runt 65 st
vi blir något över 100 gäster med budjet på 100-130 000. Mkt tidigt ute dock, mkt kan hända innan dess...
48 gäster ca 50 000...
Har 70 gäster och det kommer att kosta ca 110 000 kr( inkl resa 30 000). Vi har sparat i ett år. Får bröllopresan av våra föräldrar.
Nu kan jag berätta hur det blev! Planen var att vi skulle sätta sprätt på 60.000:- och nu när vi räknat ut allt så landade vi på 68.000:-.
90 gäster, buss mellan kyrka och lokal, förätt, varmrättsbuffé, tårta, fri bar (ej starksprit), alla kläder till mig och maken, blommor (gjorde buketterna själv), ringar, presenter till folk som hjälpt till, sminkkurs, håruppsättning, bröllopsnätter (2 nätter på finare hotell), hyrde porslin/möbler/dukar, lokalen.
Ja, allt! Exkl ev. bröllopsresa... Det hade vi inte råd med nu, Men fick över 12.000:- på forex i bröllopspresent så nånstans skall det nog bära av inom en snar framtid!
Största posterna var:
Maten: 16.500:-
Hyra av porslin etc.: 7.500:-
Kläder + accessoarer (bådas): 6.000:-
Alkohol + övrigt dryck: 7.000:-
Vi är riktigt nöjda att alla pengarna räckte. Fick till och med 4000:- kvar på sparkontot. ;) Vi har också fått ca 15000:- från våra familjer under det halvåret vi sparat. Så själva sparade vi ihop 55000:- på ett halvår. Fantastiskt med tanke på att jag inte ens jobbar heltid och vi har inte direkt snålat. Tänk vad mycket kul vi borde kunna göra nu när vi inte behöver spara till bröllop längre! :D
Just det, vi hade även en DJ, inhyrd serveringspersonal och vi bjöd folk som hjälpte till att städa på pizza dagen efter.
Vi har en budget på ca 125 000 kr och har tänkt oss ca 90-95 gäster. Detta inkluderar allt utom bröllopsresa. Festen har vi i hyrd lokal med catering och egen dricka.